Roetfilters? Doen!

Volgens de laatste gegevens van de Bovag was het wegverkeer in 2004 voor ongeveer 10% ‘schuldig’ aan de vervuiling met kleine deeltjes (small particles). Onder het motto ‘Alle kleine beetjes helpen’ beginnen we in Nederland eindelijk te beseffen dat we uiteindelijk onszelf en de generaties die nog komen helpen met de aanschaf van een roetfilter op dieselauto’s.

uitlaatgassen.jpg

Dit besef in combinatie met een kortingsregeling van 500 euro voor het retro-roetfilter heeft er in elk geval voor gezorgd dat er inmiddels al 20.000 retro-roetfilters zijn verkocht voor de oudere diesels. En da’s geweldig, want een diesel mét retrofit-filter houdt tussen de 50 en 70% van de roertdeeltjes tegen. Nieuwe diesel-auto’s met affabriek filter scoren overigens ver over de 90% en daarvan zijn er inmiddels ook al ruim 100.000 verkocht.
De kortingsregeling voor filters op oude diesels werd vorig jaar juli al geïntroduceerd, maar destijds was het nog niet voor alle automodellen beschikbaar. Inmiddels is het wel te koop voor de meeste modellen.

lieveheersbeestje.jpg

Ondanks de kortingsregeling kost een retro-filter ons nog best wat geld: van een paar tientjes tot 300 euro. Gelukkig is ook het bedrijfsleven erg bezig met ‘groener’ rijden en zorgen ook de leasemaatschappijen ervoor dat er wat schot zit in schoner rijden. Sinds juni 2005 krijgt de koper van een nieuwe dieselauto 600 euro belastingvoordeel op het bijgeleverde roetfilter. De korting wordt meteen verrekend in de verkoopprijs en dus zie je meteen effect in je portemonnee.

wagenpark.jpg

Wat ook erg helpt: sommige merken zoals Volvo, Volkswagen, Audi, Skoda en Seat hun klanten gratis roetfilters aan. Volvo was het eerste automerk dat zijn klanten kosteloos retro-filters aanbood. Zij vragen de subsidie voor je aan zodat je er als klant geen rompslomp van hebt. En de dealers bouwen ‘m gratis in en worden hiervoor slechts gedeeltelijk gecompenseerd. Van deze deal hebben nu al zo’n 11.000 Volvo-rijders gebruik gemaakt. Applaus dus voor Volvo en haar dealerships, want ondanks de overheidssubsidie moeten de meeste dealers dus toch wat in rekening brengen voor de verkoop en montage van het filter. Da’s nou lange termijn denken: ben ik helemaal voor! Zal meteen eens informeren of er al een retro-filter beschikbaar is voor mijn Alfa GT met 1.9 jtd motor…

advertorial

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*