Onder de carport: Toyota Prius

Voor een artikel en voor mijn eigen referentiekader reed ik vorige week in dit beestje met hoge rug: de Prius. Zoals jullie wellicht weten is dit nou niet waar ik van droom, maar de auto is dezer dagen wel ongekend populair. Vooral bij mensen die niet van auto’s en autorijden houden, maar die iets nodig hebben om van A naar B te komen en die vooral op de centjes letten. Groot gelijk hoor, we kunnen niet allemaal Alfa-fans zijn, dan wordt het ook saai. Dus toog ik naar Raamsdonksveer en nam de auto waar Cameron Diaz zo verliefd op is eens een weekje mee.
 
Ik was altijd erg weg van deze actrice, maar sinds zij haar Porsche inruilde voor de Prius ben ik de dame toch met iets andere blik gaan bekijken 🙂


Kijk, ik begrijp heus dat je geen gratis auto afslaat als Toyota je sponsort, maar om daar je Porsche voor weg te doen… In haar garage passen heus wel twee auto’s… Enniewee, eerlijk is eerlijk: het model oogt – na twee facelifts – inmiddels enigszins acceptabel. Je zit bij de Prius tamelijk nadrukkelijk niet IN de stoelen maar OP de stoelen en je kijkt aan tegen een vreemd ovaal stuur en ergens in de verte, onder de ruitenwisser, zie je op een digitaal display o.a. je snelheid en verbruik.

Op het dash zit nog een display voor o.a. de navigatie (die overigens keurig en helder werkt en waarbij ook de stem geen rare dingen als ‘bereid u voor om rechtsaf te slaan’ zegt) en er zit een functie op waarbij je kunt zien hoe de elektro en benzinemotor (1,5 liter 78 pk) met elkaar samenwerken. Best interessant, dat laatste. Ik reed 5.3 liter op 100 km en da’s natuurlijk erg zuinig. In de stad en op lage snelheden rijdt de auto op z’n elektromotor, ga je harder dan 45 km/h dan komt de benzinemotor in actie en laadt en passant ook nog de accu (die overigens ongeveer 35 kg weegt, valt mee). Bij het rijden moest ik de liefhebster in mij even aan de kant schuiven: de auto rijdt prima, maar voelt zeer afstandelijk; zo is bijvoorbeeld de besturing ongelofelijk gevoelloos. Draaien, draaien, draaien en nog gaat-ie met moeite de bocht in.


De vering is soft en daardoor helt de auto graag een tikkeltje over in de bochten en informatie over het wegdek is ver te zoeken. Toch begrijp ik zijn fans: het is een zeer functionele, vriendelijke auto met veel binnenruimte die praktisch ingestelde (zakelijke) rijders die op de kleintjes letten bekoort. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie ervan vinden: iemand ‘m al eens gereden? Of eigenaren op het blog? Tell me more!

Tagged with: , , , ,
7 comments on “Onder de carport: Toyota Prius
  1. Karel says:

    Kijk ook eens op http://www.john2211.nl 🙂
    En de nieuwe Honda Insight al gezien?

  2. Nog nooit gereden… Ik heb er ook niks mee. Het is niet meer dan een gebruiksvoorwerp en daarbij nog een lelijk gebruiksvoorwerp ook.
    Kunnen ze milieuvriendelijke auto’s niet aantrekkelijk maken? (‘tuurlijk kan dat: Fisker Karma, Lightning GT, Tesla Roadster…) Ik snap dus echt niet dat dit er zo uit moet zien.

    Enne… Cameron Diaz… Ach, ik wist niet eens dat ze een Porsche had, en toch vond ik haar leuk 😉

  3. Henk Jan says:

    Jeremy Clarkson; “You know she is a vegetarion, but you still woud.”

  4. Viola says:

    Je weet dat ze een vegetarier is, maar je zou het toch doen? 🙂 Even lesje Engels Henk Jan: het is ‘vegetarian’ en ‘would’ 😉

  5. Karel says:

    Ga maar na: 6.400,- euro korting op de BPM, halvering van de MRB en geen 25% maar 14% bijtelling voor zakelijke rijders. Milieu is het smoesje 😉

  6. Henk Jan says:

    Ho sorry vergeef me voor mijn slecht Engels

  7. Henk Jan says:

    En ja Clarkson zegt het, en niet alles wat Clarkson zegt is heilig. Als je je Porsche weg doet voor een Prius terwijl je je allebij kunt hebben, heb je denk ik net iets teveel gepraat met Leonardo di Caprio.

1 Pings/Trackbacks for "Onder de carport: Toyota Prius"
  1. […] moet het de Toyota’s nageven: de derde generatie van de Prius is een keurige auto geworden. Op vele vlakken verbeterd ten opzichte van zijn twee voorgangers: qua vorm […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*