Rijden in de Porsche 911 Carrera GTS

Porsche 911 Carrera GTS-voor-staandAltijd weer een feestje om een nieuwe Porsche te mogen rijden: vorige week verplaatste ik me een paar dagen in de nieuwe 911 Carrera GTS. Een mooi wit exemplaar zoals je ziet, met een gitzwart interieur en knalrode remklauwen. Very cool.

Ik nam hem mee voor een langere rit, van Alkmaar naar Berg & Dal waar hij het nodige applaus oogstte. Onderweg kreeg hij ook veel aandacht, vooral van vrachtwagenchauffeurs, die dan toeteren. Iedere keer weer schrikken, ik vraag me af hoe dames die dagelijks Porsche rijden daarmee omgaan. Hoor je het op een gegeven moment niet meer? Raak je er immuun voor? Ich weiss nicht…

Porsche 911 Carrera GTS-1

In ieder geval zit een Porsche me altijd meteen als gegoten. Waarin onderscheid deze 911 zich nou van de andere ‘Neunelfer’? Hij heeft een grotere spoorbreedte en een 44 mm bredere carrosserie, kortom hij kreeg dikkere heupen mee dan de anderen. De achterwielen worden aangedreven door een 3,8 liter 408 pk sterke motor en er is nog meer optisch genot dat de andere Carrera’s niet hebben.

Porsche 911 Carrera GTS-wiel

Zo staat dit model op de 19 inch RS Spyder-velgen met centrale wielmoer, en heeft hij in hoogglans uitgevoerde velgranden en 305/30 R19-banden achter. Andere mooie details zijn de SportDesign-voorspoiler met zwarte spoilerrand, de geprononceerde sideskirts en het Carrera GTS-logo op de portieren en de achterklep. Het logo is, afhankelijk van de carrosseriekleur, uitgevoerd in zwart of zilver.

Porsche 911 Carrera GTS-2

Hoe het rijdt, wil je natuurlijk weten. Mijn doel tijdens deze dagen was om eens te checken of je een beetje zuinig kunt rijden met een Porsche. Tijdens de lange rit haalde ik een verbruik van 11,3 op de 100 km. Dat is ongeveer 1 op 9. Helemaal niet gek, maar dan heb ik geen sportstanden gebruikt en ben ook regelmatig op rechts blijven hangen waar ik normaal flink gas geef. Het ligt dus allemaal aan je rechtervoet 😉

Porsche 911 Carrera GTS-3

Je voelt heel goed dat de auto achter zwaarder is dan voor en dat hij achterwielaangedreven is. De voorkant voelt heel licht, of hij ieder moment kan opstijgen. Ik vind zelf de mooie(re) gewichtsverdeling van de Cayman met middenmotor fijner aanvoelen, maar dat is persoonlijk.

Porsche 911 Carrera GTS-int1

Het knopje voor een straffere demping heb ik gebruikt, dan voelt de auto wat stuiteriger, al was dat niet storend. Het geeft een wat sportievere sfeer, terwijl je deze Porsche ook rustig voor het betere boodschappenwerk kunt gebruiken. Zorg wel dat je haar goed zit, want je trekt bekijks op het parkeerterrein bij de Albert Heyn.

Porsche 911 Carrera GTS-huis-achter

Voor aanvang van mijn ‘zuinigheidsrit’ heb ik natuurlijk even lekker van het vermogen geproefd. Op een stil stuk weg haalde ik fluks in waarbij ik het gas vrij snel diep intrapte. En ik lag in een deuk toen de motor een heus: ‘Henghengheng’ van zich gaf. Kijk, dat zijn de ware geluiden voor een autoliefhebster,de afdeling soundengineering heeft weer haar best gedaan. Kortom: een genot om mee te rijden. Zowel in relaxte, als de sportieve sfeer. Hier nog wat oogsnoep voor de liefhebbers:

Porsche 911 Carrera GTS-huis-achter2

Porsche 911 Carrera GTS-int2

Porsche 911 Carrera GTS-int3

Porsche 911 Carrera GTS-opzij

Porsche 911 Carrera GTS-schuinvoorclose

Porsche 911 Carrera GTS-staand

Porsche 911 Carrera GTS-Viola

Porsche 911 Carrera GTS-voor

7 Comments on “Rijden in de Porsche 911 Carrera GTS

  1. Steeds leuk een test van een 911! De GTS kan me enerzijds wel bekoren, met zijn 408 pk zal hij ook na de komst van de nieuwe (991) Carrera S niet snel belachelijk gemaakt worden. Aan de andere kant heb ik het gevoel: oftewel ga je voor de hardcore GT3 of voor de budgetvriendelijke Carrera Black Edition. Met die laatste heb je (in België) een goed uitgerust 911 (weliswaar ‘slechts’ de instapper met 345 pk) voor 88.000 euro. Een groter ‘koopje’ zal je niet gauw bij Porsche vinden.

    En hopelijk mag je snel ervaren (met je eigen Cayman) of de aandacht van andere weggebruikers went!

    http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=188413864 Deze Cayman S uit België is wel superinteressant, met de mooiste kleur: Colbalt blauw en ceramische remmen!

  2. Een 911 GTS geplaatst in de categorie ‘groen rijden’: ‘t kan verkeren. 😀

  3. Thanks voor de tip Stijn, ik moet eerst nog wat meer sparen 😉 En ja Eric, ik vond dit aardig ‘groen’ voor een Porsche, toch?

  4. Tja, 1 op 9, dat is toch nog steeds een CO2- uitstoot van 245 gram per kilometer of daaromtrent – ik vrees dat je daarmee nog steeds geen vrienden maakt bij Milieudefensie. 😉
    Mij zul je niet horen, ik scoor op zijn best hetzelfde verbruik met mijn privéauto, maar die is dan ook hartstikke rood (en ik zal sowieso in voornoemde kringen niet erg hartelijk worden ontvangen vanwege het geluid). 😀

  5. Dus deze carrera gts stond toen bij mij voor de deur! haha. de volgende keer als je in berg en dal bent met een leuke auto moet je maar even langskomen ;). leuk verhaal trouwens 😀

Leave a Reply to Stijn Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*