Modeslachtoffer Mercedes-Benz

Tijdens de Autosalon van Genève kwam ik een wel zeer apart ‘fashion-victim’ tegen: een nieuwe Mercedes A-klasse in Zalando outfit. Nadere inspectie leverde bij mij nogal wat gefrons in de wenkbrauw-regionen op. Wat is namelijk het geval?

Met deze auto kun je – terwijl je rijdt – met een iPad de kleding van een passant scannen. De modieus relevante elementen zoals merk en omschrijving van het kledingstuk wordt dan voor de neus van de bestuurder op de voorruit geprojecteerd, inclusief beschikbaarheid en prijzen. Vervolgens kun je het ensemble meteen bij internetwinkel Zalando bestellen. Afleveradres? De auto zelf. Is je Zalando-pakket gearriveerd, dan kun je je bij de achterklep, waar voor de gelegenheid een soort cabine met gordijn is gemaakt, omkleden zodat je meteen naar een party kunt gaan.

De binnenruimte van deze Fashion Concept Car zag er – zoals die van vele concepts – wel mooi uit. De bekleding was van wit kalfsleer en verder domineerden zilver metallic vlakken en waren er veel oranje (Zalando) accenten. In de Fashion-box in de kofferruimte kun je schoenen en accessoires kwijt.

Ehm… Tja…. Op z’n zachtst gezegd is dit alles aan mij niet zo besteed. Ik draag wat kwalitatief mooi is, wat bij me past en wat lekker zit, ongeacht of het mode is of niet. En ik shop zeker niet in de auto of achter het stuur… Maar blijkbaar hoopt men bij Zalando en Mercedes-Benz dat vrouwen dit principe en masse zullen omarmen om voortaan op deze manier te willen winkelen. Of is het gewoon een ludieke actie? Wellicht vinden de modepopjes dit ‘dolletjes’, geen idee. In ieder geval is het goed voor wat publiciteit, negatief of positief. De auto viel in ieder geval op, al stond hij niet op de Mercedes-Benz stand, maar op die van de makers van het in- en exterieur, respectievelijk Hornschuch en Rinspeed.

3 Comments on “Modeslachtoffer Mercedes-Benz

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*