Female Testdrive: Ferrari F430

Voor iedereen die liever hier leest dan in de krant; hier mijn Ferrari F430 tekst.

Female Testdrive: Ferrari F430
Vertel een willekeurige man dat je op bezoek gaat bij Ferrari in Maranello en hij wil alles voor je doen. Veters strikken, ijsjes halen, je koffer dragen en zichzelf er desnoods in opsluiten om mee te gaan naar Italië. De magie druipt af van het merk met het steigerende paard en men doet er in het hoofdkwartier alles aan om die mythe in stand te houden. Zo mag ik best een kijkje nemen in de exclusieve fabriekshallen waarin complete plantsoenen het leven van de monteurs veraangenamen ‘maar blijf vooral op het paadje en loop een beetje door’. De speciale architectuur van de ultra-geheime windtunnel mag alleen van buiten worden bewonderd en vijftig meter over het terrein lopen naar de volgende hal is streng verboden. Gasten worden met busjes verplaatst ‘anders verdwaal je’. Vragen stellen aan mijn gids wordt aangemoedigd, zolang ik maar genoegen neem met de standaard-antwoorden die ik later letterlijk terugvind in de folders.

Ondertussen geniet ik evengoed van de aanblik van de F430-en, Scaglietti’s en Fiorano’s die hier schroefje voor schroefje geboren worden. De klant is koning bij Ferrari en geen twee auto’s hetzelfde. De optielijst is dan ook om bang van te worden, zo lang. Ook aan speciale wensen wordt tegemoet gekomen. Wil je jouw Ferrari bijvoorbeeld in biggetjesroze (waar gebeurd), Tweety-geel met bijpassend banaankleurig interieur (gezien!) of in camouflagekleuren (voor een veteraan) laten spuiten dan kan dat geregeld worden.
Op Ferrari’s eigen testcircuit Fiorano, ontmoet ik de F430. Waar ik de meeste modellen tamelijk overdreven van design vind – van de F50 krijg ik acuut allergische uitslag – daar mag dit achterwielaangedreven kunstwerk met Pininfarina’s handtekening en 4.3 liter V8 motor (490 pk) best een tijdje naast mijn bed staan. Als ik erin stap voor een testrit waarschuwen verschillende mensen me: ‘Doe je voorzichtig?’ Alsof ik ga spelen met de duivel zelf. Terwijl me na één ronde al duidelijk is dat ik hier te maken heb met de George Clooney onder de sportwagens. Het is moeilijk om niet voor hem te vallen, hij is knap en nog supervriendelijk in de omgang ook. Move over Räikkönen, zelfs een demente oma kan hierin de Grand Prix winnen. Waar ik een snoeiharde rijervaring verwachtte, daar voelt de koppeling alsof ik op een spekkie trap, zo soft. De handgeschakelde zesbak tak-tak-takt als vanzelf door de verzetten. En kies je voor de F1-automaat dan klik je jezelf moeiteloos de hemel in de met de flippers achter het stuur. Remmen en sturen gaat alsof ik al jaren niets anders doe dan op circuits rondrijden, de auto lijkt de ideale lijnen zelf te vinden.

En natuurlijk kan hij hard, hij sprint van 0 naar 100 in slechts 4 seconden en heeft een topsnelheid van 315 km/h. Op het stuur zit de zogenaamde Manettino-knop met vijf rij-standen. ‘Sneeuw & ijs’ voor de ritjes op de Noordkaap. ‘Normaal’ voor als je boodschapjes gaat doen. ‘Sport’, waarbij hij sneller op en terugschakelt, het onderstel verhardt, de motor nog intenser jankt en de tractiecontrole uit gaat. ‘Race’, voor op het circuit waarbij het voorgaande nóg scherper wordt. En ‘CST’ voor als je zelfmoord wilt plegen; alle veiligheidssystemen gaan daarbij uit. Ik doe ’t in standje ‘Race’ en de glimlach staat daarna nog dagenlang op mijn gezicht gebeiteld. Vertel me dat je naar Ferrari in Italië gaat en ik ben dat meisje in je koffer.   Door: Viola Robbemondt ® House of TXT  
De Ferrari F430 is er vanaf €243.541. Er is inmiddels een F430 Scuderia met 510 pk, die kost vanaf €291.755 inclusief alle Nederlandse taksen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*