Land Rover Piet Boon Design

Rijdende Woonkamer

land rover piet boon design (5).jpg

In het voorjaar presenteerde Land Rover een bijzonder nieuwtje: de Zaanse meubelontwerper Piet Boon mocht hun Range Rover sport ‘doen’. Ik maakte een artikel voor NRC Handelsblad:

‘Strik een modeontwerper’ was de afgelopen jaren al een hype in de autobranche. Onder dat motto liet men Giorgio Armani los op een Mercedes CLK 500 cabriolet, voorzag Bizazza een Mini van mozaïek en ‘deed’ Judith Osborn een smart. Land Rover ging zelfs een stap verder en liet de spraakmakende Nederlandse interieurontwerper Piet Boon een reeks Range Rovers Sport omtoveren tot rijdende woonkamers.

In de tuin van ontwerper Piet Boon in Oostzaan glundert de directeur van Land Rover Nederland, Mark Bieneman, van oor tot oor. De feestelijke onthulling van de Range Rover Sport V8 Supercharged in Piet Boon Design is nog maar net achter de rug en de wagen is nu al een enorm succes. Genodigde prospects zijn onder de indruk; complimenten, bestellingen en beloftes daartoe stromen binnen. De exclusieve exemplaren – goed voor €108.200 per stuk plus €15.000 extra voor het design – gaan als zoete broodjes over de Land Rover-toonbank. Bieneman: “Als het zo doorgaat, kan ons initiële plan om er vijfentwintig te bouwen wel eens uitlopen…”

land rover piet boon design (2).jpg

Bieneman leerde het werk van Piet Boon kennen door zijn interieurboeken. De door Boon ontworpen huizen, interieurs en meubels spreken hem persoonlijk aan. Bieneman: “Het komt door de eenvoud en het stoere, doch ingetogen karakter van zijn designs. Al bladerend door die boeken had ik een Eureka-moment: hier moeten we iets mee doen. Dit zijn waarden die helemaal bij Land Rover passen.”

piet boon.jpg

Piet Boon: “Toen ik door Land Rover werd benaderd vond ik het meteen een enorme eer. Ik heb altijd al eens iets met auto’s willen doen, maar dat het een Land Rover zou zijn heb ik nooit durven dromen. Er heeft nog nooit iemand aan een Land Rover-design mogen zitten. En nu werd ik gevraagd om mijn handtekening op deze stijlicoon te zetten. Geweldig! Ik heb uiteindelijk ‘ja’ gezegd omdat Land Rover en ik dezelfde doelen nastreven. Zij maken geen patserbakken, doen niet mee aan modegrillen. Ze gaan, net als ik, voor tijdloos. In een twintig jaar oude Land Rover wil je nog steeds gezien worden. Die blijft mooi.

land rover piet boon design (1).jpg

Daarnaast is deze Limited Edition niet gebaseerd op een uitgerangeerd model, maar op een splinternieuwe wagen. Ik was al in gesprek met Land Rover vóórdat dit model op de markt kwam. Het was dus niet zo dat ze nog een paar oude modellen hadden staan en dachten: ‘Daar moeten we vanaf, laten we Piet Boon daarvoor gebruiken’. Ook betreft het geen eenmalig showmodel, maar een wagen die je echt kunt kopen en rijden, een wagen die zijn praktische nut niet heeft verloren.”
De verschillen met het ‘aankleden’ van een huis zijn legio. Boon: “Bij een huis ben je gebonden aan de locatie. Als het op Bonaire staat, richt je het totaal anders in dan wanneer het in de Zaanse polder staat. Ook is een huis meer persoonsgebonden. Bij het ontwerpen ga ik toch kijken: hoe leeft de eigenaar? Heeft hij kinderen? Met deze auto ging dat heel anders. Ik kon nog meer vanuit mijn eigen smaak werken, al mocht ik ook hier natuurlijk niet ongelimiteerd mijn gang gaan.”

land rover piet boon design (4).jpg

De ontwerper voerde hierover stevige discussies met de mensen van Land Rover. Boon: “Ik moest diverse concessies doen. Zo wilde ik bijvoorbeeld de stoelen lager zetten en de spoilers eraf halen. Maar dat mocht niet. Het zou in strijd zou zijn met de veiligheidsvoorzieningen. Ook wilde ik eigenlijk wit als exterieurkleur kiezen. Maar daarop kreeg ik te horen dat ‘wit niet verkoopt’. En ja, natuurlijk is het onpraktisch. Je ziet er elk dood vliegje op… Tja, ik blijf ik het prachtig vinden, een witte auto. Maar, werken vanuit dit soort beperkingen maakt creatief. Er waren veel dingen die ik uiteindelijk wél voor elkaar kreeg.

land rover piet boon design(2).jpg

Zo heb ik in het interieur bijvoorbeeld alles wat van hout of plastic was, geëlimineerd. En vervangen door roestvrij staal. Dat werd in eerste instantie tamelijk overdreven gevonden. Waarom vind je dat gele plastic knopje nou zo storend? Ook over de originele uitlaat was ik niet enthousiast. Er zat zo’n iel ding onder dat helemaal niet past bij het zware, rauwe geluid dat de achtcilinder voorbrengt. Dus kreeg ‘mijn’ Range Rover Sport twee stoere, vierkante uitlaatpijpen. Uiteindelijk heb ik erg soepel en prettig met de mensen van Land Rover samengewerkt. Ik begrijp ook best dat dit een enorme investering is voor een klein merk. Ze zullen op deze Limited Edition geen geld verdienen. Het gaat hier tenslotte enkel om het verstevigen van het merkimago.”

land rover piet boon design (3).jpg

In detail
De Range Rover Sport in Piet Boon Design Edition is gemaakt op basis van de V8 Supercharged. Hij heeft een 4.2 liter V8 benzinemotor die goed is voor 390 pk en een topsnelheid van 225 km/h. Deze Design Edition heeft een aantal bijzondere kenmerken:
*Hoekige uitlaatpijpen en dakrails van geborsteld roestvrij staal.
*Met bruin osleer beklede stoelen met de voor Boon zo typerende groffe ‘binnenstebuiten’ naden.
*In zwart uitgevoerde hemelbekleding.
*Diverse interieurdetails uitgevoerd in zwart en Future-Paint in RVS/Alloy look.
*Exterieur en zelfs bumpers, portiergrepen, gedeelten van de luchtinlaten op zijschermen en de grille zijn uitgevoerd in grijze High Solid lak.
*Op de achterkant prijkt het PB-logo.
*Bij aankoop van deze wagen krijg je een bijpassende, eveneens door Piet Boon ontworpen en in osleer uitgevoerde, tassenset.
De Range Rover Sport is er vanaf € 108.200. De Piet Boon Design Edition heeft een meerprijs van € 15.000 (inclusief BTW, exclusief BPM).

0 Comments on “Land Rover Piet Boon Design

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*