BMW Z4: nu nog knapper

Morgen is het feest, want bij BMW vond men dat de Z4 aan een update toe was. Ik ga ‘m morgen in Spanje uitproberen. Wat mij betreft was een facelift nog niet nodig, met zijn enigszins organische lijnen was hij altijd al een van mijn favo’s, maar daar dachten de heren uit Munchen anders over.

bmw-z4-1

Niet dat hij nu erg anders is geworden: deze generatie Z4 heeft nog steeds de indrukwekkende, lange neus en korte overhangen en ‘gevulde’ flanken. Maar nieuw is wel de hardtop die in 20 seconden in z’n achterste verdwijnt. Dat maakt deze roadster, volgens zijn makers, in dichte staat tot een volwaardige coupe. En cabrio op momenten dat je het wilt.

bmw-z4-2

Uiteraard maakt het hem ook een waardige concurrent voor de SLK van Mercedes, al is die andere Duitser- ook al is het een sportwagentje – toch ietsje meer op comfort en minder op topprestaties toegesneden.

bmw-z4-3

In elk geval ben ik benieuwd, maar mijn eerste oogcontact met deze hardtopper is prima, het ‘nieuwe’ design doet niets af aan zijn mooie lijnen en voegt er zelfs nog wat extra smeuiigs aan toe. Iedereen die zegt dat een hardtop hem niet staat: bullshit! Hij is fraaiiii!
We rijden morgen de Z4 sDrive 35i, het topmodel met nieuwe zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. Die uiteraard ook met paddles achter het stuur te bedienen is.

bmw-z4-5

Voor de liefhebbers van cijfertjes: hij sprint van 0 naar 100 in slechts 5 seconden en dat maakt hem behoorlijk enthousiast. De auto heeft standaard Dynamic Drive Control waardoor je met de druk op een knop de aandrijflijn en (hardheid van het) onderstel aan je eigen voorkeur kunt aanpassen. Ook heeft-ie elektromechanische power-besturing, en 17 inch run flat banden die op een monitor aangeven wanneer ze te zacht (of te hard?) zijn.
Later volgt een uitgebreide rij-indruk!

bmw-z4-4

6 Comments on “BMW Z4: nu nog knapper

  1. Nou, veel plezier! 🙂
    Ik moet de facelift nog zien, maar de oude geniet tot nu toe mijn voorkeur. En de hardtop is inderdaad bijzonder fraai. Wordt de coupé ook ‘meegefacelift’?

  2. Zeker, zeker. Hoezo geniet de oude bij jou de voorkeur trouwens?
    Overigens: de donkerpaarse Nespresso’s zijn wel heel heftig! Zat er vanochtend van te stuiteren 😉

  3. Van de ‘oude’ Z4 vind ik de achterzijde met de ronde lichten juist zo mooi. Ik geloof wel dat ik een van de weinigen ben…
    De donkerpaarse? Is dat een van de nieuwe Grands Crux?

  4. @Marcel: dan moet je behalve over de juiste ‘looks’ ook een hoge mate van sportiviteit aan de dag leggen. Hoe zijn jouw rij-eigenschappen? 😉

  5. Tja, rij-eigenschappen? Soms wil ik haaks een hoek om met een snel modelletje, op andere dagen kijk ik uit naar een rustige, maar net zo bevredigende, nachtelijke rit.

    Het gaat mij vooral om het “gevoel” dat je bijblijft als de rit voorbij is. En of je meteen weer een ritje zou willen maken, liefst een andere route uiteraard. Die ene geweldige bocht steeds opnieuw wordt wat saai.

    Dubbelzinniger kon ik het niet maken.

    En wat betreft mijn looks: vandaag draag ik een baggy jeans, hawaii shirt en een glimlach.

Leave a Reply to Klassiekerrally Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*