Ode aan de Toyota Prius?

In navolging van de Hummer-discussie hier een tekst, cq rij-indruk die ik vorig jaar schreef en die najaar 2008 is gepubliceerd in George Magazine. Zoals je kunt lezen ben ik geen Prius-hater. Al blijf ik, als echte autogek, wel duidelijk gekker op dikke V-motoren, geronk en de geur van verbrand rubber. En dus ook op Hummers, Corvettes EN Mustangs 🙂
De nieuwe Prius ziet er -by the way- wel ietsie-pietsie beter uit.

prius-3
(Dit is de tweede modelserie, de ‘oude’ dus).

Zo rijdt de Prius:
Opper-autojournalist Jeremy Clarkson zei liever naar de billen van een baviaan te kijken dan naar een Prius. Ik kan hem geen ongelijk geven. Ondanks lofzangen van bekende Hollywood sterren zoals Cameron Diaz die haar Porsche inruilde voor een (gratis?) Prius en die bij iedere mediagelegenheid haar liefde voor de hybride uitspreekt, lijkt de Prius nog het meest op een geschrokken kat met hoge rug. Deze vormgeving is volgens de makers gericht op minimale luchtweerstand. Maar eerlijk is eerlijk: het model oogt – na twee facelifts – inmiddels wel acceptabel. Erin rijden is dat ook, mits je hem puur als vervoermiddel ziet. Stadsritjes doet hij op zijn elektromotor die fluisterzacht zoemt en waarbij fietsers en voetgangers wel varen: geen vervuilende stoffen verlaten hierbij zijn uitlaat. Bij snelheden boven de 45 km/h komt de 1.5 liter benzinemotor (78 pk) in actie die en passant ook de batterij weer oplaadt.

prius21

De instap is hoog, de stoelen zijn rechttoe, rechtaan en voorbij het vreemde, ovale stuur heb je ergens onder de ruitenwisser zicht op een digitaal display dat informatie geeft over snelheid en brandstofverbruik. Op het dashboard prijkt nog een display voor navigatie en hierop zit ook een functie waarbij je kunt zien hoe de motoren samenwerken. Interessant!
De auto doet zijn werk prima, maar voelt afstandelijk; zo is bijvoorbeeld de besturing tamelijk gevoelloos. De vering is soft en daardoor helt de auto graag een tikkeltje over in de bochten en informatie over het wegdek is ver te zoeken. Toch begrijpen we zijn fans: het is een zeer functionele, vriendelijke auto met veel binnenruimte die praktisch ingestelde (zakelijke) rijders die op de kleintjes letten bekoort. Maar bij het uitstappen en achterom kijken bekruipt ons met weemoed de gedachte dat Toyota vroeger van die leuke sportwagentjes á là de MR2 maakte. Voor die broodnodige vleug emotie gaat hopelijk de hybride sportwagen FT-HS daadwerkelijk in productie.

toyota-ft-hs-concept (De FT-HS concept)

De Toyota Prius is er vanaf €25.920 inclusief €6.400 milieusubsidie.
CO2 uitstoot: 104 gram per kilometer. Milieulabel A.
Gemiddeld verbruik: 4,3 liter op 100 km (1 op 23,3).

4 Comments on “Ode aan de Toyota Prius?

  1. Blijft lelijk, rijdt slecht.

    Nee dank u, doe mij maar een huis met groen energie label, spaar lampen door het hele huis en een Dodge Ram Pick Up Srt 10 Viper op LPG G3…. Dat is toch ook aardig groen bezig zijn??

  2. Wanneer komt er eens een groene auto die niet spuuglelijk of een boodschappenkarretje op smalle bandjes is? Ik blijf voorlopig bij mijn GT met E label en probeer het nieuwe rijden in ere te houden.

  3. Mijn auto is ook groen. Connaught Green met een Porcelain Green interieur. En ik fiets naar m’n werk. Verder isoleer ik m’n huis goed en plaats waar mogelijk spaarlampen…
    Voor mij geen Prius, dank u… (heb ik de Loremo al eens genoemd, die vind ik namelijk wel aardig…)

  4. Prachtige wagen die Prius. Geil kontje, lekker neusje en rijdt als een volbloed Mercedes. Zo nodig spuit hij onder je kont weg!! Daarbij ook nog zuinig en miliue bewust. Ik begrijp al die negatieve reacties niet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*