De Burton Broers – Het Interview deel 2

De Burton Broers – geinterviewd door Viola. Dit interview is ook te lezen in de Autovisie van deze week.
Jullie ondernemers-aanpak is anders dan die van anderen. Een tikkeltje rebels. Zijn jullie dat nog steeds?
Iwan: “In de autobranche zeker. Als ik naar zo’n AutoRai kijk: iedereen heeft nette pakken aan, alles is opgepoetst… Ik heb daar niets mee. Er zijn eigenlijk maar twee échte mannendingen: voetbal en auto’s. En ik vind het wel eens jammer, maar als je naar de AutoRai kijkt dan komen daar 550.000 mensen, waarvan 500.000 mannen. Terwijl de meeste automerken niets mannelijks meer uitstralen. Je mag niet meer hard rijden, er moet stoelverwarming in en als je een willekeurige motorkap opent, zie je geen motor meer. Ik voel me daar geen kerel mee. Een echte kerel sleutelt zelf en bouwt zijn eigen auto. Wij gaan het tijdens de komende AutoRai ook echt anders doen, Back to Basic. Ken je die Bavaria-reclame? De benzinelucht moet er weer zijn!”

burtonbroers2.jpg

Dat basic-gevoel is natuurlijk ook jullie imago, je moet aan de verkoopcijfers denken…
Iwan: “Ja, maar het is ook waar ons hart ligt. Ik kan me helemaal in die Bavaria-reclame vinden. We gaan terug naar de echte kerel: woest, lang haar, stinkend naar zweet.”
Dimitri: “Twee jaar geleden hebben we ons ingehouden, toen stonden we daar ook keurig in een Italiaans designpak.”
In 2005 won Iwan de prijs voor ‘100% Beste Ondernemer’. Hebben jullie daar veel aan gehad?
Iwan: “Zeker. Veel mensen zagen ons toch als een soort jongetjes. Dus na die prijs werden we wat serieuzer genomen. En we hebben er nog steeds iets aan, want ik spreek nog wekelijks door het hele land via de Speakers Academy. Ik vertel dan bij bedrijven over hoe we zijn begonnen en onze jongensdroom waar hebben gemaakt. Inmiddels mag ik mezelf een ervaren spreker noemen maar ik zie het meer als een inspirerend en motiverend verhaal, zonder een hoog ‘stropdas-gehalte’. En naast de persoonlijke ontwikkeling is het goed voor ons netwerk.”
Je hebt ook eens gezegd: ondernemen is voor 60% pijn lijden…
Iwan: “Wat ik daarmee bedoelde was dat ondernemen erg wordt geromantiseerd. Toen we begonnen wilde geen enkele bank ons geld lenen. Dus er is ook druk op de ketel. Zo’n merk moet wel van de grond komen.”
Dimitri: :Ja, het kost echt wel bloed zweet en tranen om iets nieuws te verzinnen en op de markt te zetten. Maar dan krijg je er ook iets voor terug.”
Iwan: “Pijn kan ook lekker zijn! Zonder gekheid: mijn hobby is auto’s. En dat is het nu nog steeds, alleen verkoop ik ze ook. Dat voelt niet als pijn. Bovendien hebben we een leuke club mensen om ons heen verzameld.”
Dimitri: “In de werkplaats werken twee van onze vrienden. Een derde vriend komt altijd helpen als hij vrij is van zijn ‘gewone’ baan. En dan staat hij daar te fluiten en te zingen. En zegt hij: ‘Wat zijn jullie toch rijk dat je mag doen wat je leuk vindt. Zo voelt het voor mij ook.”

burton.jpg

Is een Burton ook iets voor woon-werk verkeer?
Iwan: “Ja, als je van basic houdt. Dan rijd je ook heel goedkoop.”
Maar is een Burton wel veilig?
Iwan: “Alle automerken zijn gedoken op veiligheid. De ene is, volgens de folders, nog veiliger dan de ander. Aan de ene kant is dat goed. Als je puur naar botsproeven kijkt, was je vroeger dood met 60 km/h. Nu heb je met 100 km/h kans dat je overleefd. Maar we rijden allemaal 150-160 km/h en dan is bijna elke auto dodelijk. Dus dan heb je het eigenlijk over heel oneerlijke veiligheid. Een aantal jaren geleden schijnt men bij Mercedes een proef te hebben gedaan waarbij ze virtueel een pin op het stuur hadden geprojecteerd die precies op de keel gericht stond. Dus degene achter het stuur, zag de hele tijd die pin. Dit leverde geweldige veiligheidsresultaten op. Het was alleen niet te verkopen.”
Dimitri: “In een Burton voel je je misschien in het begin onveilig. Je zit laag, een vrachtwagen wordt vijf keer zo groot, die hoor je ook keihard ronken als je ‘m inhaalt. Je zit laag bij de grond dus als je 100 km/h rijdt denk je dat je 200 gaat. En dat is eigenlijk wel heerlijk want krijg je ook geen bekeuringen. En het gevoel is hetzelfde! Je maakt alles drie keer intenser mee.”
Iwan: “Ja, dat wordt altijd onderbelicht. Er wordt altijd geroepen: ‘Ja, maar in de Burton zitten geen gordels.’ Maar er is in al die jaren maar anderhalf ongeluk mee gebeurd. Uit de statistieken en de lage verzekeringspremie blijkt dat onze auto veilig is.”

Dit interview is ook te lezen in de Autovisie van deze week. Morgen volgt deel 3 van dit interview.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*