Rij-indruk: Porsche 911 Carrera 4S

Onlangs weer een weekend lang mogen genieten van het beste wat Duitsland te bieden heeft op autogebied: de nieuwe Porsche 911, in dit geval de Carrera 4S. De vierwielaangedreven sportwagen is speciaal gemaakt voor mensen die – behalve aan normaal verkeer – bijvoorbeeld ook willen deelnemen aan snelle dagen op circuits of die bijvoorbeeld vaak bij gladheid moeten rijden. Deze Porsche geeft je nog meer grip en bochtendynamiek – terwijl je er nog veiliger in zit onder alle weersomstandigheden.

©House of TXT, fotografie Viola Robbemondt & Astrid van der Meij

Het is allemaal te danken aan het Porsche Traction Management dat je live aan het werk kunt zien via een display op het dashboard. Hierop zie je precies met hoeveel krachten ieder wiel te maken heeft. Sensoren bewaken onder meer de toerentallen die alle vier wielen maken, de langs- en dwarsacceleratie en de stuurinslag. Op deze manier kan de actieve vierwielaandrijving permanent en optimaal op de meeste uiteenlopende rijsituaties reageren. Je kunt het vooral goed in actie voelen bij regen en sneeuw, maar ook als je – zoals ik – zo hard mogelijk een scherp gesneden afslag in rijdt. Met een andere auto was ik allang uit de bocht gevlogen, de 911 Carrera 4S redde me iedere keer. De auto blijft gewoon onverstoorbaar zijn pad vervolgen.

De 911 Carrera 4S heeft een 4.4 cm bredere carrosserie bij de achterste spatschermen en achterbanden die 2.95 cm breder zijn dan die van de ‘gewone’ 911.

De 6 cilinder, 3.8 liter grote boxermotor levert 400 pk bij 7400 toeren p/m en dit alles accelereert in 4.3 seconden van 0 naar 100.

Ook het noteren waard: door downsizing van de cilinderinhoud is het verbruik en de emissie ten opzichte van het vorige model met 15% gedaald: ook bij Porsche let men op de kleintjes. Nog meer economisch nieuws: op deze 911 4S zit standaard de start-stop functie. Dit leverde in het begin bij het wachten voor verkeerslichten wat wenmomenten op. Ik hoor toch liever die zescilinder achter me ronken. Maar het levert wel brandstofbesparing op en uiteraard start de auto zeer snel zodra je de koppeling intrapt of het rempedaal loslaat.

Ik reed in een model met de 7-traps Porsche Doppel Kupplung, een staaltje van het mooiste wat er op het gebied van koppelingen te koop is. Het schakelt zo ongelofelijk soepel en zacht dat je bijna niet door hebt dat er überhaupt sprake is van schakelen.

Een leuk element vond ik ook het ‘zeilen’ want dat kun je met deze auto. Even uitleggen: als je langzaam wilt afremmen zonder de rem te gebruiken – bijvoorbeeld als je ziet dat je een rood verkeerslicht nadert – dan haal je je voet van het gaspedaal zodat je stationair verder ‘zeilt’. De motor is nu losgekoppeld van de aandrijflijn zodat remwerking wordt voorkomen. Geef je weer gas of rem je, dan schakelt PDK de geschikte versnelling flux weer in. Uiteraard noemen we dit fenomeen uitrollen, maar zeilen vind ik een leuker woord.

Zowel tijdens het rijden als het fotograferen hadden we ontzettend veel bekijks me deze auto. ‘Mooi fotomodel!’ riepen een paar mensen. Iedereen ziet meteen dat het een Porsche is, de ontwerpers weten het zo te maken dat het model wel moderner wordt, maar voor het oog toch niet gek veel veranderd. Vernieuwingen zijn altijd functioneel gemotiveerd en exact op elkaar afgestemd. Dat leverde deze auto vorig jaar de RED DOT DESIGN Award op met de hoogste beoordeling ‘Best of the Best’. Wat mij betreft maakt dit – en het feit dat ik in zo’n weekend lang niet alles uit de auto kan halen wat erin zit – het altijd weer even moeilijk om de sleutel weer over te dragen bij Pon…

3 Comments on “Rij-indruk: Porsche 911 Carrera 4S

  1. Mooiste Porsche van het moment deze 4S met die fraaie heupen (eigen aan de vierwielaangedreven 991’s), in een erg elegante kleur ook.

  2. Beste Viola, het is toch wel een voorrecht om dit soort super auto’s uit te proberen, better kan het niet. Een koffie maatje van ons heeft op 31 Dec 2012 de 4S met 4000 gereden miles gekocht voor een “redelijke prijs”. Zeer trots, hij was reeds een Porsche rijder
    De man is van mijn leeftijd, dus niet meer de jongste, maar wel van hart als het om snelle em mooie auto’s gaat. Zijn visie is – ik hoop – nog tien jaar veel plezier te hebben, neemt aan dat dit
    z’n laatste Porsche zal zijn en wil er van genieten om hier in de buurt mooie ritjes te maken.
    Hij stelde laatst voor om samen in ritje te gaan maken in zijn trotse nieuwe bezit en gaf mij de bestuurdersstoel en zei ‘jij kent hier de weg dus ga je gang’. Dat was leuk aangeboden, wat een machine, voefffff, een stuke op de 101 rondweg gereden en daarna op stille secundaire wegen door de dessert met de nodige bochten. Een geweldige ervaring, prachtig! En inderdaad het schakelen gaat
    voortreffelijk.
    Groetjes Oom Wim

Leave a Reply to Astrid van der Meij Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*