Met VW zit je er warmpjes bij

Ik vind de luitjes bij Volkswagen af en toe briljant. Ze beperken zich niet tot auto’s, maar hebben nu bijvoorbeeld samen met de Duitse energiemaatschappij LichtBlick een energiecentrale voor thuisgebruik ontwikkeld op basis van de VW Caddy verbrandingsmotor. De opwekker van warmte en elektriciteit is geschikt voor aardgas en groen gas en energiebesparingen tot 40% zijn ermee mogelijk.

VW Caddy

De thuiscentrale is geschikt voor huizen en gebouwen met een energiebehoefte vanaf 40.000 KWh per jaar, dus bijvoorbeeld zeer grote woningen, kleine flatgebouwen, scholen en bedrijven. De energiecentrale werkt vraaggestuurd en past perfect in een totaalaanpak voor duurzame energie-opwekking. De thuiscentrale is bijvoorbeeld zeer geschikt om de fluctuerende energie-opbrengst van zonnepanelen en windmolens aan te vullen.

cartoon

Het hart bestaat uit de tweeliter aardgasmotor uit de VW Caddy.
De thuiscentrale werkt er zeer efficiënt mee. Restwarmte wordt opgeslagen en later gebruikt voor verwarming. De besparing ten opzichte van conventionele systemen kan oplopen tot 40%. Dat maakt de centrale zeer aantrekkelijk voor particulieren, bedrijven en instellingen. LichtBlick rekent een eenmalige bijdrage van 5.000 euro voor de thuiscentrale en zorgt voor de ontmanteling van het conventionele verwarmingssysteem en onderhoud plus reparatie.

VW Thuiscentrale

De eerste thuiscentrale van Volkswagen en LichtBlick is inmiddels in Hamburg in gebruik genomen. Nog voor het einde van dit jaar wordt dit aantal uitgebreid tot 30. Naar verwachting volgt ook de inzet in andere Duitse steden. Op de lange termijn houden Volkswagen en LichtBlick zoals gezegd rekening met een ‘netwerk’ van 100.000 thuiscentrales die op aardgas werken.

2 Comments on “Met VW zit je er warmpjes bij

  1. OK, dus wij moeten allemaal elektrisch gaan rijden omdat onze verbrandingsmotoren zo inefficient zouden zijn dat het ketenrendement van energiecentrale-> elektromotor hoger is; komt Volkswagen met diezelfde verbrandingsmotor die een besparing tot 40% ten opzichte van diezelfde energiecentrale zou realiseren… En dan nog niet eens een exemplaar dat geoptimaliseerd is voor continu draaien op hetzelfde toerental en belasting (of in ieder geval een sterk verkleind bereik), nee gewoon de motor uit een Caddy.

    Hmmmm…

  2. Bij VW promoten ze elektrisch rijden dan ook niet op grote schaal. Volgens mij zetten ze daar al jaren in op aardgas etc. Dit past dus in hun filosofie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*