Harttransplantatie voor Porsche 911

 Eigenlijk is de Cayman mijn favoriete Porsche, maar ik ga volgende week evengoed heeeel erg genieten als ik de nieuwe (gefacelifte) 911 de sporen mag geven in Stuttgart. De facelift is doorgevoerd voor de Carrera en Carrera S zowel in Coupé- als in Cabriolet-gedaante. Gelukkig hebben ze aan de buitenkant weinig veranderd. De voorste bumper is ietwat anders en de luchtinlaten hierin hebben een spijltje minder. De voorste knipperlicht- en verlichtingunits zitten nu in het verlengde hiervan en hebben geen zwarte ‘rouwrandjes’ meer.

Zijn derriere kreeg een rondere bumper met andere achterlichten en de dubbele uitlaatpijpen werden ovaal in plaats van rond. Standaard straalt de 911 nu LED-licht uit en als optie is er adaptieve bochtverlichting. Het interieur is – op een ander stuurwiel en een paar ander knoppen na – hetzelfde gebleven.

Zijn hart is wel gewijzigd! Allereerst is de 911 nu leverbaar met de nieuwe Porsche-Doppelkupplung (PDK), de automatische transmissie met dubbele koppeling. Hij is door Porsche zelf ontwikkeld en heeft zeven verzetten. Deze nieuwe transmissie vervangt de Tiptronic S automatische transmissie van Porsche in de Carrera en de Carrera S en is – ik ben zeer benieuwd – supersnel. Meer nieuws vanonder het vooronder: een geheel nieuw hart werd geimplanteerd. De Carrera kreeg een nieuwe, direct-ingespoten 3.6 liter zescilinderboxermotor die 345 pk (20 pk meer ten opzichte van de oude boxermotor) op het asfalt brengt. De 3.8 liter motor van de 911 Carrera S produceert nu 385 pk, 30 pk meer dan voorheen. Daarmee moet de coupe de magische grens van 300 km/h. kunnen doorbreken en in combi met de PDK-versnellingsbak accelereer je van 0 tot 100 km/uur in 4,5 seconden. Je kunt dit moois ook nog combineren met het Sport Chrono Plus-pakket inclusief Launch Control. Met een speciale raceschakelmodus kan daarmee vanuit stilstand tot 100 km/h geaccelereerd worden in slechts 4,3 seconden. Ik vind dit soort foefjes dan weer totale onzin, maar de cracks kicken waarschijnlijk wel op die .2 seconden.

Voor wie het interesseert: deze nieuwe 911 is ook schoner: de coupe met PDK-transmissie kan een gemiddeld brandstofverbruik van 9,8 liter/100 km halen. De andere nieuwe Carrera’s verbruiken gemiddeld minder dan 11 liter per 100 km, waardoor de CO2-uitstoot met 15% is afgenomen.

De nieuwe 911 Carrera is er vanaf € 116.000. De Carrera S vanaf € 131.500. Topless rijd je vanaf € 131.000. De Carrera Cabriolet en de Carrera S Cabriolet staan voor je deur voor minimaal € 147.000. Vanaf juli te bewonderen in de showrooms.

2 Comments on “Harttransplantatie voor Porsche 911

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*