Chevrolet Spark: springt de liefdesvonk over?

Als je de Chevrolet Spark recht van voren bekijkt, dan denk je dat er heel wat aan vast zit. De koplampen en voorruit zijn zo groot dat ze niet zouden misstaan op menige bestelbus of de grotere crossover Orlando. Vervolgens komt er echter een klein, kek ding tevoorschijn, maar wel een met vijf deuren en een heel aardig uitrustingsniveau.

De designers hebben het vuur uit hun sloffen gelopen om de auto een stoer tintje te geven. Bekijk je hem van opzij, dan zijn er wat ‘snelle’ vouwen wat hem een sportief aanzien geeft. Hij staat op 15 inch ‘schoenen’, maar die lijken veel groter omdat de rest van de auto klein is. Een optisch slimmigheidje van de makers. En de dakrails zeggen tegen je: ‘ik kan heel wat vervoeren’, al zitten ze er maar voor de sier.

Met z’n vieren kun je er redelijk in zitten – vooral als er kleinere personen achterin zitten – al moet je geen ambitieuze Zuid Franse plannen hebben, me dunkt. Bij Chevrolet noemen ze deze Spark een vijfpersoonsauto en tja… alles kan natuurlijk met een beetje proppen. Of je dan als vijfde persoon nog lekker zit, waag ik te betwijfelen. Tenzij er natuurlijk met een van de mensen naast je een Spark is overgesprongen 😉 Wat ik heel mooi vind, is dat je in eerste instantie denkt dat dit een driedeurs autootje is. De handgreep van de achterportieren is namelijk prachtig weggewerkt in het design van de achterste raamstijl. We kennen dit slimmigheidje van sommige Alfa Romeo en Peugeot-modellen, maar toch…

De Spark is er met keuze uit twee motoren, die allebei een B-label meekregen. De 1.0 liter versie is 68 pk sterk en hoewel de auto niet zo zwaar is (820 kg), zul je er bij het stoplicht niet mee vooruit spuiten. Zuinig is hij wel, bij een gematigd gebruik van je rechtervoet kun je volgens zijn makers een verbruik van 1 op 19 halen. De andere motor heeft een inhoud van 1.2 liter en genereert 81 pk. Beide hebben een handgeschakelde vijfbak.

In het interieur vind je het nodige harde plastic – kan ook niet anders voor deze prijs – maar ook geinige details zoals allerlei stoere alu-look details. De middentunnel ziet er ook best chic uit. Wil je van radiostation veranderen, dan hoef je niet ver te zoeken; de radio heeft een grote centrale knop en een niet te overzien, duidelijk display. Komt de verkeersveiligheid weer ten goede! Een paneeltje rechts van de snelheidsmeter ziet er helemaal speels uit en blijkt een boordcomputer met digitale brandstofmeter, klok en toerenteller.

Rijden gaat naar verluid prima, al moet je deze kleine modellen natuurlijk niet met hoge snelheid door bochten willen jagen. Toch voel je je al gauw veilig, de enigszins hoge zit, zes airbags en – in geval van ongeval – wegklappende pedalen werken daaraan mee. Al met al een prima stadsautootje dus dat het ook best goed zal doen als gezinsauto tijdens trips naar bosch en duin. De 1.0 liter versie heb je al voor onder de 7000 euro!

Overigens heeft men bij Chevy nog een aantal prijsvechtende modellen die het bekijken en proefrijden zeker waard zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar hun crossover Orlando of naar de SUV Captiva. Ze zien er zeker niet slecht uit en bieden met de huidige stand van de techniek heel goed waar voor hun geld. Ben je dan toch in de showroom, laat je blikken ook even glijden over de twee toppers waar ik gek op ben: de Corvette en de Camaro. En rijd je liever elektrisch? Dan staat de Auto van het Jaar 2012 Chevrolet Volt voor je klaar. Dit is onderhuids precies dezelfde auto als de Opel Ampera. Kijk hier voor meer info & enjoy!

2 Comments on “Chevrolet Spark: springt de liefdesvonk over?

  1. Wat een ronkende reclame teksten! Met een beetje eigen mening en nuance..
    Toen de Ford Ka net uit kwam, heb ik een gele gehuurd en op de linkerbaan maakte men plaats voor mij door het (toen) agressieve snuitje. Waarna men mij weer inhaalde omdat het toch wel een blamage was om door zo’n “bakkie” ingehaald te worden. Het viel echt op. Bij deze Spark kan de voorkant het zelfde effect sorteren. In zijn segment wel een leuke, verfrissende auto. Maar een kekke kleur is een must.

  2. Tja, vast wel kek voor de doelgroep, maar het is toch een beetje een Fiat Panda met een Peugeot neus (die een kater heeft). Maar geen geld als je simpel van A naar B moet! Mocht ik ooit nog in de binnenstad van Amsterdam gaan wonen…

Leave a Reply to VBHfan Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*