De Verkoop Maffia

De Verkoop MaffiaErwin Wijman is sinds vandaag mijn held. Ik lees dezer dagen zijn boek De Verkoop Maffia en allerlei emoties gieren – bij zoveel herkenning – door mijn lijf. Lachen, huilen en alles daar tussenin. Het boek gaat over de slechte service in het bedrijfsleven en staat werkelijk bol van de voorbeelden waar we allemaal dagelijks mee te maken hebben. Het is niet echt goed voor mijn bloeddruk, maar ik geef hier een recentelijk voorbeeld van mezelf.

Onlangs kwam ik laat ‘s avonds terug bij mijn auto die op een parkeerterrein in de stad stond. Het had geijzeld, er lag sneeuw en het was donker. Ik reed weg (ik geef toe, ik had de winterbandjes nog niet laten aanmeten) en ging iets te snel een bocht in, waardoor ik over de voorwielen wegschoof. Mijn rechtervoorwiel botste hierbij tegen een hoge stoep. Je begrijpt, wiel scheef: stuurstang en draagarm verbogen. Balen.

cartoon-vrouw

Ik liet mijn auto dus achter op de dichtsbijzijnde parkeerplaats, ging te voet naar huis en belde de volgende ochtend om 08:00 uur mijn dealerbedrijf waar ik de auto al jaren in onderhoud heb. Ik vertelde de receptioniste kort wat er was gebeurd, en vroeg om assistentie. Waarop zij zei: ‘En je bent geen lid van de ANWB?’ Ik begreep de vraag niet helemaal, maar antwoordde van niet. Waarop zij bitste: ‘En hoe oud is uw auto?’ Van schrik zat ik een beetje met mijn ogen te knipperen en zei timide: ‘Een jaar of zes’. Waarop zei zij: ‘En dan ben je geen lid van de ANWB?’ Ik begreep nog steeds niet waarom ze de ANWB erbij haalde, maar later bleek dat dit dealerbedrijf slechts een sleepwagen had, en die kon die dag niet worden ingezet wegens drukte.

cartoon-sneeuw

Ik zei dat ik zelf wel iets ging regelen. En belde een kennis, die weer een kennis belde met een sleepwagen. Deze sleepte mij diezelfde ochtend nog naar het autobedrijf van die eerste kennis. Waar de auto diezelfde ochtend nog werd gerepareerd. Ik kreeg zelfs gratis een leen-Picantootje mee. Dag, Alfa dealer!
Uiteraard zat ik er later nog over te foeteren. Alsof een lidmaatschap bij de ANWB automatisch inhoudt dat zij je naar je dealer slepen als je een ongelukje hebt gehad in dezelfde stad als waar je eigen dealer zit. Dacht het niet. Bovendien vond ik de toon beneden alle peil. En dat nog voor mijn eerste kop koffie op een donkere woensdagmorgen… De dame kent me nota bene persoonlijk… Ik heb de laatste factuur die ik van dit bedrijf mocht ontvangen er nog even bijgepakt: 1354,67 eurootjes. Ik betaal namelijk graag voor geleverde diensten… Niets ten nadele overigens van de wel-service gerichte verkopers en monteurs bij dit bedrijf hoor, maar je visitekaartje is wel de receptioniste… Ik zal ze het boek van Erwin Wijman even sturen.

Later meer over dit onderwerp, want het boek inspireert mij tot heerlijke columnpjes.

10 Comments on “De Verkoop Maffia

  1. Hallo Viola,

    Dit is niet te geloven.
    Is de directie hier ook van op de hoogte gestelt met een link naar je site?
    Want dan kan er ook iets aan gedaan worden.
    Verder bevalt je de service toch goed ?

    Groet Jan Wibbelink

  2. Hi Jan, tja, de ene keer bevalt het goed, de andere keer is het weer zo’n ochtendhumeur dat je aan de lijn krijgt. Ik zal de link inderdaad even doorsturen naar dit bedrijf. Wat je dan alleen wel krijgt, is dat ik voortaan de boeman, of in dit geval boe-vrouw ben bij deze dame. En of de service er dan op vooruit zal gaan…? Mensen zijn ongelofelijk kinderachtig, kijken liever niet naar hun eigen tekortkomingen, cq zijn erg gevoelig voor kritiek. Terwijl het juist als spiegel kan functioneren, ik zie het tenminste zo. Ik vind het daarom vaak lastig om kritiek te uiten, want ook al doe je het op een vriendelijke manier, je krijgt vaak meteen de wind van voren. Daar heb ik niet altijd zin in…

  3. Tja Viola, Het is erg vervelend, want het is nooit leuk om kritiek te krijgen.
    Maar ik zie het als op bouwwende kritiek, de directie zal je dankbaar zijn en de service zal er op voor uitgaan.

    Groet Jan Wibbelink

  4. Goed gezien Viola, ik ben een dealer in ruste.
    Ik luisterde graag naar kritiek van klanten, dan konden we er iets aan doen.
    Dat was niet altijd leuk, maar wie werkt maakt fouten en fouten zijn er om opgelost te worden en dat is niet gemakkelijk.
    Het is wel een heel verhaal, wat natuurlijk een antireclame is voor de betreffende dealer.
    Maar volgens mij is het voor jouw geen probleem, je hebt het goed omschreven en de naam van de dealer niet genoemd en nu maar afwachten hoe je dealer er op reageert.
    Ik ben benieuwd !

    Groet Jan Wibbelink.

    P.S
    Het verhaal heb ik ook op mijn weblog geplaatst.

  5. de anwb daar kan ik wel een boek over vol schrijven zeg.
    als je de anwb belt willen ze je niet eens ophalen want het is een ongeluk en geen pech zoals ze zeggen dus je hebt er helemaal niks aan

  6. @Jan: ahaa! 🙂
    Ik was wel even in de verleiding om een link naar deze dealer te plaatsen, maar ik heb me wijselijk ingehouden.
    @Maico: je hoeft geen lid te blijven, toch? Mij leek Route Mobiel sowieso een betere keuze. Of gewoon een goede dealer die je helpt ipv je belerend toespreekt om 08:00 uur ‘s ochtends 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*