Land Rover doet Retro

De Defender is een lastige auto om op te volgen. Het model was zo uitgesproken klassiek dat je liefhebbers met de kleinste wijzigingen al gauw voor het hoofd stoot. Toch heeft het designteam van Land Rover een mooie poging ondernomen, en de allround moddervreter zelfs een retrolook gegeven.

Het model werd al geshowd tijdens de Frankfurter salon en staat nu in een weer iets gewijzigde versie – in Heritage Blue met Candy Weiss dakje in combi met 20-inch modderlaarzen op de autosalon van Los Angeles. Chief Designer Gerry McGovern zegt erover dat men serieus overweegt om de Defender opnieuw in productie te nemen.

Niet per se dit studiemodel DC100 genaamd, maar een opvolger. Daarmee is het duidelijk dat men met dit model het publiek laat snuffelen aan de retrostijl. Durft men het wel aan? Moet het evolutionair of revolutionair? Volgens de chief designer is het belangrijk dat de geschiedenis erin herkend wordt, maar dat dat gegeven geen kooi wordt. Te uitgesproken retro kan ervoor zorgen dat klanten het model links laten liggen. En aangezien men bij Land Rover juist breder in de markt wil zitten, is het juist zaak om uit de niche te stappen. Het 4×4 gevoel zal sowieso overleven, dus: ‘Cool maar evengoed een tool’, aldus McGovern.

4 Comments on “Land Rover doet Retro

  1. Ga er maar aan staan… Een icoon vernieuwen. Een icoon dat z’n coolness ontleende aan het feit dat hij puur op doelmatigheid gebouwd was. No-nonsense, te tekenen door ieder kind met een lineaal, te repareren door iedere boer met een hamer en wat ducktape. Een auto die eigenlijk beter wordt naarmate de hoeveelheid gebruikssporen toeneemt.
    Maak ‘m te gladjes en ‘t wordt een modeaccessoire, maak ‘m te ruig en je krijgt niet de gewenste uitbreiding van de doelgroep… Lastig!

  2. Tja, ik denk altijd: waarom oude schoenen wegdoen als ze nog lekker lopen? Vernieuwing is niet altijd verbetering. Er is dus sprake van: ‘we moeten een reden geven om mensen aan te zetten tot het kopen van iets nieuws’. En ik denk dat dat gegeven niet altijd werkt. Bij mij is kopen-kopen-kopen tenminste een beetje passe…

  3. Helemaal mee eens Viola (zei de verstokte klassiekerrijder), maar zouden veiligheidseisen in dit geval geen belangrijke rol spelen? Met andere woorden: Zouden ze een keus hebben?

  4. Er is altijd een keuze. De keuze is dan tussen: willen we het merk groter (lees: commercieler) maken. Of willen we het klein (en wellicht niet rendabel) houden/maken. Ik denk dat merken die alleen maar op groei uit zijn, het op de lange termijn niet zullen redden. Klein en bescheiden blijven/worden, dat is volgens mij wat eraan komt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*