Hartstocht by Renault

Op de show van Parijs is begin oktober (eindelijk weer) iets spannends van Renault te bekijken: de DeZir – vrij naar Desire, oftewel hartstocht. Het toont de nieuwe designrichting die Renault inslaat en dit project is het eerste van de nieuwe Nederlandse designchef Laurens van den Acker

Renault -DeZir-voorkant

De auto is voorzien van elektrische aandrijving. De slogan ‘Drive the Change’ was uitgangspunt en inspiratiebron voor Laurens van den Acker bij het bepalen van een nieuwe visie op design. Hij dook in de geschiedenis van Renault en gebruikt de oorspronkelijke kenmerken van Renault om het menselijke aspect van het bedrijf tot uiting te laten komen. Ik sprak hem er in Geneve al over en vond zijn benadering erg leuk. Hij linkt hiermee namelijk aan de levensfases van klanten: verliefd worden, de wereld ontdekken, een gezin stichten, werken, hobby’s uitoefenen en een rijpere leeftijd bereiken. Ik zei toen al: dat gaat bij veel mensen bepaald niet in die volgorde. Sterker nog: alles door elkaar doen en dingen weglaten heeft ook wel wat 😆

Renault-DeZir
DeZir staat uiteraard voor verliefd worden. Kiezen voor een nieuwe richting betekent ook kiezen voor een nieuwe stilistische taal die in dit geval moet passen bij de visie van het merk. Deze laat zich samenvatten in drie woorden: simpel, sensueel en sexy.

Renault-DeZir2

De concept cars gaan deze visie geleidelijk aan gaan openbaren en vormen de voorlopers van een uniform gamma van strakke, sexy auto’s. Ten behoeve van het nieuwe beleid is de organisatie op de designafdeling aangepast: eenzelfde team designers wordt belast met het ontwerp van zowel de concept car als van het serieproduct dat Renault daarop baseert.

Renault-DeZir-open-achter
De DeZir, het eerste project dat door Laurens van den Acker is geleid, is de concrete uitdrukking van de nieuwe richting die Renault met zijn ontwerpen wil inslaan en waarvan ‘het leven’ de basis vormt. Alles begint met ‘verliefd worden’. Dit wordt onder meer uitgedrukt in de krachtige en sensuele stijl in combinatie met de felrode, passionele kleur van de DeZir.

Renault -DeZir-voorkant

Het sensuele aspect kwam al in de eerste schetsen tot uitdrukking, in de simpele, weelderige vormen. ”Het vloeiende, de beweging, de lichtweerkaatsingen die ontstaan door vlakken te laten golven; dit vormden mijn belangrijkste inspiratiebron,” zegt exterieur designer Yann Jarsalle.
De DeZir is een coupé twoseater geworden. De fraai gevormde wielkasten herbergen 21 inch wielen in een ontwerp dat beweging suggereert. Op de zijflanken geven holle en bolle delen aan het licht vrij spel waardoor er prachtige contrasten ontstaan.

Renault DeZir-open

Er zijn stijlelementen die het technische karakter en het lichte gewicht weerspiegelen, die kenmerkend zijn voor elektrische auto’s. De ‘holle’ belijning en de horizontale lijnen bij de luchtinlaat in de voorbumper en over de hele achterkant zorgen voor een licht ontwerp. Het is niet alleen een ontwerpgadget. De belijning zorgt er ook voor dat de luchtstroom van voor naar achteren wordt geleid om de accu te koelen.

Renault-DeZir-achterkant
Het geheel krijgt schwung doordat de vloeiende en gladde carrosserieplaten afgewisseld worden met contrasterende materialen en elementen zoals aluminium zijpanelen, het dak en de ‘oogleden’ van de koplampen. Het design van deze delen roept het beeld van kleine golfjes op een wateroppervlak op.
De felrode kleur contrasteert met de grafische vorm van de zijpanelen van geperforeerd aluminium die het lichte gewicht en het technische karakter van de auto benadrukken.

De vorm van het glasoppervlak doet denken aan de cockpit van een straaljager of de bestuurdersruimte van een endurance-sportwagen. De DeZir is voorzien van twee achteruitkijkcamera’s die een panoramisch zicht naar achteren bieden en de ontbrekende achterruit compenseren.

Erg fraai geworden, ben benieuwd hoe hij ‘live’ is. Ik ga het zien begin oktober in Parijs.

7 Comments on “Hartstocht by Renault

  1. Daar zitten erg veel leuke details in zeg! Zoals de deuren, die in tegengestelde richting openen, of het waanzinnige interieur. Ik neem mijn petje af voor de mensen die zoiets kunnen bouwen!
    Minder geslaagd vind ik de metalen band op de flanken. Die vind ik bij de Audi R8 ook niet mooi.

    De achterzijde doet me heel lichtjes denken aan de Spada Codatronca. En dat is zeker geen nadeel!

    Ik ben erg benieuwd hoe dit zich gaat vertalen naar de straatmodellen. Met de nieuwe Megane zijn ze bij Renault namelijk veel te veel op veilig gaan spelen, met als resultaat een nietszeggende auto.

    Hup Holland! 😉 (en nee, dat slaat dus niet op voetbal)

  2. DeZir: ja, eens KR. Ben ook erg benieuwd wat ervan overblijft op de productiemodellen. Het is L. destijds bij Mazda wel erg goed gelukt, vond ik, al mag het van mij nog wel wat wilder. Wie weet nu…?

Leave a Reply to Viola Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*