De Paarden van Porsche en Ferrari

Vanochtend kwam ik tijdens het hardlopen in de Egmondse duinen weer de hele kudde (wilde) paardjes tegen die daar loslopen. Zo leuk. Het deed me denken aan de paarden van de merken Porsche en Ferrari. ‘Wat lijken die eigenlijk veel op elkaar,’ dacht ik. Ik heb het even nagezocht en het blijkt dat Enzo Ferrari als volgt aan ‘zijn’ paard kwam:

Op 25 mei 1923 behaalde Enzo met zijn Alfa Romeo een overwinning op het Saviocircuit. Getuige van de zege waren de ouders van wijlen Francesco Baracca. Deze piloot had het zwarte Stuttgart-paard tijdens de 1e wereldoorlog op zijn vliegtuig gezet als teken van overwinning op een Duitse piloot. De familie Barraca schonk -nadat hun zoon was neergeschoten- het paardsymbool als geluksmascotte aan Enzo Ferrari, toen die met racen begon. Beide families woonden in Maranello en kenden elkaar. Ferrari zette meteen een gele achtergrond achter het paard (de kleur van Modena) en het wapentje werd handgeschilderd op elke raceauto van Ferrari om te laten zien uit welke scuderia (renstal) de auto kwam.

Er zijn 3 theorie├źn hoe Francesco Baracca aan het paard kwam:

*Het kwam van zijn cavalerieregiment
*Hij hield van paarden
*Hij had het paard van een Duits toestel gehaald, wat in die tijd erg gebruikelijk was. Het paard zit in het wapen van Stuttgart en het zou dan hetzelfde paard zijn als dat van Porsche. De jatmuizen!

Enzo gebruikte het paard voor het eerst op 9 juli 1932 in Spa. Het is overigens nog steeds een raadsel waarom de staarten van de Ferrari en Porsche paarden omhoog staan terwijl die van Stuttgart omlaag hangt. Waarschijnlijk om het copyright…. iemand?

Ferrari hanteert nog steeds het onderscheid tussen Gestione Industriale, het gele rechthoekige fabrieksembleem, dat vaak het enige is op de straatversies voor consumenten. En de Gestione Sportivo, het gele Scuderia schildje tussen voorwielen en voorruit, dat exclusief is voor racewagens.

5 Comments on “De Paarden van Porsche en Ferrari

  1. Hey, dat zijn leuke feitjes!
    Het viel mij (en twee vrienden van me die 512 BB’s aan het restaureren zijn) op dat er nauwelijks nog Ferrari stickers te koop zijn. Bij de gebruikelijke standjes aan de N├╝rburgring: nada! En daar hebben ze veel van die snuisterijen hoor…
    Alleen laatst in ‘vrijstaat’ Spa Francorchamps zag ik er nog wat liggen.
    Het is te merken dat Ferrari het meeste geld verdient met merchandising…

  2. Het onderscheid dat Ferrari maakt tussen het Gestione Industriale en het Gestione Sportivo is allang verwaterd… Als klant kan je het zij-schildje in de optielijst aanvinken en dat heeft dus echt niets meer met de racerij van doen. De regel was voorheen dat enkel de auto’s die ontwikkeld werden voor de racerij het Gestione Sportivo op het voorspatbord geplakt kregen en daarvan was de F40 het laatste voorbeeld. Straatauto’s die omgebouwd worden tot circuitracer, zoals de F430 cupracers, mogen met recht het schildje dragen, maar de straatversies behoren dat m.i. niet te doen. Nagenoeg alle 599 GTB’s hebben dat ere-schildje ook op de zijkant… Volledig onterecht, als je het mij vraagt….

  3. Ik ben kunstenaar, beeldhouwer, de paarden van Porsche en Ferrari hebben de staart omhoog omdat ze er anders niet op kunnen. De gebogen vorm van het schild laat dat niet toe. Op dat van Stuttgart hangt de staart normaal. Men moet dat echt niet verder zoeken…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*