Porsche Cayman rij-indruk

De makers uit Stuttgart hebben met de Cayman S eigenlijk een snellere variant van de Boxter S gemaakt. Maar er is meer… Gisterenavond heb ik even lekker door de omgeving gescheurd en genoten van de nieuwe 3,4-liter zescilinder motor die er zomaar 295 pk uit perst.

viola-cayman5.jpg

In- en uitstappen is met een strakke broek aan eventjes lastig, oef hoorde ik daar iets scheuren? Maar als je eenmaal zit dan is het allemaal fijn en word ik heerlijk stevig en toch aangenaam gehugd door de stoelen. Bij het instellen van de buitenspiegels valt het zicht op die dikke heupen op: geweldig, die brede wielkasten! Ik heb de versie met zes-bak tot mijn beschikking en op rechte stukken snelweg kan ik het niet laten en geef de sportcoupe af en toe de sporen. Hij is wat mij betreft veel gemakkelijker te rijden dan zijn grote broer, de 911, die veel meer ‘gebruiksaanwijzing’ heeft. De Cayman is vriendelijk, eigenlijk een tandloos monstertje. Hij schakelt lekker, stuurt lekker ‘dik’ en het gas en koppeling is prima te doseren. Ik moet mijn rechtervoet erg onder controle houden in deze auto, het valt ook mijn bijrijder (die natuurlijk ook even mag) op. Het is zo bye-bye met dat roze vodje… Op mijn beproefde polderweggetje tussen Alkmaar en Egmond met veel haakse bochtjes en hobbeltjes kan ik de steentjes lekker doen opspatten tijdens korte sprintjes waarbij ik lekker die kick in mijn rug voel. Sorry fietsers!

viola-cayman2.jpg

Bij het horen van het motorgeluid moet mij toch even iets van het hart. Dat had bij lage toeren best iets rauwer mogen zijn! Hij zoemt dan meer dan dat hij bromt en alleen boven de plusminus 4500 toeren krijg je een iets beestachtiger geluid. Is natuurlijk wel fijn voor de omgeving, dat-ie niet zo’n pokkeherrie maakt. En in deze opvallende kleurstelling valt hij toch al genoeg op. Maar toch… Het onderstel heeft een sportstand en die moet natuurlijk even gecheckt worden. Met een druk op de knop activeer ik het Porsche Active Suspension Management en inderdaad ik moet ervan blozen: veel stijver kan-ie niet worden. Op polderweggetjes is het dan oppassen dat je niet teveel gas geeft want anders stuitert de Kaaiman zo zijn ‘natuurlijke’ omgeving in: de sloot!

viola-cayman.jpg

Kun je de Cayman met goed fatsoen meenemen voor een fijn weekendje Maastricht en ook nog wat kleding meenemen? Yep! Omdat de boxermotor in het midden geplaatst is, blijft er zowel voor als achterin bergruimte over. Zoveel zelfs dat ik er best een weekje bagage in kwijt kan. (En ja, dan kan die van hem er ook nog bij 😉 Geinig is dat er uitsparingen in de dakrand zitten voor ‘n dakdrager zodat je drie fietsen mee kunt nemen. Ik zie het al! En dan drie? Yep, drie. Alleen kun je geen derde persoon meenemen. Mmm, apart…
De Cayman S kost vanaf 81.995 euro.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*