BMW X6 in De Pers

Afgelopen vrijdag (ja, een afwijkende dag) verscheen mijn autopagina in de Pers. Hier de tekst van het BMW X6 artikel. Have fun!

 In september vorig jaar bezocht ik op de Frankfurtse Internationale Auto Ausstellung de BMW-hal. Sinds de Nederlander Adrian van Hooijdonk BMW’s design-scepter zwaait, kom ik qua oogsnoep lekker aan mijn trekken bij het Münchener merk en ik verlustigde me dan ook aan de nodige M-modellen en de 3-serie cabriolet. In de buurt van de uitgang prijkte bovendien een nieuw studiemodel en ik wurmde me met verwachtingsvol kloppend hart door de mensenmassa naar voren. Mijn gretig zoekende ogen vonden de X6 concept, een soort oorlogsvoertuig met de onderkant van een SUV en de bovenkant van een coupé. Gelukkig stond ik binnen een paar strompels buiten waar ik een half uur met mijn hoofd tussen mijn knieën op een bankje in een plastic zakje heb zitten ademen.
Toen dan ook onlangs de uitnodiging voor de introductie van dit model in South Carolina in de USA – waar ook de fabriek staat – op mijn deurmat viel, moest ik nadenken. Kan mijn gezondheid deze Sports Activity Coupé (SAC) wel handelen? De beloofde technische snufjes trokken me echter over de streep. En als ik mijn hoofd een beetje scheef zou houden, heel hard met mijn ogen zou knijpen en zo’n beetje door mijn wimpers zou kijken, zou dat wanstaltige uiterlijk best meevallen. Dat kunstje pas ik tenslotte wel vaker toe, bij sommige mannen. 
In Greenville/ Spartanburg aangekomen stond er een hele rits X6-en klaar en even voelde ik weer zo’n vlaag hyperventilatie opkomen. Maar de brede wegen, kolossale parkeervakken en het leegslobberen van emmergrote bekers met een-vloeistof-die-op-koffie-lijkt, deden bizarre dingen met mijn gevoel voor perspectief. Net als de opgewonden reacties van de Amerikanen. Tijdens een Kodak-moment liep er één onder het slaken van kreten een kwartier lang rond de auto: ‘Look at the tyres on that son of a bitch, damn!’. 

Dat vertekende beeld wordt nog versterkt doordat de auto je het gevoel geeft dat je ontzettend goed kunt rijden. Gooi hem belachelijk hard een bocht in en hij red je keer op keer van een wisse dood. Het komt door de xDrive vierwielaandrijving die in de X6 wordt gecombineerd met Dynamic Performance Control (DPC). Dit technische hoogstandje verdeelt de aandrijfkrachten niet alleen naar voren en achteren, maar ook variabel over de twee achterwielen. Waardoor je ook op hoge snelheden en op glad en/of nat wegdek altijd op koers blijft. Op een kunstmatig natgehouden testcircuit slalommen we rond pylonen en ik voel me de driftqueen herself.

Zelfs bij plotseling uitwijken glijdt de X6 automatisch de juiste kant op en lacht de wetten van de zwaartekracht vierkant uit. En mijn ‘rijkunsten’ erbij. Nog meer fijns: de automatische sporttransmissie. Je kunt ‘m ook zelf met de flippers achter het stuur bedienen. Maar waarom zou je moeite doen? De auto kan het veel beter dan jij. 
De X6 kreeg als eerste auto ter wereld een direct ingespoten V8 benzinemotor met Twin Turbo technologie onder de kap. Deze 4,4 liter grote achtcilinder ‘doet’ met twee vingers in zijn neus 407 pk en ontwikkelt een maximum koppel van 600 Nm, dat er al vanaf 1.750 toeren in knalt. Aldus katapulteert dit aanstormende P.C. Hooftstraat-speeltje me grommend in 5,4 seconden naar de 100 km/h. Beestachtig! Heb je ‘m vóór Gucci geparkeerd en kijk je nog even achterom? Houd dan je hoofd een beetje scheef, knijp heel hard met je ogen en loer een beetje door je wimpers. Dan valt dat uiterlijk best mee…
De BMW X6 is vooral gemaakt voor de Amerikaanse markt, maar vanaf volgende maand is hij ook in Nederland te koop vanaf €78.500.

8 Comments on “BMW X6 in De Pers

  1. Alleen jammer dat ze niet zo mooi zijn. Sommige indrukwekkend, andere gewoon normaal. Maar nooit adembenemend.

  2. Mooi geschreven, had hem al gelezen in de krant. begin hem stiekem wel te waarderen. Maar goed ook want ik heb niet van die lange wimpers.

  3. Ja, dat heb ik nou ook altijd met mannen. Op een gegeven moment zie je niet meer dat ze eigenlijk heel lelijk zijn. 😉 Dat heet: verliefd! Maar ben het met je eens hoor, het went wel met die X6. Vooral op de Amerikaanse wegen misstond hij niet.

  4. Ongetwijfeld is hij ook primair voor Amerikaanse wegen gemaakt. En mooi? Als er maar een mooie blonde vrouw achter het stuur zit.

  5. Ik heb dat omgekeerd: ben elke keer teleurgesteld als achter het stuur van die Aston of Porsche een oud, dik en lelijk geval prijkt… 🙂

  6. Het is even wennen, je denkt x6 is groter groter groter.. maar dat valt mee. Stond pas met me rij instructeur ook te kwijlen bij de x6, hij is toch wel stoer :p

Leave a Reply to Dizono Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*