Fords Car Whisperer

Weer een leuke vrouw in de bizz ontdekt: Christina “Chrissy” Rodriguez is Vehicle Dynamics Development Engineer bij Ford in de USA. Had zo Danica’s zusje kunnen zijn, niet?

christina-rodriguez-ford

Zij is verantwoordelijk voor de Ford Taurus, de zeer succesvolle zakensedan, vergelijkbaar met onze Mondeo maar dan Amerikaans, dus groter etc., die volgend jaar op de Amerikaanse markt verschijnt. Als dertiger werkt Christina al twaalf jaar bij Ford en CNN maakte een reportage over haar waarin ze haar engineer/coureur/autopsychologe noemen. De Car Whisperer is geboren! 😉

ford-taurus

 Christina is geboren in Cuba en op gegroeid in Puerto Rico. Ze is inmiddels een superster bij Ford, wat ook blijkt uit het vertrouwen waarmee haar deze job voor een belangrijke nieuwe auto is gegeven. Ze zegt: “Ik weet hoe een auto moet aanvoelen en daarover krijg ik geen vragen meer.”
Rodriguez is de enige vrouw die het heeft geschopt tot Vehicle Dynamics Development Engineer. Ze zegt: “Als engineer maak ik de auto veilig, als coureur zorg ik ervoor dat de auto goed rijdt, vervolgens moet ik de auto zodanig tunen dat het de juiste persoonlijkheid krijgt als nieuwste Ford. Sommige auto’s hebben een relaxte persoonlijkheid en voelen softer en de reacties zijn trager. Maar de hedendaagse Fords hebben een DNA dat sportiever is, leuker om te rijden, communicatief, levendiger en dus moeten ze ook zo aanvoelen. ”

ford-taurus-opzij
 De insteek voor deze Ford was technische volwassenheid en Rodriguez vertelt dat ze langzaam in deze baan gegroeid is: “In dit werk moet mijn lichaam een nauwkeurig instrument zijn zodat je de technische aspecten van een auto steeds beter begrijpt. Het vergt wat tijd om je lichaam daaraan te laten wennen, maar ik werk nu al acht jaar op deze afdeling en weet dus waartoe ik en de techniek in staat zijn zodat ik beide voor me kan laten werken.”

ford-taurus-achter

 Het methodische denken kreeg ze mee van haar vader, die een chemisch constructeur was. Maar het was haar moeder die haar aanmoedigde om de mechanische kant op te gaan en haar allerlei spullen in en uit elkaar liet schroeven om te zien hoe ze werken. Ze noemt nog een aspect dat haar succes verklaart: “Ik kom uit een zeer atletisch gezin. Mijn opa’s en ooms speelden Olympisch basketbal en toen mijn broer en ik klein waren, deden we al mee in juniorenteams. Waarin ik overigens het enige meisje was.”

15 Comments on “Fords Car Whisperer

  1. Had zo Danica’s zusje kunnen zijn, niet?

    Ehm… Misschien, maar dan wel haar veel oudere zus. Ik vind Danica toch wat frisser/fruitiger/weet-ik-veel-wat ogen.

    • Jaaahaaaa…. Mijn hemel, ja, dat kan dan uiteraard haar oudere zus zijn. Waarom worden vrouwen in godesnaam altijd zo verschrikkelijk op uiterlijk beoordeeld? Ik word daar eerlijk gezegd nogal ziek van.

  2. Dat vraag ik me af. Als je als vrouw ergens komt, wordt er meteen gecheckt hoe je eruit ziet. Maar zul je ooit over een man horen: ‘Sjezis, wat heeft die heeft een ouwe kop, zeg?’ Nee dus. Want dan heet het: ‘Die heeft een karakterkop’.
    Het valt me soms waanzinnig negatief op, that’s all.

  3. @ Viola: ik velde geen oordeel in de zin van beter/slechter/meer of minder interessant, maar ik kan haar hier niet persoonlijk spreken, net zomin als dat ik Danica persoonlijk kan leren kennen. Dus ja, dan ga je als eerste op uiterlijk af om tot een bepaald beeld te komen. Sorry wanneer dat vrouwonvriendelijk was. Zoals je inmiddels zult begrijpen was dat zeer zeker niet de insteek.

    En sommige mannen hebben gewoon een ouwe kop hoor… Voor een karakterkop is uitstraling nodig, en dat heeft lang niet iedereen.

  4. @KR: van jou weet ik dat het niet de insteek is (had je nog geen Nespresso gehad vanochtend? 😉 ) Maar het is wel wat er vaak gebeurd, ik signaleer het. Zelfde als van die ongelofelijke botte comments op mijn uiterlijk/stem/presentatie die ik dan krijg op Autoblog naar aanleiding van dat Audi A5-Laguna Coupe filmpje: je wilt niet weten wat daar allemaal ge-edit is, want het was van zeer laag allooi en zonder enige inhoud. Misschien dat dit me nog vers in het geheugen ligt… 🙁

  5. Hoe weet je dat ik m’n eerste kop Nespresso nog moest drinken? 😉
    Ik vond de comments die wel door de ballotage kwamen op autoblog.nl ook nogal infantiel.
    Ga er maar aan staan: een camera in je snuffel en dan ook nog proberen op een toegankelijke manier iets informatiefs over de auto te vertellen. Ik zeg: eerst zelf proberen en dan (ver)oordelen. (ik mag denk ik wel oordelen, want ik heb al een camera van een Duitse regionale omroep in m’n snuffert gehad)

  6. Ach ja, Nespresso-lovers onder elkaar he… Ik heb net weer nieuw besteld, benieuwd naar de specials. Ik zal ze je doorgeven 🙂
    Ja, die comments, ik twijfel ook wel eens aan de geestelijke gesteldheid van de gemiddelde Autoblog bezoeker. Ook frappant vond ik de constante vergelijking met Aimee. We zijn allebei vrouw, maar daarmee houdt de vergelijking ook wel op vind ik. Zij heeft haar kwaliteiten, ik de mijne. Ik geef eerlijk toe dat ik die dag niet helemaal op mijn snedige best was, maar inderdaad, ga er maar aan staan…

  7. Mocht leeftijd, opleiding en beroep van elke commenter op autoblog naast de naam vermeld staan, zou dat al heel wat helderheid scheppen in het hoe en waarom van sommige reacties. 😉

    Om terug te keren op het verhaal: “Als engineer maak ik de auto veilig, als coureur zorg ik ervoor dat de auto goed rijdt.”

    Geloof ik best, ze is het departement ontwerp duidelijk vergeten. 😛

  8. @ VonStroke: klopt… Ik betrap mezelf er trouwens ook wel eens op dat ik reageer op iets dat me eigenlijk niet echt interesseert. Dat is dan vaak uit verveling of balorigheid, maar altijd impulsief. Een karaktertrekje dat ik toch een keer onder controle moet zien te krijgen 😉

  9. Oh ja, wat die nieuwe ‘Pure Origin’ Grands Crus betreft: Ik was er niet echt van onder de indruk. De smaak die me het lekkerst leek (ik geloof dat het de Indriya was) viel me uiteindelijk het meest tegen…
    Ik hou het bij een espresso in de smaak Capriccio, hoewel ik de Roma ook errug lekker vind!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*