Onder de carport: Lexus GS 450h Executive

Hij is inmiddels terug naar ‘huis’ in Raamsdonksveer, maar de afgelopen dagen mocht deze chique limo onder mijn carport logeren. Deze middelgrote sedan staat inmiddels alweer sinds mei 2006 bij de dealer en is de eerste auto ter wereld die een achterwiel aangedreven V6 combineert met een elektromotor. En: de sterkste Lexus die in serie is gebouwd.

Als ik dagelijks veel zou moeten rijden, zou ik dit – naast een BMW, Mercedes of Audi – zeker overwegen. Hoewel hij in het straatbeeld niet meteen in het oog springt, oogt hij wel bijzonder en niet direct herkenbaar. Het roept veel vragen op; je krijgt veel aandacht bij tankstations. Maar dat zal komen omdat het merk in Nederland niet erg groot is. De ‘h’ heb ik overigens ook een paar keer uit moeten leggen: mensen hebben bij een hybride toch vooral de Prius in gedachten, heb ik gemerkt.
De dubbele koplampen ogen aanwezig en erg aerodynamisch; enigszins snel en dat streelt een liefhebbersoog. Je zit erin als een king of queen en ook na lange ritten kom ik er allesbehalve stijf uitrollen.

In het interieur is het fijn als je oog hebt voor details. Alles is werkelijk keurig afgewerkt. Wel valt me altijd op dat men bij Lexus van die grote letters op/naast de toetsen plaatst: iets decenter had ik mooier gevonden. En de pook doet, als je bijvoorbeeld die van de nieuwste BMW’s gewend bent, enigszins gedateerd aan. Ook miste ik de toerenteller, er is wel een Kilowattmeter. Tja, kan ik niet zoveel mee…

Bij het starten kun je de sleutel gewoon in je zak of tas laten: je drukt de startknop in en een groen lichtje ‘ready’ licht op, zoals in de Prius. Wegrijden gaat vrijwel geruisloos en ook in de file en stadsverkeer is dat prettig. Maar wat ik er vooral erg prettig aan vond was het idee dat er veel meer in de auto zit! (Dat ontbrak in de Prius). Want druk je het gaspedaal in, dan komt er echt wel iets tot leven. Je verwacht een 4.5 liter motor, maar in dit geval is dat niet waar, want Lexus heeft ‘slechts’ een 3.5 liter motor aan de elektromotor gekoppeld. De 450 aanduiding staat hier voor de prestaties die volgens Lexus overeenkomen met die van een V8: een 4.5 liter motor. Beetje flauw vind ik het wel, maar alla, want het rijplezier is er inderdaad niet minder om.

De elektromotor voegt kracht toe aan het vermogen en drijft dan ook meteen de generator aan om elektriciteit op te wekken. Ook de remenergie wordt teruggegeven aan de accu. Je krijgt hiermee geen 296 pk (alleen de 3.5 liter motor), maar een totaal van 340 pk dat op de achterwielen wordt overgebracht. In 5.9 seconden zit je op de 100 km/h en dat zijn leuke speledingen voor de mensen ๐Ÿ˜‰ Is ook geinig, want niemand verwacht van zo’n nette limo dat hij echt snel is: dus kreeg ik veel verbaasde blikken tijdens inhaalmanoeuvres. En ik dacht: hierin zou ik wel een directeur willen chaufferen! De auto kreeg een optimale gewichtsverdeling van 50-50 en de schokdempers worden automatisch aangepast aan de omstandigheden zodat overhellen minimaal is. Op lage snelheden stuurt de auto licht, ga je harder dan wordt hij zwaarder en directer: lekker. Kortom dames en heren directie: wees eens origineel, koop een Lexus. ๐Ÿ™‚

3 Comments on “Onder de carport: Lexus GS 450h Executive

  1. Prius en deze Lexus; beide hybride en zogenaamd milieuvriendelijk, maar totaal niet te vergelijken!
    Zo te lezen had jij veel meer plezier in deze 450h ๐Ÿ˜€ en ik weet waarom…

  2. Nou, dat ‘zogenaamd’ moet ik lichtjes corrigeren. Ik reed met de Prius 5.3 op 100 km (1 op 18, 9). En met de Lexus 8.9 op 100 (1 op 11,2). Dus het scheelt je wel degelijk aan de pomp. Ben het wel met je eens dat er over het recyclen van het geheel nog wel wat te vragen is. Google maar eens op de woorden Prius versus Hummer, daar komen aardige verhalen op. Nu is ook dat relatief, maar toch…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*