Drie vragen aan… Shell V-Power

Sinds enkele jaren kun je aan de Shell-pomp V-Power tanken. Het is een speciale brandstof die – volgens zijn makers –  beter is voor je motor én het milieu. Dit stukje schreef ik er drie jaar geleden over voor De Pers. Dezer dagen ben ik weer te gast bij Shell. Nu in Thornton, Engeland, om de nieuwste stand van zaken op het gebied van V-power te checken en de ontwikkelaars te interviewen. Ik post daar later over, nu nog even de drie vragen in de herhaling:

1. Wat maakt jou beter dan ‘gewone’ Euro 95 benzine?
“Ik ben voor 99% dezelfde brandstof als die het Ferrari-team in de Formule 1 gebruikt en heb een hoger octaangehalte – hier in Nederland 99, in sommige andere landen zoals Duitsland 100 – dat vollediger verbrandt waardoor de verbrandingsenergie beter kan worden omgezet in bewegingsenergie. Daarnaast bevat ik krachtige, reinigende stoffen die simpel gezegd voorkomen dat er vieze aanslag ontstaat op de zuigerveren, de achterkant van de kleppen en de verbrandingsruimte. Zelfs een motor die altijd op ‘gewone’ benzine heeft gelopen maak ik schoner. Hierdoor wordt hij rustiger en soepeler en zal meer presteren en minder verbruiken zodat ik relatief minder uitstoot veroorzaak. In feite krijgt een motor met mij een verjongingskuurtje; ik word ook wel dope voor je motor genoemd. Ook zijn er smeermiddelen aan mij toegevoegd die frictie in de motor verminderen. Zo’n wrijvingsverbeteraar voorkomt brandvlekken, zorgt voor een juiste afdichting en motoronderdelen slijten minder. Hierdoor houdt de brandstof meer energie over om je auto aan te drijven en zal de motor pittiger zijn werk doen.”
2. Volgens critici raakt vooral je portemonnee pittig snel leeg van jou, je bent ongeveer 6 cent per liter duurder…
“Aan iedere technologie hangt een prijskaartje. Mijn makers werken nauw samen met het Ferrari-team in de Formule 1 om mijn racebrandstof-variant nog verder te verbeteren. In feite gebruiken ze de Formule 1-omgeving als een soort testlaboratorium. De kennis die ze daar opdoen, passen ze vervolgens toe om mij verder te ontwikkelen en te verbeteren voor regulier gebruik zodat auto’s overal ter wereld meer vermogen hebben en beter worden beschermd.”

3. Mooi verhaal, hoe weten we of dit ook echt waar is?
“Ik begrijp de scepsis, voor een consument is dit moeilijk op waarheid te controleren. Maar er is al veel onderzoek naar mij gedaan, bijvoorbeeld door het onafhankelijke onderzoeksinstituut TNO, diverse autofabrikanten en zelfs consumentenorganisaties. Ze zijn allemaal goed over mij te spreken.”

1 Comment on “Drie vragen aan… Shell V-Power

  1. U hebt het hier over octaangehalte, maar volgens mij bedoelt U hiermee het octaangetal van de benzine. Octaan wordt uitgedrukt in een getal en niet met een gehalte. Ik hoop U hiermede voldoende te hebben geinformeerd.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*