Onder de Carport: Porsche Macan S Diesel + filmpje

porsche logoDe Porsche Macan deelt ongeveer 30% van zijn DNA met de Audi Q5. De onzichtbare (technische) delen welteverstaan, zoals onder meer de multi-link ophanging zodat een vergelijking in die zin geen zin heeft. Wat mij betreft hebben vergelijkingen van auto’s sowieso geen zin. Kiezen voor een bepaalde auto en bepaald model is zo persoonlijk als het maar zijn kan. Het is afhankelijk van smaak, van beschikbare centjes en van je persoonlijke geschiedenis/gevoel met een merk. In ieder geval zal deze Porsche niet alleen Porsche adepten aanspreken. Fans van het Stuttgartse merk voor wie de Cayenne te groot is, maar die toch een sportieve SUV onder de billen willen, kiezen voor de Macan. Ik kan me ook zomaar voorstellen dat Porsche klantjes afsnoept van Audi en Land Rover. De Macan is namelijk een knappe kop waarvan de voor- en achterkant – veel meer dan de Cayenne – onmiskenbaar sportieve Porsche trekjes heeft. Kleine noot bij de looks van de zijkant: de lijnen rondom de deuren doen wel erg recht-toe-recht-aan aan. Ze lijken niet helemaal bij de voor- en achterkant te passen. Soit… dat komt dan tijdens de facelift over een anderhalf jaartje wel aan bod. 😉

Macan1

Ik zie de grootste Macan-fans vooral in de vrouwelijke hoek: dames met paarden bijvoorbeeld die hun dier zelf in de trailer willen vervoeren naar wedstrijden en keuringen. Of stoere vrouwen die de gezinsboot eigenhandig met de Porsche van de winterstalling naar de steiger willen trekken. Vrouwen met een of twee kids die van en naar school of de voetbal- of hockeytraining rijden. Maar ook zakenvrouwen die vaak in steden moeten parkeren en daarom toch voor een compactere SUV gaan. De Macan biedt hen het beste van alle werelden: de hoge zit voor het overzicht, de stijl van een iconisch merk en de praktische toepassingen van dit type auto.

Porsche Macan S Diesel (2014) Front Side

Heel stoer is de look van de 21 inch wielen die bijna net zo hoog zijn als mijn benen. De achterwielen zijn dikker dan de voorwielen en dat ziet er niet alleen dynamisch uit, maar heeft ook praktisch nut. Hoewel alle Macans vierwielaangedreven zijn, gaat de kracht vooral naar de achterwielen. Bij ‘onze’ Macan Diesel S gaan de krachten gaan via de 3,0 liter V6 die 258 pk en 580 NM aan trekkracht levert, via de zeventraps PDK transmissie naar de achteras. Daar ontmoet het enige elektronica die de boel onder controle houdt waardoor de krachten netjes verdeeld worden en ook naar de vooras gaan zodra het rijden daarom vraagt. Via een display op je dashboard kun je mooi zien hoe de krachten zich tijdens het rijden steeds verdelen.

Macan2

In het interieur waan je je eigenlijk in een 911 en dat komt niet alleen omdat het dashboard en instrumentenpaneel er ongeveer hetzelfde uitzien. Je zit ondanks het luxe gevoel best sportief in de mooie sportstoelen. Mij (klein, compact bovenlijf) zijn ze helaas iets te groot waardoor ik tijdens langere ritten wat rugpijn ontwikkel. Ik had het ook in de 911. Je kunt de lendensteun er elektrisch op aanpassen, dat lucht wel een beetje op. De stoelen kunnen verder optioneel uitgerust worden met zowel stoelverwarming als stoelkoeling. Beide opties zijn wat mij betreft een absolute Go! Het eerste tijdens (pre)menstruele dagen zodat het gespannen gevoel in je onderrug verlicht wordt. En natuurlijk voor een warme kont op koude winterdagen. Dat laatste is heerlijk fris tijdens deze heerlijk warme zomer en een uitkomst: plak je niet aan je stoel vast als je in korte rok, broek – of in bikini – achter het stuur zit 😉

De Macan die ik mee heb, miechelt van de opties. De basisprijs van de diesel S is 75.400 euro en tel je alle opties die op deze zitten mee dan kom je op het luttele bedrag van 116.467 euro en 42 cent. Hm. Dat je voor het panoramadak, lane change en lane keep assist, de park assist met camera, het Burmester High End Sound Systeem en de homelink garagedeur opener extra betaalt, alla. Maar voor airco 391 euro? En voor de voetmatten 127 euro? Het zal voor de Porsche koper waarschijnlijk peanuts zijn.

Een eindje sturen is een genoegen in de Macan diesel S. De motor is superstil en het is net of de auto zelf de weg weet, zo moeiteloos is het rijden. De zeventraps Porsche Doppel Kupplung is met flippers achter het stuur te bedienen. Maar tijdens huis-tuin-en-keuken ritjes laat je hem natuurlijk op automaat staan en parkeer je je linkervoet. Je oma, je zoontje van zeven, je Golden Retriever: ze kunnen er allemaal in rijden. Leren rijden in een Porsche behoort al wat langer definitief tot het verleden, it’s easy. De auto reageert wel met een kleine vertraging bij druk op het gaspedaal en dat is misschien niet wat je van een Porsche verwacht. Ook daar heeft Porsche iets op gevonden, want dan neem je gewoon de Macan met benzinemotor en turbo.

Al met al heeft men bij Porsche weer een mooie nieuwe loot aan de iconische boom gekweekt. Ik voorspel goede verkoopcijfers voor deze knappe, praktische Duitser. De Macan is al in de showrooms te bewonderen. Hieronder nog een ieniemini-rijindrukske op video, met dank aan Olga Groen:

5 Comments on “Onder de Carport: Porsche Macan S Diesel + filmpje

  1. Als doorwinterde Porschefan en -rijder vind ik toch dat Porsche niet meer is wat het geweest is. Geef toe, een bestelwagen à la Cayenne of Macan, die eigenlijk opgesmukte VW’s zijn … en dan nog wel met een diesel, in godsnaam, een Porsche met een diesel ? Da’s toch zoiets als vloeken in de kerk ?
    Dan zo’n vreselijk ding als de Panamera en de Cayman die toch ook maar behelpen is.
    Nee, doe mij maar een parel als de 911 die nog de enige échte Porsche is.

Leave a Reply to Harry Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*