Land Rover Freelander 2 (deel 1)

Voor een Autovisie Land Rover special ging ik een dagje op stap met de nieuwe Freelander. Hier het verhaal.

violalandrover9.jpg

Een Range Rover die te heet is gewassen: zo typeren Land Rover fans de nieuwe Freelander 2. Aan de kleinste telg uit het stoere gamma is niets kinderachtigs te ontdekken. Zowel op asfalt als in de natuur blijkt hij een alleskunner. Maar kan de stijlicoon in de stadse jungle zieltjes winnen? Kortom: hoe staat het met de X-factor van deze baby-rover?

Door Viola Robbemondt/Foto’s Arno Lingerak

Tijdens de laatste honderd meter van mijn hardloopparcours ren ik de Egmondse boulevard op en ontwaar een stationair draaiende Freelander 1 naast ‘mijn’ geparkeerde Freelander 2. De bestuurder – veertiger gehuld in sportief ‘The North Face’ jack – is uitgestapt, waant zich onbespied en loopt keurend rond de nieuwe. Met zijn hand beschermend boven zijn ogen tuurt hij vervolgens uitgebreid het interieur in en als ik vlak achter hem zeg: ‘Mooi hè?’ schrikt hij zich een ongeluk. Waarop hij mijn vraag alsnog met een lach beantwoord: ‘Ja, hij is lekker dik geworden’.

violalandrover.jpg

Dat is ook meteen het eerste wat opvalt aan deze SUV: hij oogt als een echte Land Rover. Hij erfde niet alleen de stijlkenmerken van zijn bloedbroeders, maar is ook vanwege zijn proporties onmiddellijk herkenbaar als een Land Rover: als uit één brok graniet gehouwen. De wielen staan veel meer op de uithoeken van de wagen en daardoor is er nog nauwelijks overhang. De hoeken zijn, net als bij de Range Rover en de Disco netjes afgerond en ook het koplampdesign werd van die laatste overgenomen. De bewonderaar in Egmond voegt er, na het bestuderen van de luchthappers op zijn flanken en het interieur nog een statement aan toe waarmee ik het volkomen eens ben: “Hij heeft zelfs Range Rover allure. Net of die grote in de was een maatje is gekrompen.” Ook met het minuscule minpuntje dat de kritische Egmonder opgeeft ben ik het eens. We missen het reservewiel dat voorheen op de achterdeur zat gemonteerd een beetje. Het kreeg nu een plekje onder de laadvloer en de klep scharniert nu omhoog in plaats van als een deur opzij. Jammer, want de Freelander oogt nu van achteren een tikkeltje anoniem. (morgen deel 2 van deze rijtest).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*