Fiat Bravo

Onder het inmiddels welbekende motto ‘Wat vind ik nu weer onder mijn carport’ deze week de Fiat Bravo. Hier met de 1.9 mulitjet dieselmotor die 120 pk ‘doet’.

dsc00380.jpg

Deze opvolger van de Stilo lijkt een beetje op een direct familielid van ‘m; de Alfa 147 en dus vind ik hem qua uiterlijk aardig gelukt. Ook de motor voldoet prima: hij trekt lekker op lage toeren. Wil je iets prestatiegerichter rijden en vlot inhalen, dan laat hij wel wat punten liggen, tja 120 pk is 120 pk. Eigenlijk is het dus een beetje een bluffertje. Eerst heel vlot optrekken en dan niet zoveel kracht meer over hebben…

dsc00383.jpg

Ik vergeef het deze Italiaan om zijn mooie Maserati-achtige snoet en lekkere brede, hoge kontje. Waarvan ik minder gecharmeerd ben, is de zitpositie in de Bravo. De stoelen… ik weet niet… ik kan m’n plek niet echt lekker vinden. Het zitvlak is erg plat en de rugleuning ‘leunt’ op de helft van mijn rug te ver naar achteren zodat mijn schouders geen steun hebben. Als ik deze leuning verder naar voren doe, zit ik weer te dicht op het stuur en zit de hoofdsteun in de weg. De hele stoel naar achteren schuiven is ook geen optie, want dan kan ik weer niet goed bij de pedalen. Mmm… zou dat in luxere versie beter zijn? Ik ga het als ik deze retourneer even testen, als de importeur die net heeft staan tenminste.

dsc00385.jpg

Het dashboard ziet er lekker hip uit zonder die goedkope plastic-uitstraling. Fiat bewijst dat het dashboards-gewijs dus best kan: er leuk uitzien zonder van leer of andere dure materialen te zijn. Het dash is ook op de bestuurder gericht en da’s fijn. Minder lekker vind ik de besturing die wel heeeel licht is. Als het een man was, zou ik ‘m GLAD noemen. En dan die City-knop: als ik die indruk, voel ik helemaal niets meer, net of je door de lucht draait… En de dames maar kipfilet-bovenarmpjes krijgen… Ik weet hoe het komt, haha!

bravodashb.jpg

Leuk is de Blue & Me toepassing. Hiermee kun je behalve blauwtand-handsfree bellen, MP3 bestanden afspelen en navigeren ook je SMSjes laten voorlezen. Het geheel is zelfs spraakgestuurd. Je zegt gewoon: ‘Bel die-en-die’ en dan is jouw wens Bravo’s command. Geinig, tenzij je zoals ik niet met telefoon-rages meedoet en gewoon een toestel van anderhalf jaar oud (Oooohh…) hebt. Dan kun je het wel shaken, want dan is het geheel niet compatible. Ik zei al tegen MirCo (pr-assistent van Fiat) dat ze er bij aankoop dan maar meteen een nieuwe telefoon bij moeten leveren. Gratis, uiteraard. De Fiat Bravo kreeg 5 punten in de Euro NCAP (de hoogste) en is dus lekker veilig. Hij is er vanaf 17.995 euro en dan heb je de 1.4 zestienklepper met 90 pk. De dieselaars kosten vanaf 22.995 euro. En vanaf 26.295 heb je een dikkere diesel de je 150 pk geeft.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*