Scirocco Rocks!

 Hoewel ik het merk altijd goed gezind was, was er – behalve de GTI in jubileum-outfit – nog nooit een VW die mijn hebben-spier kietelde. Inmiddels heb ik ‘m gereden: de nieuwe Scirocco rocks! Ik sprak uitgebreid met zijn exterieur-ontwerper Marc Lichte en hij kon er geweldig over vertellen. Een impressie van het gesprek ga ik later posten, voor nu even dit:

In en rond Lissabon reed ik gisteren en vandaag in zowel met 1.4 liter TSI (122 en 160 pk!) benzinemotor en de 2.0 liter TSI (200 pk) die we al kennen uit de Golf GTI. De laatste tijd is de trend qua motoren: klein met veel kracht en ik was werkelijk zeeeer aangenaam verrast door de power in de eerstgenoemde kleine. Zelfs in de bergen deed deze motor zijn werk fluks en zonder herrie, op deze manier heb je dus echt geen ‘dikke’ meer nodig om behoorlijk weg te komen bij de verkeerslichten.  Overigens komt VW binnenkort ook met de nieuwe 2.0 liter TDI commonrail dieselmotor voor deze auto.

Al misselijk van zoveel goeds? Oke dan: ik hoorde sommige collega’s over wat windgeruis, waarschijnlijk zijn de buitengewoon aangenaam gevormde spiegels daar debet aan, maar ik had er geen last van. Mijn GT heeft hetzelfde ‘kwaaltje’, ik ben eraan gewend. Maar heb je geen gehoorbeschadiging dan zou dit je negatief kunnen opvallen. Minor details, wat mij betreft.
Standaard is de Scirocco er met handgeschakelde transmissie met zes versnellingen en tegen meerprijs krijg je de ultrafijne DSG-transmissie geleverd worden op de drie sterkste motoren. Je hebt dan de keuze uit zes versnellingen, of zelfs zeven in combinatie met de 1.4 TSI (160 pk).

De Scirocco is er in twee heel fijne uitvoeringen, zelfs de standaard is behoorlijk luxe met Climatic-airconditioning, 17-inch lichtmetalen velgen, ESP, een boordcomputer ‘plus’, cruisecontrol en een radio/cd-speler met acht luidsprekers. Zo ook sportstoelen voorin met daartussen een middenarmsteun en een Easy Entry-systeem – nou ja, easy, het is even proppen. Maar he, het is wel een coupe. Als je eenmaal achterin zit heb je plek zat, ook lange lui kunnen hoofd en benen aardig kwijt. Het stuurwiel, de pookknop en de handremgreep zijn bovendien met leder bekleed. Wil je meer dan kies je voor de ‘Highline’ met automatische Climatronic-airconditioning, een multifunctioneel stuurwiel en een glazen panoramadak.

Geinig speelgoed is ook het optionele Dynamic Drive Control (DDC) waarmee je zelf kunt kiezen hoe sportief jouw Scirocco wordt afgesteld door middel van variabele onderstelafstemming: Normaal, Sport en Comfort en het systeem regelt de demperkarakteristiek en de afstemming van de stuurbekrachtiging. Je kunt het gevoel goed voelen, maar ik schaar dit soort systemen wel onder de gadgets: echt nodig heeft de auto het niet.

Dan even over het uiterlijk: op gevaar van teveel geslijm, excusez alvast, maar ik vind ‘m een echte beauty. Hij valt op in het straatbeeld, we kregen veel leuke reacties van mannen en vrouwen. Vooral in wit en zwart spreekt hij me aan: heel sportief, lekker dikke kont, brede heupen en een echte designerlook van opzij. Ook zijn front viel me ‘live’ alleszins mee. Designer Licht legde me uit dat hij voor deze productieversie niet de grote muil gebruikt heeft omdat:

A. Het niet echt typisch Volkswagen is.

B. Vele, vele andere merken zoals bijvoorbeeld Peugeot, Kia en Audi al met dit soort grote grilles bestaan. Dit past gewoon beter bij het merk: je moet je onderscheiden. Waarvan acte.

Met retro heeft deze Scirocco overigens niets van doen. Er is een kleinigheidje in de achterste zijruit die nog doet denken aan zijn illustere voorganger. Verder is dit een compleet andere, nieuw ontworpen auto.

Kortom: wat mij betreft heeft VW met deze auto de juiste snaar geraakt qua emotie – ja, ze kunnen het uiteindelijk wel, die Duitsers – om een nog groter publiek te bereiken. Dit was wat er nog miste in het gamma. Complimenten.

Is je teiltje nu vol, lees dan vooral de komende dagen dit weblog, want als echte vrouw heb ik UITERAARD ook wat te ZEIKEN. De VW meneer met wie ik het onderwerp besprak, raakte er zelfs aardig geirriteerd van. Hij vergat daarbij een ding: wij vrouwen zijn hier op de planeet om te zeiken. Dat is onze taak, we houden de mannen er scherp mee. Zonder ons gezeik zou het hier een zooitje worden. 

In elk geval betreft mijn gezeik in dit geval niet de auto zelf maar…. wordt vervolgd…
De Volkswagen Scirocco is bestelbaar vanaf september en staat in oktober in de showroom. Vanaf prijs: 27.490 euro.

6 Comments on “Scirocco Rocks!

  1. Niet echt typisch Volkswagen is de achterzijde, maar ahum… daar moet ik als man niet over zeiken 😉
    Qua looks én specs ‘n fraaie verschijning 😀

  2. Hmm, begin nu toch wel heel nieuwsgierig te worden. Eens kijken of ik binnenkort een keer zo’n ding kan rijden. Overigens, die Scirocco 1 van het laatste plaatje is ook érg fijn…

  3. Mmm, ook mannen mogen zeiken hoor Karel, houd je vooral niet in, daar krijg je maar hartaanvallen van 😉 Ik vind de achterkant een vleugje Alfa 147 vermengt met een scheutje Volvo C30. Wat jij?

  4. Casper: hij arriveert pas begin oktober bij de dealers. Maar wie weet heb jij ‘hete’ contacten die je even laten rijden? 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*