Ferrari 458 Italia – rijindruk

Ferrari 458 Italia-5-koAan het uitproberen van de nieuwste Ferrari 458 Italia gaat veel heen en weer gemail en de belofte van goed gedrag (lees= we schrijven geen ‘nare’ dingen over de Maranellaanse Italianen) vooraf. Maar dan heb je ook wat! Ik mocht dit fijne raspaardje vorige week met dank aan Kroymans Hilversum – die overigens ook een leuke Ferrari-store in hun pand hebben, daarover later meer – een middag uitlaten in het Gooise ivm een opdracht van Autovisie die jullie later in het blad kunnen terugvinden. Ik zal een seintje geven. Maar ik kan het uiteraard niet nalaten om hier alvast een piepkleine rij-impressie en wat snapshots te posten.
Ferrari 458 Italia-1

Wat meteen opvalt is dat de Italia heel gemakkelijk te rijden is. Het vergt dan wellicht een enigszins gevoelige rechtervoet en ook je schakelinstincten moeten een klein beetje ontwikkeld zijn. De V8 levert 570 pk bij 9.000 toeren per minuut en heeft daarmee een motorvermogen van 127 pk per liter, immens voor een straatauto. De trekkracht bedraagt een ongelofelijke 540 Nm bij 6.000 tpm. En meer dan tachtig procent hiervan is al vanaf 3.250 toeren per minuut beschikbaar. Ondanks al dat geweld rijdt je er eigenlijk relatief easy in weg, druk op het gaspedaal geeft geen nerveus gedoe, schakelen geen drama’s. Het gaat licht en luchtig en ook de zit is fijn. De vering laat je natuurlijk wel merken dat je in een sportauto zit, maar toch is het nooit oncomfortabel.

Ferrari 458 Italia-2

(Voor de nummerbordfreaks: deze plaat was alleen voor de foto, hij hoort niet bij de auto).

Wel merk je dat dit beestje nu eenmaal niet gemaakt is voor het vegeteren op rechts, dan voelt hij zich niet lekker, lage toeren vindt hij saai, hij wil snel! Je voelt de motor steeds gretig achter je vragen: meer, meer, meer! En hij is helemaal in zijn element tijdens snelle inhaalmanoeuvres; het wedstrijdje wie-kan-het-hardst-optrekken is spekkie naar zijn bekkie en hij doet het met twee vingers in zijn neus. En dat geluid, ai! Impressed… 🙂

Ferrari 458 Italia-3
Het schakelen gaat zo smooth, dat geloof je gewoon niet. Je voelt nagenoeg niets, je moet goed opletten om te voelen in welke van de 7 sequentiele verzetten de auto zich bevindt. Zelf schakelen is uiteraard het leukst, maar de automaat doet het – in mijn geval – beter voor het optimale resultaat.

Ferrari 458 Italia-4

Ik voelde me al gauw op mijn gemak met de rij-eigenschappen van deze opvallende bolide, al zijn al die blikken en reacties die je krijgt wel confronterend. De een is laaiend enthousiast en fietst bijna tegen een lantaarnpaal omdat hij achterom z’n duim aan het opsteken is. Anderen zien je automatisch als een soort paria en gaan je expres snijden. Altijd apart om te merken hoe mensen anderen beoordelen naar hetgeen waarin wordt gereden. 

Ferrari 458 Italia-6-det
De Gooise wegen en onze snelwegen nodigen natuurlijk niet uit tot het maximaal uitproberen van deze auto, maar wat ik erg leuk vond is het bekijken van de vehicle dynamics, nagenoeg alles is erop te checken, zelfs of de banden wel warm zijn. En je kunt kiezen uit allerlei standjes, waarbij de sportstand de minst (!) dynamische is. Ik moest ook erg lachen om het feit dat voor je neus gewoon een grote toerenteller prijkt. De snelheid moet je ergens onderaan, in het klein zoeken: zooo onbelangrijk. Geweldig.

Ferrari 458 Italia-dash-instr

Zijn naam dankt deze afgetrainde atleet overigens aan de vaste cijfercombinatie die staat voor cilinderinhoud 4,5 plus het aantal cilinders, 8. Om de extra flair, passie en de baanbrekende technologie waar Italië bekend om staat te benadrukken, werd het woord Italia nog aan de naam toegevoegd. Ik kan hele boekdelen optikken over de kwaliteiten van deze auto, maar deze man van Autocar (zie filmpje onderaan) legt het ook uitstekend uit. Ik zal later meer posten over deze Italiaanse supercar.

Ferrari 458 Italia-stuur

26 Comments on “Ferrari 458 Italia – rijindruk

  1. Indrukwekkend. Ben erg benieuwd of je enthousiasme ook in het Autovisie stuk overkomt. [Wacht vol spanning af]

  2. Wat meteen opvalt is dat de Italia heel gemakkelijk te rijden is.

    Ik ben dan altijd bang dat dat saai wordt… Zou dat ook zo zijn?

    Oh ja, bijna vergeten, je mag niks negatiefs schrijven 😉 😛

  3. Nee joh, ‘saai’ is in deze context geen correct woord. Ik moest achteraf toch even een dutje doen op de bank hoor, en dat was niet van verveling. En dat zeg ik ook niet omdat ik niets negatiefs mag zeggen 😉

  4. @Viola: Ik weet het, maar ik vind het vreemd dat bijna iedereen unaniem lyrisch doet over de looks van de Italia, terwijl volgens mij de auto enkel in profiel min of meer geslaagd is.

  5. Hoezo is dat vreemd? Ik ben bijvoorbeeld helemaal geen liefhebber van de looks van de meeste Ferrari’s, maar ik vind deze wel tamelijk strak. Dat komt wat mij betreft omdat ze de luchtinlaten nu erg in het ontwerp hebben laten opgaan, in plaats van ze er dik bovenop te smeren.

  6. Wow, fijn dat je een dergelijke bolide mag testen. Kijk uit naar nog meer indrukken over deze wagen.

    Wel een kleine opmerking, die centrale toerenteller is Ferrari al een aantal jaar aan het aanhouden. In navolging van… Porsche.

  7. @Stijn: het “paardje” van Ferrari is geinspireerd op het paardje in het Porsche logo. Dus dat ze de toerenteller centraal plaatsen is wederom een bevestiging van…..

  8. Beste Stijn en VBHfan, geloof nou niet dat Ferrari op welke wijze dan ook Porsche immiteerd. De centrale toerenteller zie je in klassieke Ferrari`s ook. Zoek eens naar het dashboard van een Alfetta GTV en kijk eens naar de centrale toerenteller.

    Het paardje van Ferrari is absoluut niet geinspireerd op die van Porsche maar heeft een hele andere geschiedenis. Misschien leuk voor jullie om eens op te zoeken.

  9. Dank voor deze bijdrage Ferry, ik was nog niet toegekomen aan het tegengas geven aan deze twee ‘alwetende’ heren. VBH en Stijn: ga eens een dagje naar Maranello, naar de fabriek als je de kans krijgt. En bekijk de films over Ferrari. Ferry heeft gelijk: deze historie heeft helemaal niets met Porsche te maken.

  10. Geen tegengas nodig en Ferry mijn kennis van beide merken is best wel ok te noemen. Kijk naar de jaren ’60, 250 GTO en 250 LM geen centrale toerenteller. Je zal het heus wel vinden (in een eenzitter ofzo) maar dat Ferrari (en andere constructeurs) daar de laatste decennia mee afkomen heeft heus wel veel te maken met adoratie van de centrale toerenteller bij Porsche (ook al op een 356 bijvoorveeld) door pers en publiek.

    Inderdaad het paardje van Ferrari en Porsche stammen toevallig af van dezelfde afbeelding, gewoon toeval en een leuk verhaal voor de geschiedenisboeken.

    Wel een immitatie is de dubbele koppeling die de F1-bakken bij Ferrari heeft verdreven… Ferrari is geen slecht merk maar ze hebben heus niet (en zelfs bijna nooit) het warm water uitgevonden (Porsche doet dit ook niet steeds maar toch vaker). Zoals steeds wachten ze af voor een technologie over te nemen. Alleen met het schakelen aan het stuur waren ze in de F1 er als eerste bij, niet dat dit hun successen heeft opgeleverd ze hebben het toen zelfs jaren zonder een overwinning moeten doen.

  11. Steijn, zoek eens naar het dashboard van de Ferrari 500 mondial uit 1954. Dit is een tweezitter en dan zal je zien dat de toerenteller centraal geplaatst is. Deze auto is geproduceerd voor de door jouw genoemde Porsche.

    Merken die hun genen in de racerij hebben zoals Alfa, Porsche en Ferrari hechten vroeger meer waarde aan de toerenteller dan aan de snelheidsmeter. De Ferrari 458 heeft dat nu weer terwijl Porsche een mengelmoes van de instrumenten maakt.

    Je beweerd dat Ferrari achter de feiten aanloopt wat betreft ontwikkelingen maar dat ben ik niet met je eens. Wie heeft de toon gezet wat betreft supersportwagens ( de F40), wie haalt het hoogste specifieke vermogen uit ongeblazen motoren, wie heeft het succesvolste verleden in de autosport, wie heeft de hoogste funfactor enz. enz.

    Het paardje in het logo kent 3 verschillende versie`s maar geen enkele versie vertoond verwijzingen naar Porsche. In jouw reactie laat je het blijken alsof Ferrari het paardje van Porsche heeft gekopieerd maar dat is dus duidelijk niet zo.

    Naar mijn idee is Porsche geen concurrend merk voor Ferrari en hoeft Ferrari daar helemaal niet naar te kijken. Porsche heeft geen exclusiviteit, heeft een SUV en een diesel in het assortiment en nu ook een 4 deurs limo. Het is een mooi en begeerlijk merk maar in mijn ogen geen puur sportwagenmerk zoals Ferrari, Lamborghini en Maserati.

  12. @ Ferry
    Ja, het is niet alsof een 356 ook voor 1954 werd geproduceerd…
    Een mengelmoes zou ik het bij Porsche niet noemen, wel typisch en in een logische volgorde.
    Bovendien heeft Porsche 28.000 raceoverwinningen enja over F40 vs 959 en technologie zullen we maar niet starten.
    En over dat paardje heb ik ook niet gezegd dat het om diefstal gaat, eerder om een toevallige zelfde origine.
    Ferrari dient wel naar Porsche te kijken daar ze de 100.000 euro (en meer) markt van sportwagens bijna helemaal wegkaapt. Tevens doet Ferrari dit ook uitdrukkelijk, na de tientalle jaren van trackday 911’s kwam Ferrari ook met een Stradale op de proppen…

  13. Uitspraak van Porsche : Zolang Ferrari bestaat zullen wij altijd een 911 Turbo blijven ontwikkelen.

    Over de 356 heb je gelijk, die was er sinds 1948 maar goed deze discussie kan eindeloos blijven duren. Beide merken zijn geweldig alleen heb ik een duidelijke voorkeur voor Italiaans.

  14. Ja, dat is ook mijn ervaring. Het is allemaal een kwestie van smaak. Ik vind Ferrari super, maar het ligt er dikker bovenop. Porsche doet bij mij meer. Is een gevoel, lastig uit te leggen.

  15. Ja Viola, gelukkig kan je over smaken niet twisten anders zouden we allemaal Duits rijden. Moet er niet aan denken maar dat is persoonlijk.

    Ik wilde nog kwijt dat ik het erg jammer vind dat Alfa geen waardige opvolger voor je GT in het assortiment heeft. Welke doet je meer de GT of de RCZ ?

  16. @Ferry: ja, dat is waar. Ik zou op dit moment niet zo goed weten wat ik zou moeten kopen. In ieder geval geen nieuwe Alfa. De RCZ vind ik super, maar mijn droomauto is de Cayman S. Daar moet ik langer voor sparen, dus dat duurt nog even. Een tussenoplossing is gewoon doorrijden in de GT en hopen dat hij niet al teveel geld gaat kosten in de komende paar jaar.

  17. @ Ferry
    Natuurlijk zijn beide merken super, alleen ja heb ik persoonlijk inderdaad een voorkeur voor het Duitse merk. Dat ik net niet klinisch of saai vind zoals andere Duitse merken (zeker de oudere luchtgekoelde 911jes niet). Vind net dat ze auto’s maken (gemaakt hebebn) die dicht bij perfectie aanleunen (passie, sensatie, gebruikskosten,…).
    Zelf vind ik Ferrari’s wat over the top, te opvallend.

    P.S. van die quote over de Turbo heb ik nog nooit gehoord. Nuja de Turbo is steeds mijn minst geliefd model geweest (wordt net wat klinisch, ontbreken van motorgeluid).

  18. Grondlegger van supersportwagens is nog altijd Mercedes met de 300 SL (R). deze 458 Italia zal zeker een erg fijn racemonster zijn maar mooi is hij zeker niet in mijn ogen. Veel te veel gestileerd, als ik dit budget had dan was het 100% een SLS AMG geworden, ook gestileerd maar op een andere manier dan de 458 en een mooie knipoog naar het verleden, naar de auto die nog steeds eenzaam bovenaan staat op mijn wishlist.

  19. Viola, geweldig stuk in Autovisie over de 458 en Maurice Mol. Het vorige stuk over Carly vond ik ook erg goed en opzienbarend. Wat dat betreft ben je een lichtpunt voor autovisie die in mijn ogen te zakelijk / steriel is geworden.

    PS : Ik dacht dat je de GT van de hand had gedaan en nu een Peugeot had. Vandaar mijn vraag wat je van beide vond. Foutje.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*