Crisis?! Meningen van auto-insiders

crisis Crisis?!~Meningen van auto-insiders. Gisteren even ‘heerlijk’ in het boek ‘Crisis!’, Analyses, meningen en adviezen van 50 prominente automotive insiders’ zitten lezen. De branche is er maar druk mee. Ik heb een paar meningen gedestilleerd waar ik als zelfstandig onderneemster achter kan staan. Lees even mee:

Hans Kraaijeveld (directeur van Autoroute.nl) zegt: “94% van de ondervraagde occasion in- en verkopers denkt dat de consument extra terughoudend is geworden rond de aanschaf van een occasion door de negatieve berichtgeving over de kredietcrisis in de media.

occasions

Vier van de vijf wijst de media zelfs aan als hoofdschuldige van de teruglopende occasionverkoop. men stelt dat het negatieve nieuws te veel wordt overdreven en het positieve nieuws niet in de media wordt belicht. volgens de respondenten is er namelijk wel degelijk goed nieuws te melden. Zo stellen ze dat het aanbod enorm is en de prijs-kwaliteitverhouding met betrekking tot de occasionvoorraad beter is dan ooit. Meer dan de helft (60%) van de occasion in- en verkopers betreurt het dat de consument niet op de hoogte is van de positieve kansen om juist nu een gebruikte auto te kopen.”

Eens! Het is een psychologisch effect dat mensen geneigd zijn in een negatieve stemming mee te gaan (en omgekeerd geldt overigens hetzelfde. Toen Duitsland in 2006 het WK hostte en er een euforische stemming heerste, verhoogde de regering eventjes snel de BTW met 3%. Geen ‘Hahn’ die ernaar kraaide, terwijl er tijdens de verkiezingen vlak daarvoor nog sprake was van een verlaging van het BTW-tarief!) Het is precies om die reden (negatief, opruiend nieuws) dat ik bijvoorbeeld de Telegraaf niet meer graag lees, ik word er boos en agressief van. Ik lees liever genuanceerd nieuws. Maar de massa zegt toch iets anders… I rest my case…

Nog een waarheid als een koe werd in dit boekje uitgesproken door Clem Dickmann (directeur van Aumacon consultancy). Hij stelt dat autoretailers veel te lang in hun oude patronen zijn blijven denken en handelen. Hij pleit voor ondernemerschap en hekelt de ‘zesjementaliteit’. “Niet zeuren, maar je eigen broek ophouden”. Zijn aanbevelingen: op tijd schakelen. Ter inspiratie kijken naar ondernemers in andere branches en de issues aanpakken waar het werkelijk om draait zoals huisvesting en personeelskwaliteit, winkelformule en internetbeleid.
Over internetbeleid gesproken: men zeurt altijd dat adverteren zo duur is. Op Internet adverteren is dat niet! Om even in mijn eigen straatje te praten: waarom zie ik geen dealers op Carwoman adverteren? Waar zijn de Martin Schilders en de Middelbeek Cars? 😉

pand

Ook in de woorden van Johan Grunfeld (ex algemeen directeur van dealergroep De Beemd, nu actief onder de naam ‘Alleen leuke Dingen’), kon ik mij vinden. Hij zegt: “Dealers zullen bereid moeten zijn te veranderen en bijvoorbeeld verkoopmedewerkers moeten aanstellen die begrijpen wat klantenbinding betekent. Als merkemotie minder wordt, wil dat niet zeggen dat dealeremotie niet blijft bestaan.”
Helemaal mee eens. Ik zal binnenkort de column posten die ik over de aankoop van mijn Alfa schreef, hij was niet mals… 🙁

Morgen verder over het thema Crisis!

4 Comments on “Crisis?! Meningen van auto-insiders

  1. Crisis zit inderdaad vaak tussen de oren, tenzij je zojuist ontslagen bent of je te veel in gebakken lucht hebt geïnvesteerd.
    In dat laatste geval heerst bij mij toch een beetje het ‘eigen schuld, dikke bult’ gevoel.
    De bomen groeien niet tot in de hemel en -om mijn stokpaardje maar weer eens even de sporen te geven- eeuwige groei bestaat niet. Wie dat niet in ziet, of niet in wil zien verdient eigenlijk niet beter.
    En wat er in de laatste alinea verteld wordt over klantenbinding kan ik alleen maar onderstrepen. Dat geldt voor keukens (die ik ontwerp en verkoop) misschien nog wel meer dan voor auto’s.

  2. “In dat laatste geval heerst bij mij toch een beetje het ‘eigen schuld, dikke bult’ gevoel.”

    Ik hoorde dat in Belgie de laatste tijd ook veel, met name rond de verkoop van Fortis en hoe de aandeelhouders “nee” gestemd hebben. Tuurlijk kan je verliezen, zo is de wereld, en het is ook een feit dat als je niet kapitaalkrachtig genoeg bent, je niet op de beurs moet…MAAR het feit dat de overheid Fortis heeft weggeven en dat de top van Fortis loog dat ze groenen zagen, dat kan niet door de beugel.

  3. Over auto’s en de crisis:Ja, je kan een goede zaak doen bij aankoop van een nieuwe auto of recente 2ehands, maar zo’n grote prijsverschillen heb ik nog niet gemerkt.
    En al helemaal op de klassiekermarkt, in Amerika kan je wel een goede zaak doen, maar in Europa ben ik nog niet veel tegen gekomen…

  4. Niet mee eens. Er wordt namelijk niet bij vermeld dat je voor de auto die je in wilt ruilen momenteel helemaal geen drol terugkrijgt, dus het bij te betalen bedrag is hoger dan ooit!

    Wat mij opvalt (en ik ben al een paar maanden op zoek naar wat anders): De vraagprijzen blijven redelijk hoog, maar de inruilprijzen zijn giga gedaald. Er zijn inderdaad wel ‘koopjes’ te scoren, maar daar krijg je nog veel minder voor je eigen wagen terug, dus dat schiet per saldo niets op. Het is pas leuk shoppen als je niets in te ruilen hebt, dan kun je wel een behoorlijke korting bedingen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*