Inparkeren met Lexus

De auto die voor je inparkeert

lexus ls460 (2).jpg

Lexus timmert met de LS460 behoorlijk aan de weg en geeft de bestuurder veel gebruiksgemak: deze wagen parkeert bijvoorbeeld zelf in.

Iedere keer als ik over zoiets lees, krijg ik een dubbel gevoel. Aan de ene kant heb ik veel bewondering voor de techniek en hoe goed het allemaal werkt. Er zijn systemen die je met een trillende stoel waarschuwen als je in slaap dreigt te vallen achter het stuur, zoals in de Citroen C6 en nu ook in deze Lexus. En die je een seintje geven als je gevaarlijk dicht op je voorganger rijdt, zoals o.a. bij Mercedes en in de Honda Legend. Blijf je kleven, dan neemt het Honda-systeem het van je over, geeft een nijdig rukje aan de gordels en remt af. Is een botsmoment vervolgens onvermijdelijk dan wordt er harder geremd en trekken de gordels strak. Allemaal prachtig, prachtig!

Aan de andere kant hoef je straks, als alles op de automatische piloot gaat en alles voor je wordt gedaan, niet eens meer te kunnen autorijden. Terwijl het juist zo leuk is om steeds behendiger te worden met rijden, te anticiperen en deel uit te maken van het verkeer terwijl je de touwtjes (de wagen) zelf stevig handen hebt… Maarja, aan sommige mensen gaat deze beleving totaal voorbij. Die zien de auto toch gewoon als een ‘ding’ om van A naar B te komen. Ik hoorde laatst al iemand zeggen dat hij reikhalzend uitkijkt naar de tijd waarin hij de snelweg op kan sturen en de auto het helemaal van hem overneemt. “Kan ik lekker mijn krantje lezen en als ik van de snelweg afrijd neem ik het stuur weer over”. Ik denk dan: ga lekker met de trein!

lexus ls460 002 (2).jpg

Overigens is dit vlaggenschip van Lexus behalve van de Intelligent Parking Assist ook voorzien van bijzondere veiligheidssnufjes. Ik noem er een paar:

Advanced Obstacle Detection System.

Dit systeem lijkt op dat van Honda (wie er het eerst mee was mag het zeggen) en detecteert met een infraroodcamera obstakels waaronder voetgangers. En geeft een waarschuwingssignaal als je te dichtbij komt terwijl er bij Lexus meteen nog vier systemen in werking treden waaronder Variable Gear Ratio steering waardoor de respons van het stuurwiel gevoeliger wordt.

Driver Monitoring System

Detecteert de hoofdbewegingen van de bestuurder. Als je teveel met je passagier lult en hem of haar daarbij aankijkt kun je rekenen op een waarschuwing. Big Car is watching you!

Rear Pre-Crash Safety System

Bestaat uit een radar in de achterbumper die constant de ruimte achter de wagen aftast. Als iemand achterop je dreigt te knallen worden de Pre-Crash Intelligent Headrests geactiveerd om je hoofd op te vangen waardoor de kans op whiplash wordt verkleind.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*