Rij-indruk: Honda CR-Z

‘Groene’ soepjes smaken meestal wel gezond, maar tijdens het lepelen dringt zich vaak het verlangen naar hete pepers, extra zout en kruidnagels op. Bij Honda gaf men haar macrobiotische assortiment bestaande uit de Civic Hybrid en Insight daarom een flinke vleug hete specerijen mee. Voila, de CR-Z; de afkorting staat voor ‘Compact Renaissance Zero’.

Honda CR-Z-rijdend

Zijn lage, naar brede ‘heupen’ uitlopende kanonskogel-design grijpt terug naar een van mijn favorieten van weleer, het destijds o-zo populaire racertje CRX. Onderhuids deelt hij zijn hybride aandrijflijn met de Insight, maar dan anders. De i-VTEC motor groeide van 1.3 liter naar 1.5 en prikkelt je smaakpapillen met 124 lekkere pk-pepertjes, 112 van de benzinemotor en 12 via de elektromotor. Die laatste helpt mee op momenten dat je via het rechterpedaal om meer power vraagt, alleen op elektra rijden is niet mogelijk.

Honda CR-Z-opzij

Links naast het kleine, dikke stuur kun je de CR-Z met behulp van drie knoppen ‘sport’, ‘normal’ en ‘eco’ aanpassen aan je eigen stemming. De ECO-stand  laatste komt van pas als je net op retraite bent geweest, iedereen die bij je in de buurt komt knuffelt (ook bomen) en je volledige spaartegoed doneert aan Greenpeace. Je bespaart benzine als een tierelier, maar je dommelt er wel wat lethargisch mee voort op de rechter rijbaan.

Honda CR-Z-int

De NORMAL stand wordt interessant op het moment dat de buurman afgunstig naar je nieuwe auto kijkt. Om hem te vriend te houden kun je dan heel nonchalant zeggen dat de auto eigenlijk maar heel gewoontjes rijdt. Niets aan gelogen. Je verzwijgt dan natuurlijk wel de SPORTknop want die is er voor de fun. Druk hem in en de motor reageert als op een overdosis cafeïne: lekker alert op het gas en scherper en ‘vleziger’ sturend.

Honda-CR-Z

Hoewel het heftige uitlaatgeluid je anders doet vermoeden, is de CR-Z geen hoge toerenmonster. Dat is voor velen een verademing, comfort is het codewoord voor deze sportief ogende coupé. Stunts om indruk te maken op je bijrijder, zoals de CR-Z hard de bocht in jagen, zijn afraders. Daarbij is de kans groot dat je wordt ingehaald door zijn relatief zware, met accu’s afladen kontje: very uncool.Honda CR-Z-tellers

Bij Honda roept men je heel slinks en op interactieve wijze tot de orde als het gaat om natuurlievende kwaliteiten. Zet je de auto namelijk in z’n sportstand en het hypermoderne, International Space Station-display licht enigszins rood op en er verschijnt een boompje dat heel zielig haar blaadjes laat vallen. De blaadjes groeien vrolijk weer aan in de – hoe kan het ook anders – met groen licht uitgedoste stand. Terwijl ze in blauwe ‘normal’ status gelijk blijven. In de CR-Z bepaal je dus je eigen braaf-factor.

Honda CR-Z-achter

Info:
Honda CR-Z
Gereden versie: GT €28.690.
(instapprijs is € 24.990 voor de S-uitvoering).
CO2-uitstoot: 117 g/km
Verbruik gemiddeld: 6,1/100 km

9 Comments on “Rij-indruk: Honda CR-Z

  1. Noem me ouderwets, maar ik kan echt helemaal niks met dit soort vlees-noch-vis auto’s.
    Een gemiddeld verbruik van 6.1 liter op 100 km. Dat redt je met een Polo volgens mij ook wel. Toch?
    Is daar nou al die schijnheilige eco-kul voor nodig?

  2. OVer een paar jaar gaan er Sjonnies (met hun pet achterstevoren) in rijden. Die gooien er brede sloffen onder en twee kachelpijpen. Wel leuk dat ze dan hybride rijden maar niemand heeft er wat aan.

  3. Heel leuk concept maar moet dat kinderachtige gedoe met dat boompje & die blaadjes nu echt? Zijn wij als moderne volwassen mensen nu echt tot zo’n laag niveau afgedaald dat we op zo’n “speelse” manier worden geinformeerd over ons milieu-bewustzijn.

  4. @Bart: zolang mensen nog gewoon hun troep op straat gooien wel ja. Ik loop regelmatig in de duinen en wat je daar aan blikjes en chipszakken tegenkomt… dat zegt niet veel goeds over het milieubewustzijn… Sjezis, en dan ben je in de DUINEN…

  5. uhm…jah….uitzonderingen blijf je toch altijd houden.
    Ik vraag me alleen dan ook weer af wie de uitzonderingen zijn…….de “normale” mens of de denkende mens. Maar dat is een hele andere discussie.

  6. Ik kom beroepshalve in contact met alles wat
    mensen wegsmijten in de wegbermen .
    Je kan het zo gek niet bedenken of het ligt er . . .
    Het is raar als mensen een “groene” auto willen
    kopen maar hun eigen levensstijl niet willen veranderen.In belgië wordt het fiscaal aangemoedigd om een “groene” auto te kopen, wat
    de mensen aanspreekt . Vraag is of het milieu-bewustzijn hiermee wordt gesterkt ?

  7. Hybride rijden is nog steeds een ‘rode haring’!

    De Sjonnie uitvoeringen euh. getunede zijn er al van Spoon of Mugen.

    Wim wat dacht je van de VW Polo 3 liter! : P
    3.3 op 100! ! !

Leave a Reply to VBHfan Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*