Mannen veroorzaken files

Mannen veroorzaken files

‘Vrouwen veroorzaken files’. Een schrijfsel onder deze kop werd geplaatst onder de noemer ‘column’ op de site van mijn favoriete automagazine. Een column is in mijn optiek een sterk aangezette mening verpakt in een fraai gestileerd tekstjasje. Dit stukje proza bleek slechts een opsomming van feiten over de arbeidsparticipatie van vrouwen die in de afgelopen drie decennia alleen maar is toegenomen. Duh… Mijn visie dan:

Vrouw&Auto's10

Tijdens uren doorgebracht op Neerlands asfalt voel ik regelmatig medelijden met de man. Niet met alle mannen welteverstaan, maar met de traditionele man. Hij leeft nog in een wereld waarin auto’s en (snel)wegen zijn domein zijn. Een wereld waarin ieders plaats duidelijk was: de man werkt, de vrouw is thuis voor zijn gerief en de kinders. Ziehier: het is de wereld waarin de traditionele man zich veilig waant.
Vanuit deze sfeer rijdt deze traditionele man ook auto. Hij denkt in hokjes en ergert zich aan vrouwen achter het stuur omdat zij zogenaamd ‘niet kunnen rijden’. Met witgeknokkelde vuisten om het stuur geklemd, klampt hij zich krampachtig vast aan deze benauwde visie. En roept derhalve een hele reeks gedragingen in het leven om vooral duidelijk te laten merken dat hij zich ergert aan autorijdende vrouwen. En dat het anders moet! Hij is de Alfa en de Omega! Niet zij!

vrouw-auto5

Zo ontstaat dan de bumperklever die, ook al ben je op links aan het inhalen met 140 km/h, het toch nodig vindt om tot nog meer spoed te manen. Als we vervolgens achter of naast elkaar voor hetzelfde verkeerslicht stil staan, kijkt hij stuurs voor zich uit… Een welbekende is ook de rechtsinhaler die je tijdens het passeren – al naar gelang zijn genoten opvoeding – trakteert op een opgestoken middelvinger, scheldkannonade of afkeurende frons. Want vrouwen mogen volgens hen niet links rijden, ook niet als ze inhalen of minimaal net zoveel snelheid maken als zijzelf. Afsnijden is daarom ook een favoriet, net als lichtsignalen geven (Opzij, opzij, opzij!) en haar niet laten invoegen. Dat juist dit rijgedrag files veroorzaakt, ziet hij niet. Want hij is superieur en zal iedereen wel even op z’n plek zetten. Andere mannen uiteraard, want met die ‘homo’s’ is hij continue in concurrentie. Maar vooral de vrouw! Hij krijgt er hartaanvallen en maagzweren van, de arme man… Over vrouwen in het arbeidsproces denkt hij hetzelfde: ze horen daar – tenzij ze verpleegster of serveerster zijn uiteraard – niet thuis.

inparkeren

Volgens sommige psychologen komt al die agressie voort uit het feit dat de traditonele man zijn plaats in het geheel niet meer als duidelijk ervaart. Hij weet simpelweg niet om te gaan met vrouwen die – net als hij – autorijden en – net als hij – werken. Want het maakt zijn rol vaag: waartoe is hij hier? Tijdens deze  identiteitscrisis gaat hij voorbij aan het feit dat vrouwen op hun eigen manier een belangrijke steen bijdragen aan onze economie, aan onze wereld. Hij kan (tijdelijk) niet anders – daarom heet het ook een crisis – maar als hij ‘ontwaakt’ gaat er meteen een wereld voor hem open. ‘The mind is like a parachute, it only works when it’s open!’

Vrouw&Auto's6

Gelukkig is de traditionele man aan het uitsterven. Ik kom ze tenminste steeds minder vaak tegen. Misschien komt dat omdat ik mijn eigen rol in het geheel nu beter begrijp. Uiteindelijk is het allemaal zo simpel: mannen en vrouwen zijn niet gelijk, maar wel gelijkwaardig. We vullen elkaar aan, we kunnen niet zonder elkaar bestaan, het leven heeft zowel yin (vrouwelijk) als yang (mannelijk) nodig. En ja, veel vrouwen zijn inmiddels wat meer yang en veel mannen wat meer yin. Het hoort bij de tijdgeest en het maakt ook dat we meer begrip krijgen voor elkaar. De enige manier om ermee om te gaan is elkaar de ruimte te geven. Op de weg, op het werk… go with the flow. Omdat tegen de stroom in zwemmen uiteindelijk dodelijk (vermoeiend) is…

6 Comments on “Mannen veroorzaken files

  1. Mooi stukje. Ik herken daar een hoop automobilisten in. Ik zit dagelijks op de weg en rij over het algemeen (in de baas zijn tijd) op mijn gemakkie. Dat houdt in dat ik 100 rijdt waar 100 mag en 120 bij 120. De hoeveelheid mensen die je dan gaan proberen aan te duwen als je aan het inhalen bent is niet normaal. En eerlijk is eerlijk het is zelden tot nooit een vrouw.

  2. Tja, een bekend ‘probleem’, de tegenstellingen tussen man en vrouw in het verkeer. Een aantal is waar maar wordt doorgaans zwaar overdreven. In het huidige verkeer is ‘go with the flow’ wel het beste, zeker op de minder-dan-drie-banen-autowegen, die zijn er nog steeds. Op die brede wegen moet je consequent slalommen om te ver links rijdende automobilisten (ja: meestal in jouw woorden ‘traditionele’ mannen…) via de goede baan in te halen.
    Wel zo handig: adaptieve cruise control, dan rijd je (m/v) automatisch veel relaxter. Mij heeft het, ondanks 66 dozijn nm’s tot een veel rustiger rijgedrag gebracht. ‘Duwen’ lukt niet meer want hij remt automatisch af. Leve de vooruitgang!

  3. Wat heeft mevrouw, met de Porsche op de foto, voor doorschijnenend ding aan haar tasje?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*