Rally rijden op ijs

Vorig jaar had ik het genoegen om op sneeuw en ijs te leren rallyen in een BMW X6, onder leiding van niemand minder dan Rauno Aaltonen, alias de Rallyprofessor.

BMWX6-Rauno-Viola

Hij en zijn zoon Tino hebben een autosportschool in Finland en ik ontving een berichtje dat ze nog enkele plaatsen vrij hebben voor de winterse trainingen ‘rijden op ijs’ begin volgend jaar. Ik kan het van harte aanbevelen, zelden zoveel plezier gehad terwijl ik (in het begin dan) zo’n beetje alles verkeerd deed. Het ging later veel beter, lees het artikel dat ik erover schreef hier:

Tango dansen op sneeuw en ijs

De BMW X6 staat niet alleen leuk in de P.C. Hooftstraat; ook op sneeuw en ijs staat dit beest van BMW zijn potente mannetje. Om dat te ervaren, reizen we naar de omgeving van Rovaniemi in Fins Lapland. Rauno Altoonen, alias de ‘Finse Rally Professor’, geeft ons lessen op een enorm ‘rendiervrij’ particulier terrein vol met heuvels, bomen en open plekken.

George-BMW-X6-9

Allereerst vertelt hij dat je tijdens het rallyrijden vooral niet op de ‘agrarische manier’ moet sturen. Dat wil zeggen, niet sturen alsof je een koe aan het melken bent. Nee, je moet het stuur op standje kwart-over-drie vastpakken en je duimen er omheen slaan. Vervolgens is het de bedoeling dat je handen zoveel mogelijk in die stand blijven zodat je altijd weet hoe de wielen staan. Verder is het allemaal een kwestie van snel denken, anticiperen en je plannen constant aanpassen en corrigeren. Ik snap het allemaal. Het geleerde in de praktijk brengen, blijkt een ander verhaal.

George-BMW-X6-7

Mijn armen lijken in het begin een eigen leven te leiden en raken veelvuldig in de knoop. Rauno noemt rally-rijden ‘Dansen met de auto’. Maar een zwierige ijstango past niet helemaal bij wat ik aan het doen ben, bedenk ik als ik middenin een slip veel teveel overstuur en vervolgens overdwars in een hoop sneeuw stil sta.
Toch ben ik lekker bezig en Rauno stapt bij me in. Hij complimenteert me allereerst met mijn zitpositie. Veel mensen zitten veel te ver van het stuur af waardoor de linkervoet en schouders geen steun hebben en je de auto dus niet goed kunt ‘voelen’. Voorts geeft hij me wat simpele aanwijzingen waardoor het meteen beter gaat. “Vrouwen gaan van nature vaak voorzichtiger om met het gaspedaal en zijn daarom vaak goede rallyrijders,” praat Rauno me moed in. Vloeiend driften over sneeuw en ijs in een X6 is eigenlijk tamelijk gemakkelijk als je de systemen maar voor je laat werken. In feite hoef ik alleen maar mijn gas te doseren en keurig en beheerst sturen. Op het ijzige circuit voel ik het DPC systeem voor me werken tijdens een snelle bocht naar rechts.

George-BMW-X6-3

De achterkant van de auto probeert me in te halen, het DPC komt in actie en stuurt via één van de elektromotoren een beetje meer aandrijfkracht naar het binnenste wiel, in dit geval rechtsachter. De auto wordt dus – zonder dat ik iets hoef te doen – weer in de juiste richting geduwd en scheert over de ijsvlakte. Yihaaa! Ik voel me een cowgirl die net de wildste stier heeft getemd. Dit supersysteem treedt ook in werking als ik in een bocht teveel gas heb gegeven en de auto over de voorwielen wegschuift. Eén van de achterwielen krijgt nu een elektrisch duwtje en trekt de auto weer recht. Het werkt zo goed dat ik op een gegeven moment zelfs op een ijzige hairpin nog gas bij durf te geven. Na een tijdje lukt het me steeds vaker om prachtig door de bochten te sliden en ik verras de fotograaf met een sneeuwdouche. Als ik uitstap bedenk ik dat het ongelofelijk jammer is dat veel X6 eigenaren nooit zullen ervaren hoe goed hun auto eigenlijk is. Een tripje Finland dus!

3 Comments on “Rally rijden op ijs

  1. Vanochtend ook al veel lol gehad met mijn voorwielaandrijver. Al weet ik uit ervaring dat achterwielaandrijvers leuker zijn in de sneeuw.

  2. Ach, met de af en toe handrem er op is het in een voorwielaandrijver ook leuk hoeken in de sneeuw (stapvoets rijdend dan, don’t try this at home, no actual MINIs were hurt in the making etc.) , en eerlijk gezegd zou ik met mijn TVR nu niet de weg op gaan…

Leave a Reply to VBHfan Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*