Peugeot Eco Cup: de uitslag

EC-trofeeDe strijd om de Peugeot Ecocup is gestreden. En helaas, er waren geen Nederlandse winnaars, maar ‘onze’ vier teams hebben het wel erg aardig gedaan. Later volgt er wat gedetailleerdere info over, maar hier alvast even de verbruikscijfers van liters per 100 km op een rijtje:

 

Nederlandse score            Winnende score

  207: 3,39 (1 op 29,4)                Belgie: 3,24 (1 op 30,8)
  308: 3,26 (1 op 30,6)                Slovakije: 3,14 (1 op 31,8)
  3008: 3,93 (1 op 25,4)              Kroatie: 3,56 (1 op 28)
  5008: 4,08 (1 op 24,5)              Tjechie: 3,33 (1 op 30)

Onze teams bestaande uit Annemieke en Tom(TomTom) (207), Marianne en Hans (308), Tjalling en Wieger (3008) en Stefan en Joep (5008) waren behoorlijk moegestreden toen ik ze gisteren op de autosalon in Geneve tegenkwam. En ze moesten natuurlijk toezien hoe de Belgen, Slovakenen, Tjechen en Kroaten de sleutels van hun gewonnen Peugeots kregen uitgereikt door Peugeot coureur Stéphane Sarrazin  tijdens een chique diner in Annecy. Toch balen, al overheerste het gevoel dat iedereen het de winnaars gunde.

ec-sarrazin

Zuinig rijden kost dan wellicht minder brandstof, maar wel een hoop menselijke energie. Je moet jezelf en je rechtervoet toch steeds tot de orde roepen en dat zijn we over het algemeen niet gewend. Ook de kritiek die de ‘race’ kreeg, kan ik goed begrijpen. Men heeft het wedstrijdelement bij deze rit erg onderschat: iedereen wil die auto winnen en dus gaat men over tot extremen om zuinig te rijden. Te dicht achter vrachtwagens hangen bijvoorbeeld, en te langzaam rijden. Dat resulteert in gevaarlijke situaties. Peugeot kan ervan leren dat er meer regels opgesteld moeten worden voor dit soort evenementen en dat er en route veel meer gecontroleerd moet worden zodat het veilig blijft.

ec-brandstof

Ook vraag ik me af of ze dit niet beter een eenmalig evenement kunnen laten zijn en het niet volgend jaar opnieuw te doen. Want hierbij is aangetoond dat het technisch mogelijk is om zuinig te rijden. En dat het loont om je rijstijl aan te passen. Ik zeg dan: punt. Net als veel anderen geloof ik ook niet dat auto’s – of onze rijstijl – schuldig zijn aan de opwarming van de aarde. Als dat laatste al het geval is en het niet gewoon de normale gang van zaken op deze planeet die eens in de zoveel tijd wordt geteisterd door klimaatveranderingen en ijstijden etc. Natuurlijk moeten we met z’n allen proberen om zo schoon mogelijk te leven, en ook auto’s moeten zo schoon mogelijk presteren. Maar de politieke machthebbers hebben nu eenmaal vaak andere agenda’s (geld, macht) en daar zit ‘m de crux.  Te triest voor woorden, als je het mij vraagt.

ec-zegel

Ik ben er wel heilig van overtuigd dat er de komende decennia heel wat gaat veranderen. In ieder geval bracht Peugeot een erg fraai studiemodel naar Geneve, de SR1, waarvan acte:

Peugeot-studie

Het is een cabrio met een hardtop. De SR1 is prachtig vloeiend gelijnd en lijkt verdacht veel op een Aston. Het is een driezitter, twee zitplaatsen voorin, een achterin. De SR1 Concept maakt gebruik van Peugeots HYbrid4-technologie waarbij een benzinemotor de voorwielen en een elektromotor de achterwielen aandrijft. Samen zijn beide krachtbronnen goed voor 313 pk. Om nog even in eco-stijl te blijven: het gemiddeld verbruik bedraagt 4,9 liter op 100 kilometer.

peugeot studie

En hier nog een grappig columnpje dat ik een tijd geleden schreef over Het Nieuwe Rijden.

2 Comments on “Peugeot Eco Cup: de uitslag

  1. Het was een unieke, leuke maar ook (inderdaad) vermoeiende ervaring om mee te mogen doen.
    Peugeot: BEDANKT.

    Ben het volledig met Viola eens dat de wijze waarop deze eco cup georganiseerd was, aanleiding geeft tot verkeersgevaarlijke situaties .
    Hoop dat Peugeot, maar ook andere organisatoren van toekomstige eco trips strengere tijdslimieten (lees: hogere gemiddelde snelheden) zullen hanteren, afdwingen en daarnaast ook meer lokale wegen in het traject opnemen.

    Eco rijden is nl. voornamelijk goed anticiperen en dat is met de cruise control ingesteld op 60 helaas nauwelijks een factor.
    Tijdens deze Eco Cup heeft niet (persé) de zuinigste rijder gewonnen, maar wel de rijder met de meeste lef.

    Verder wil ik deze plek misbruiken om de andere deelnemers (Annemieke, Tom, Tjaling, Wieger, Stefan en Joep), de pers (Viola “de charmante Carwoman” , Adriaan) en Peugeot NL (Joost ) te bedanken voor de leuke tijd die we met elkaar hebben doorgebracht.
    Nog niet genoemd hierboven is Menno (Peugeot NL) die vanaf het begin “onze” gids, steun en toeverlaat was en zich daar met zijn enthousiasme meer dan volledig heeft ingestort. HULDE !

    Hans (ook namens Marianne)

  2. Insgelijks met de dank Hans, jullie waren de ideale kandidaten voor deze trip. Vrolijk, vriendelijk en fanatiek. Ik ga jullie nog bellen voor een ‘naschrift’.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*