Drie vragen aan…. Dual Shift Gear

 Met het oog op de files kiezen veel mensen tegenwoordig voor een auto met automatische versnellingsbak. Het neusje van de zalm op dit gebied is de zogenaamde DSG-bak. Met deze automatische transmissie zette Volkswagen al in 2002 de toon op het gebied van comfortabel schakelen en inmiddels ontwikkelen veel merken hun eigen versie. In De Pers stelde ik gisteren drie vragen aan deze DSG-transmissie:
 

1. Introduceer jezelf eens nader?
“Mijn naam is Doppel Schalt Getriebe of op z’n Engels Dual Shift Gear afgekort tot DSG. Ik ben een nieuwe, zeventraps versnellingsbak die geen rust neemt tussen het wisselen van de versnellingen omdat ik voorzien ben van een dubbele koppeling. Daardoor kunnen mijn assen met daarop de eerste en tweede versnelling gelijktijdig draaien. Zet je mij in z’n een, dan draait de tweede versnelling meteen mee. Schakel ik op naar z’n twee, dan gaat de derde al meedraaien, enzovoort. Men noemt mij ook wel ‘de butler’, ik geef de versnellingen aan voordat je erom vraagt. Hierdoor heb ik een vrijwel ononderbroken vermogensoverbrenging waardoor een auto sneller en schokloos kan accelereren. Dat voelt veel comfortabeler. Mijn oudere, zestraps-versie is inmiddels al ruim een miljoen keer geproduceerd.”

2. En wat moeten we daarvoor betalen?
“Dat ligt aan het model dat je kiest. In mijn nieuwe zeventraps-variant ben ik bij VW beschikbaar op de Passat CC en kost dan €3000. Maar andere autobouwers zijn druk bezig met het ontwikkelen van hun eigen ‘double clutch gearboxes’ tegen hun eigen prijzen. Zo leveren fabrikanten als Mitsubishi en BMW mijn geavanceerde zelf in de duurdere modellen, ben ik bij Ford en Volvo onder de naam Powershift te koop en in de nabije toekomst komen ook Peugeot, Citroen, Fiat en Porsche met hun eigen versie van mij op de markt.”
 

3. Hoe ‘groen’ ben jij eigenlijk?
“Ik ben zeer milieubewust. Omdat ik ten opzichte van een normale automaat veel minder vermogen verlies door wrijving kan mijn bestuurder behoorlijk voordeel op brandstofverbruik behalen, zo’n 20% minder. Dus betekent rijden met mij een lagere emissie. Ten opzichte van mijn oude zelf, de zestraps DSG ben ik ook nog eens 17 kilo lichter en zijn mijn bouwkosten lager.”

4 Comments on “Drie vragen aan…. Dual Shift Gear

  1. Het voelt vergelijkbaar, maar werkt anders: een E-CVT bak (bijvoorbeeld uit de Prius) bestaat uit een planetary gearset (vermogens verdeel unit) , een generator, een elektromotor en een reductieset, etc. Het opgewekte vermogen van de benzinemotor wordt in tweeen gedeeld door het planetary gearset. De buitenring is verbonden met de elektromotor, de binnenas is verbonden met de generator en het planetenwiel is verbonden met de benzinemotor.

    Op deze manier wordt het vermogen van de benzinemotor via twee routes doorgegeven naar de aandrijfas t.w. via een mechanische route en een elektrische route. Via een elektronisch besturing van het toerental van de benzinemotor, elektromotor en generator wordt een continu variabele transmissie verkregen. De uitsturing van de elektronische toerentalregeling staat in relatie tot de snelheid van het voertuig. De uitgaande as van het planetary gearset is via een reductieset gekoppeld aan de aandrijfas (voorwielen).

  2. Mja, die is wel oke hoor, het voelt vergelijkbaar. Ik ben wel benieuwd of ik het verschil met ‘t oliebadje (waar de 6-traps dsg doorheen draait) en de droge platenkoppeling (zoals de nieuwe 7-traps dsg draait) voel.

Leave a Reply to Viola Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*