Lapo Elkann – interview

Hij wordt dezer dagen genoemd als mogelijke opvolger van Luca di Montezemolo als baas van Ferrari: Lapo Elkann is een verhaal apart. Ik interviewde hem in 2007 ter gelegenheid van de introductie van de Grande Punto – vlak voordat hij eruit ging voor een drugs-rehab – op de IAA beursvloer. De info is uiteraard verouderd, maar dit interview geeft wel een aardig beeld van zijn personality. Enjoy!

Volgens het Amerikaanse magazine Vanity Fair is hij één van ’s werelds best geklede mannen. Als we Lapo Elkann, Hoofd Brand Promotions van de Fiat Groep om acht uur ’s ochtends treffen op de IAA-beursvloer, druipt de Italiaanse stijl er al vanaf. De rode haren nonchalant lang en achterover gekamd, het maatpak strak in de plooi, de blik op charme. Maar Lapo is meer dan een modepop en kleinzoon van wijlen Gianni Agnelli. Een gesprek met een bevlogen manager.

Door Viola Robbemondt ©House of TXT

Als Hoofd Brand Promotions Alfa Romeo, Lancia, Fiat en Fiat bedrijfswagens ben je verantwoordelijk voor de strategie en ontwikkeling van de merken. Je houdt je bezig met reclame, beurzen en de merken-‘branding’. Wat is je missie met Fiat?
Lapo: “De Grande Punto moet eerste worden in zijn segment. We willen alle aandelen die we in de afgelopen jaren hebben verloren, terugwinnen met deze auto. Dat doen we met het uitstekende product dat er nu staat. Grande Punto is groot in elk opzicht. Het zit ‘m in de energie die hij uitstraalt en dat is het resultaat van de doelgerichtheid en passie van alle 40.000 mensen die bij ons bedrijf werken.“
Hoe hebben jullie Punto Italiaanse flair gegeven?
Lapo: “Met liefde, met het buikgevoel en met de hersens. De liefde komt gemakkelijk voor Italianen. We zijn creatief en zitten vol energie en enthousiasme. Met je buik voel je het nieuwe, de toekomst, alles wat er komen gaat. De hersens zijn nodig om het buikgevoel en de liefde te combineren en toe te passen. Je ziet dit allemaal terug in het design van de Punto en de manier waarop je ‘m als klant helemaal naar je eigen wensen kunt stylen, als een maatpak.
Mijn favoriete deel van de auto is zijn gezicht. Dat is als een baby Maserati. Er is geen leukere auto in het segment. Hij heeft lichte, vloeiende lijnen die ik nergens anders terug zie. Mijn complimenten dus voor ontwerper Giorgio Giugaro.”
Had jij altijd al plannen om voor Fiat te gaan werken?
Lapo: “Nee. Ik maak nooit plannen. Van plannen raak ik geïrriteerd. Ik hou van uitdagingen. En ik ga daarheen waar de uitdaging ligt. Op dit moment is dat bij hart, buikgevoel en hersens. Fiat heeft een grote emotionele waarde voor me. We gaan het naar een hoger plan tillen, zodat het merk weer op z’n best is. Ik wil het beste van mezelf geven voor het merk, als het ware versmelten met het merk. “
Je broer John (29) is Vice President van Fiat en heel anders dan jij. Hij is rustig en conservatief, jij extravert en trendy. Hoe is het om met hem samen te werken?
Lapo: “We zijn erg close, kennen elkaar door en door. Met het bedrijf is zijn goal mijn goal: Fiat weer groot te maken. Dat we zo verschillen is een groot voordeel. Wij hebben allebei onze eigen sterke kanten die elkaar goed aanvullen.”
Grande Punto moet Fiat redden. In hoeverre voel jij die druk?
Lapo: “Ik ben niet met druk bezig, vraag me ook niet af of ik die voel. Ik zie dat er dagelijks resultaten worden geboekt en ga gewoon door met wat ik doe. Ik leef nu en ik leef hopelijk morgen.“

Voor de promotie van de Idea werd George Clooney ingeschakeld. Welk beroemde gezicht zetten jullie in voor de Punto?
Lapo: “Niemand. Dat heeft Grande Punto niet nodig. Het gezicht is de auto, hij is aantrekkelijk van zichzelf. Punto promoot zichzelf. Hij heeft alles in zich om een succes te worden. ”
Ik las ergens dat de auto ontwikkeld is voor jonge mensen. Zien jullie dat echt zo?
Lapo: “Nee. Punto is wel een jonge, aantrekkelijke auto. Maar we bouwen ‘m niet voor een speciale doelgroep. Allerlei soorten mensen zullen erop vallen. Families, singles, mannen, vrouwen, jonge getrouwde stellen, senioren, iedereen die een aantrekkelijke wagen wil, zal er verliefd op worden. Hij is fris, aantrekkelijk, veilig en kwalitatief goed, dat wil iedereen wel. We zijn onze tijd vooruit.”
Er is nu een lijn van hippe kleding en spullen rondom het merk. Was dat jouw idee?
Lapo: “Ik ben slechts een schakel in het geheel, maar we surfen inderdaad op een nieuwe golf, geven het merk een nieuwe, frisse, vriendelijke en stijlvol imago. Voor de klanten van nu en die van morgen. Ik heb aan de kledingdesigns meegeschetst, dat is iets wat ik graag doe, ik ben creatief. Ik had het al helemaal in mijn hoofd en ik heb de grote lijnen uitgezet en de briefings gegeven aan de ontwerpers. “
Waar krijg je je ideeën?
Lapo: “Ik kijk om me heen, naar plaatjes, naar mensen, andere culturen, naar alles wat ik zie en meemaak tijdens mijn reizen. Ik wil ook altijd sneller en slimmer zijn dan de anderen. Daarvoor moet je nieuwsgierig aangelegd zijn. Die nieuwsgierigheid moet je dagelijks trainen. Ik doe dat door goede partners op te zoeken die me uitdagen in het leven, die me uitdagen om dingen van de andere kant te bekijken. Geen ja-knikkers om me heen. Maar constructieve relaties onderhouden die me in staat stellen om mijn potentieel te ontwikkelen en toe te passen op alles waarvoor ik passie voel.”
Je opa’s oude Engelse pakken dragen is ook één van je passies. Waarom is dat?
Lapo: “Dat heeft behalve een nostalgische vooral ook een praktische reden. Ik draag dezelfde maat als hij, dus waarom zou ik geld uitgeven aan nieuwe? Bovendien vind ik ze mooi. Het zijn kwaliteitsmerken Huntsman of Anderson & Sheppard.”
Lijk je op hem?
Lapo: “Nee, ik ben bij lange na niet zoals hij. Hij heeft het gemaakt, zit qua grootte ergens in de wolken en ik sta hier nog op de grond en aan het begin van de ladder. Ik moet nog vele treden gaan voordat ik ooit ben zoals hij was. Ik moet nog veel werk verzetten.”
In hoeverre ben jij een lady’s man, net als je opa?
Lapo: “Dames zijn een privé aangelegenheid, daarover praat ik liever niet als ik aan het werk ben. Maar ik heb één vriendin (de actrice Martina Stella, ze speelde een rol in Oceans Twelve, red.) en niet meerdere. Verder scherm ik mijn privé leven af. Dat mixt niet met mijn werk. Mensen die hun privé-leven naar buiten brengen zijn losers.“
Welke auto zie je als een grote concurrent voor de Punto?
Lapo: “Die zijn er niet. Want Punto is een auto die het segment gaat heropenen en de concurrenten gaat uitdagen. Maar als je me vraagt wie er op dit moment mooie auto’s bouwen, dan moet ik zeggen: de Fransen. Ze zijn erg up-to-date en slim in het tot leven brengen van hun nieuwe ideeën. Ook de Japanners vind ik goed bezig, met name Toyota. De nieuwe kleine 4×4 van Daihatsu vind ik leuk en de Honda Civic is goed gelukt. De Duitsers echter trekken me niet.”
Ook niet de Porsche Cayman?
Lapo: “Nee, ik hou niet van Porsche. Nooit van gehouden ook. In dat segment hou ik van Aston Martin. Veel eleganter. Porsche is voor voetballers. Ik hou van voetbal en van voetballers als ze op het veld staan, niet als ze in de auto zitten. Zij moeten spelen op het veld, niet daarbuiten. Met Porsche wordt veel geld verdiend en ze doen goede zaken. Maar ik vind ze niet attractief. Zelfs niet als hun auto’s enorm goed zijn.”
Je reist veel, hoor ik.
Lapo: “Ja, ik geef veel geld uit aan vliegtickets want ik ben dol op reizen. Momenteel woon ik in Turijn, maar ik heb in Londen, Parijs, Rio en New York gewoond. Ik ben dol op New York, daar ben ik geboren en ik heb er twee jaar gewerkt als de persoonlijke assistent van Henry Kissinger. NY is een booming stad. Je moet er goed zijn om het te kunnen maken. Dat spreekt me aan.”
Hoe goed ben jij?
Lapo: “Ik ben in elk geval nieuwsgierig. En altijd mezelf. Ik speel geen rol, ben niet gemaakt en zo wil ik ook blijven. Ik vind het wel belangrijk om goed te zijn in wat ik doe, om beter en sneller te zijn dan alle anderen. Twee dagen na 9-11 ben ik naar New York terug verhuisd om de persoonlijk assistent van Henry Kissinger te worden. Hij was een vriend van mijn opa. Kissinger heeft een enorme drive en weet veel van de wereld. Hij werd mijn mentor. Van hem heb ik geleerd om altijd alert te zijn, altijd te weten wat er aan de hand is en nooit op te geven.”
En wat leerde je van je legendarische opa?
Lapo: “Dat je van iedereen die je ontmoet kunt leren. Dat je moet zien, horen, voelen, alle zintuigen op scherp. En de wereld om je heen met nieuwsgierigheid benaderen. In dienst heb ik ook veel geleerd. Ik heb alle uithoeken van mijn land leren kennen en van alles geleerd over groepsdynamiek. Op school was ik geen goede leerling. Ik heb wel gestudeerd aan de University of Londen, maar ik leer beter in de praktijk. In plaats van in de schoolbanken heb ik les gehad van een paar van de meest inspirerende mensen ter wereld. Een groot voorrecht.”
Je was hier vanochtend héél vroeg.
Lapo: “Om beter te zijn dan de anderen, moet je altijd eerder zijn. Met álles. Dus je moet vroeger op je werk zijn en later weggaan dan de anderen. Ik hou niet van mensen die laat komen. Als mensen die in de fabriek werken vroeg komen, kom ik ook vroeg. Dan krijg je respect. Bovendien hou ik hou niet van slapen. Slapen is tijdverspilling. Het leven is te kort om te slapen.”
Je bent pas 27 en bent al zó zelfverzekerd. Wat zijn jouw zwakke punten?
Lapo: “Ik haat het om tijd te verdoen, ben erg ongeduldig en wil dat dingen meteen gedaan worden. Ik sta nog helemaal onderaan in mijn carrière en zou willen dat ik al daarboven was. Ik ben een speedboot, geen zeilboot. Relaxt over de golven deinen vind ik leuk in mijn vrije tijd, maar niet in het werk. In mijn werk moet alles snel en daardoor kunnen mensen die voor me werken me soms niet bijbenen. Ik vraag veel van hen en ik sta mezelf en mijn team geen fouten toe. Overigens ben ik wel strenger op mezelf dan op mijn collega’s.”
Waarover ben je onzeker?
Lapo: “De toekomst, want ik weet niet wat die me gaat brengen. Ik weet wel dat de toekomst ligt in wat je in het heden doet. En je kunt altijd meer doen dan je denkt. Méér en béter. Alleen arrogante mensen denken dat ze hun best al doen. Ik vind dat er altijd iets verbeterd kan worden. De dag dat je begint te denken dat je er al bent, is de dag waarop je sterft. Dus je moet de druk altijd hoog houden. Als je geen vinger aan de pols houdt, ga je ten onder.”
Is er iets waaraan je een hekel aan heb in je werk?
Lapo: “Ik haat compromissen. Niet in het leven en niet in het werk. Ik wil alles goed doen en compromissen maken een product vaak niet sterker, je verzwakt de energie er enkel mee.”
Is de samenwerking met Ford een compromis?Lapo: “Nee, dat is gewoon slim zakendoen. De Fiat 500 is waarschijnlijk de leukste auto die we ooit hebben gemaakt en ik ben blij dat we ‘m weer gaan uitbrengen. Het is de meest sexy auto die we in de pipeline hebben. Erg schattig, erg stijlvol. Het is de historie van ons merk en dat gaan we laten herleven.“

Troonopvolging
Giovanni (Gianni) Agnelli (1921-2003) was de kleinzoon van de gelijknamige Fiat oprichter.
De zoon van Gianni’s jongere broer Umberto, Giovanni Alberto, zou de Fiat troon overnemen, maar hij stierf in 1997 op 33-jarige leeftijd aan kanker.
Ook Gianni’s eigen zoon Edoardo stierf jong: hij pleegde in 2000 zelfmoord.
Na de dood van Gianni en Umberto Agnelli gaat het leiderschap van Fiat over naar de jongere generatie. John (29) en Lapo (27) Elkann zijn de zoons van Gianni’s dochter Margherita. John Elkann zit inmiddels in de Fiat-directie en wordt gezien als toekomstige Fiat-president. Lapo werkt aan zijn zijde als Hoofd Brand Promotions.

1 Comment on “Lapo Elkann – interview

  1. Ik snap wat hij bedoelt: De FIAT Grande Punto is een auto de helemaal op zichezelf staat. Ik rij de 1.3 MJT: heerlijke reisauto (11 uur non-stop naar Zuid Frankrijk), heerlijk smijt-auto en voldoende ruimte voor 4 volwassenen. Ja, ik (1.85m) zit volgens de ‘Italian seat’ en da’s wel zo fijn voor de achterbankers. Stuurt ook veul fijner.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*