Porsche rendez-vous

Dit artikel schreef ik een tijdje geleden onder de kop ‘Beauty & the Beast’ voor George Magazine. Nu de tweede generatie van de Cayman het wereldtoneel betreed, nog even iets over de eerste. En: de Cayenne GTS.

Wagens met een uitgesproken design is wat het wereldtoneel nodig heeft. Daarom nodigden we twee bijzondere Porsche’s uit om auditie te komen doen voor de hoofdrollen in een klassieker uit de film en theaterwereld. Cayman S gaat voor de rol van Beauty, de nieuwe Cayenne GTS auditeert voor The Beast. Let the games begin!

© House of TXT (foto’s zijn andere als in het artikel gebruikt).

Als mijn ogen voor het eerst over zijn lijf glijden, staan de haartjes op mijn armen spontaan op voor een ovatie. Porsche’s Cayman S in Carrarawit heeft nog het meeste weg van een prima ballerina. Elegant. Gespierd. Zuiver. Onschuldig. De decente vleugel op zijn lendenen – het maakt deel uit van de optionele Aërokit – is bedoeld om zijn achterwielen op hoge snelheid nog steviger op het asfalt te drukken. Maar het geeft hem in deze kleur ook iets extra engelachtigs, alsof hij zo kan opfladderen de hemel in…

Het regent een beetje op ons toneel op de verlaten Stuttgarter Messeplatz en de druppels lopen als doorzichtige speldenknopjes transpiratievocht over Caymans lijf. Als je het hebt over een droomauto dan is dit wat er tijdens je REM-slaap verschijnt. Roept alleen al ernaar kijken allerlei aangename emoties op, erin zitten tovert zelfs bij de meest grote chagrijnen een glimlach op de mond. Het interieur is al net zo verfijnd als zijn exterieur. Zijn meters doen denken aan een exquise uurwerk, de zachte materialen waarmee de cabine is bekleed ruiken weldadig, warm en uitnodigend en de afwerking van het dashboard is als haute couture. Maar dan wel haute couture die lekker zit, want de alcantara sportstoelen passen als je favoriete lederen jas die je keer op keer het allerliefst aantrekt. Zijn details vangen je blik, maar schreeuwen niet: spierwitte stiksels, elegant gevormde pook, gewelfde handrem, subtiele handels en knopjes. Ze fluisteren slechts: ‘Kijk naar mij, beleef mij…’

Met mijn linkerhand bedien ik de sleutel en jumpstart daarmee het hart van de Cayman S, de 3,3 liter middenmotor dat op dertig centimeter afstand van ’t mijne met een zucht tot leven komt. Het boxergeluid schiet als Cupido’s pijl recht mijn hart in. Zijn stem roffelt vol, donker en warm en weer staat het kippenvel over mijn hele lijf.

We laten de Cayman S en de Cayenne GTS even aan elkaar snuffelen voordat ik onze beauty de kans geef om zijn sportieve talenten op het asfalt te demonstreren. Rijden gaat easy en toch is de Cayman S onmiskenbaar een echte Porsche. Het uit zich in een stevige, vlezig schakelende pook en dito koppelingspedaal dat je volkomen bewust maakt van hetgeen waarmee je bezig bent: rijden in een volbloed sportcoupé. De wagen reageert direct op alle aanwijzingen van de bestuurder en het onderstel is ingesteld op ‘sportief’. Want hoewel je de Cayman S qua comfort super voor alledag kunt gebruiken geeft hij alle informatie over het wegdek aan je door. Je weet waar je rijdt en hoe je rijdt en dat schept een intieme, vertrouwelijke sfeer die ik niet vaak tegenkom. Het is me glashelder: de rol van de schoonheid in onze feature gaat naar de Cayman S.

Breder dan Top-Dog Turbo

Hoewel de Cayenne GTS Porsche’s nieuwste aanwinst is, doet naar hem kijken me meteen denken aan Al Pacino’s gezicht in de klassieker Scarface. Doorleefd. Robuust. Streetwise. Krachtig. Van begin af aan had ik een haat-liefde verhouding met de SUV van Porsche, maar de facelift van vorig jaar en dit nieuwe sportieve model maken veel goed. Dat vinden klanten ook, want maarliefst de helft van alle verkochte Porsches in Nederland is een Cayenne. Omdat deze GTS op dikke 21 inch wielen staat moesten zijn gespierde wielkasten nog eens bijna anderhalve centimeter groeien. Zodoende oogt dit model zelfs breder dan top-dog, de Cayenne Turbo. Zijn gezicht is ruig en lichaamskenmerken zoals de grote voorste luchtinlaat, de krachtige achtersteven met bespoilerde klep en de twee dubbele uitlaatpijpen laten automatisch beelden van zijn grote broer in je brein ploppen.

De GTS heeft iets dreigends, zoals hij erbij staat op ons podium van het Stuttgarter Messe-terrein. Met zijn basaltzwarte metallic-huid lijkt hij op een onneembaar gebarricadeerd flatgebouw. Zijn geknepen blikken kijken fronsend de wereld in. Toch maakt hij je niet bang. Want ergens diep binnenin weet je dat je nergens veiliger bent dan omarmd in zijn nieuwe, op twaalf manieren verstelbare alcantara sportstoelen. En dat er geen lekkerdere reisgenoot bestaat dan deze topper. Hij assisteert fotograaf David zelfs: de achterklep opent automatisch als je een knop indrukt en het ruim slokt legio fototassen, statieven en schermpjes op. Een schaap in wolfskleren…

Instappen gaat fluks en het interieur is een afspiegeling van zijn ‘Hier-Ben-Ik’- looks met een klokkenwinkel die niets aan duidelijkheid te wensen overlaat. Zijn robuuste schakelaars lijken gemaakt om bediend te worden door grote, mannelijke handen. Grommend komt de dikke V8 tot leven en hoewel je zou verwachten dat hij log rijdt, heb je geen moment het gevoel dat je met een mastodont te maken hebt. Als een afgetraind Fries werkpaard galoppeert hij moeiteloos en zonder overhellen of gripverlies door zelfs snelste genomen bochten. De GTS is de eerste Cayenne die leverbaar is met PASM, Porsches actieve dempingsysteem met optionele luchtvering dat drie standen kent: Sport, Normaal en Comfort. Welke je kiest ligt aan je eigen humeur. Wil je hem heftig, dan kies je sportief, wil je ‘m soft, dan is er comfort. We hebben ons ideale beest gevonden…

Cool facts
Porsche Cayman S
*Motor In het midden geplaatste, zescilinder boxer
*Inhoud 3.387 cm3
*PK’s 295 pk bij 6250 t/min
*Maximaal koppel 340 Nm bij 4400 – 6000 t/min
*Aandrijving Achterwiel
*Schakelbak 6-traps, handgeschakeld (of Tiptronic S)
*Gewicht 1425 kg
*Topsnelheid 275 km/h
*Acceleratie 0-100 5,4
*Verbruik 9,4 liter op 100 km (bij gecombineerd gebruik)
*Emissie 254 g/km
*Prijs Vanaf €84.998 inclusief BTW & BPM & slurptax

Porsche Cayenne GTS
*Motor Voorin geplaatste V8
*Inhoud 4.806 cm3
*PK’s 405 pk bij 6500 t/min
*Maximaal koppel 500 Nm bij 3500 t/min
*Aandrijving Permanent vierwiel aangedreven
*Schakelbak Tiptronic S (of handgeschakelde 6-bak)
*Gewicht 2245 kg
*Topsnelheid 251 km/h
*Acceleratie 0-100 6,1 seconden
*Verbruik 7 liter op 100 km (bij gecombineerd gebruik)
*Emissie 332 g/km
*Prijs Vanaf €119.950 inclusief BPM & BTW & slurptax

Tagged with: ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*