Carwoman op Cappuccino radio 2

vrouw-auto Vanochtend vroeg uit bed gegaan voor een interviewtje in het NRCV-radio 2 programma Cappuccino. Het ging over of er bij het Engelse Topgear een vrouwelijke presentatrice moet komen; de BBC wil meer vrouwen in hun programma’s. Helaas vond ik het interview met Cappuccino-presentator Frank du Mosch veel te kort om echt een mening te geven, het voorgesprek was een stuk beter en opener. Wat wordt vergeten is dat Topgear jaren geleden al een vrouw had, Fifth Gear Vicki Butler-Henderson is daar tenslotte haar tv-carriere begonnen. En we weten – of vermoeden – allemaal wel hoe dat is geeindigd. Ik kreeg in elk geval de indruk dat de mannelijke ego’s van Topgear iets te groot zijn om een leuke, goed-van-de-tongriem gesneden vrouw naast zich te dulden. Bij Fifth Gear gaat dat beter. Ik denk ook dat het programma Topgear zich niet echt leent voor vrouwelijke inbreng. Dat programma hangt – hoe leuk het soms ook is – toch aan elkaar van mannelijk chauvinisme. En tenzij je het als vrouw leuk vindt om constant als boksbal te dienen lijkt het mij niet echt prettig om erin op te treden.

vrouwenauto

De autowereld is nu eenmaal nog erg op mannen gericht en de vrouwelijke finesses zijn wel erg nodig, maar komen nu nog niet echt uit de verf in de media. Jammer. Ik loop er zelf ook tegenaan, zelfs in zo’n programma als Cappuccino. Je merkt toch dat mannen niet zo goed raad weten met een vrouw die auto’s leuk vind en er graag over schrijft. En dus krijg je dan van die vragen als: wat vind jij de leukste auto/wat rijd je zelf en wat vind je de lelijkste auto? Pffft. Ik denk dan: who cares? Ga liever wat dieper in op het fenomeen autojournalistiek, hoe dat in de praktijk werkt, wat de verschillen zijn tussen de vrouwelijke en mannelijk aanpak en alles wat daarom heen hangt. Er is veel over te vertellen, namelijk… Next time dan maar πŸ™‚

11 Comments on “Carwoman op Cappuccino radio 2

  1. Volgens mij hadden de heren toch echt aardig respect voor Sabine Schmitz……maar je hebt gelijk: een vrouw tussen die 3 past niet.

    En je hebt hier een prachtig platform om jouw mening & manier van journalistiek uit te dragen dus ga je gang: vol verwachting staan we klaar!

    trouwens: welkom thuis! Hoe was de vakantie??

    • Ja klopt, voor Sabine hadden ze respect. Maar een vrouw die goed autorijdt als gast is nog wat anders dan een vrouwelijke collega met wie ze op basis van gelijkwaardigheid moeten omgaan.

  2. Wanneer ik terug kom van een dag werken en het lijkt wel een week, dan is dat niet echt een goed teken πŸ˜‰

    Hoe rol je overigens in het beroep van autojournalist? Welke opleiding heb je gevolgd, en waar ben je begonnen?

  3. @Wim (KR): ik vier dit jaar mijn twintigjarige jubileum als redacteur/journalist. Ik noem mezelf geen autojournalist. Ik ben redacteur/journalist met een grote interesse in auto’s. En ik ga waar mijn interesse mij heen voert. En dus schrijf ik niet alleen maar over auto’s. Heerlijk.

  4. OK, dat wist ik niet. Afwisseling is fijn.
    En twintig jaar… Dan heb je wel je droombaan gevonden, lijkt me. Gefeliciteerd in elk geval!

    @ BART!: ben ik niet goed genoeg voor. Ik rij af en toe wel eens in leuke auto’s en schrijf dan wat, maar of ik daar geld voor zou kunnen vragen?
    Voorbeeld: http://www.klassiekerrally.nl/index.php?page=hb-special
    Hoewel… Ik heb voor Klassiek en Techniek geschreven. Daar kreeg ik een vergoeding voor. Is te vinden op m’n site via Reportages > Freelance werk. Leuk om te doen, maar ik vond het lastig te combineren met m’n baan. Nu bepaal ik zelf wanneer ik wat ga schrijven. Met als gevolg dat ik veel te weinig schrijf πŸ˜‰

  5. @KR: tuurlijk kun je daar geld voor vragen. Waarom niet? En ja, deadlines zijn de stok achter de deur van de creatieven. Ik moet wel schrijven, anders verdien ik niets. πŸ™‚

  6. Krijg jij verzoeken om een artikel over een bepaald onderwerp te schrijven, of schrijf je iets in de hoop het te verkopen? (minder efficiΓ«nt natuurlijk)

  7. Ik schrijf alleen in opdracht. Heb zelf vaak wel ideeen die ik dan bij de verschillende redacties neerleg. Maar ga dus pas tikken als zeker is dat er gepubliceerd wordt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*