BMW 7-serie: Drie Vragen Aan…

c-bmw7-serie Om de titanenstrijd met de Mercedes S-klasse aan te gaan, lanceerde BMW onlangs zijn vernieuwde vlaggenschip, de 7-serie. De Beier vertelt in deze nieuwe rubriek ‘Drie Vragen Aan’ over zichzelf.

© House of TXT

1. Jouw voorganger, het vorige model BMW 7-serie zag er nogal nogal conservatief uit. Wat was nu de missie van jouw ontwerpers?
BMW 7-serie: “Het team heeft mij onder leiding van de Nederlander Adrian van Hooijdonk inderdaad erg aantrekkelijk gemaakt voor de verwende en veeleisende automobilist. Van Hooijdonk zei erover: “Het was onze innige bedoeling om voor de nieuwe 7-serie een perfecte balans tussen elegantie, aanwezigheid en sportiviteit te verwezenlijken.”

c-bmw7-serie3

Ik vind mezelf wel gelukt. Mijn front is opvallender met een nieuwe cluster LED-lampen die mijn ogen een precieze blik geven, ik kreeg bredere luchtinlaten en een prominentere grille in de vorm van gegroeide BMW ‘nieren’. Mijn achterkant oogt vloeiend en breed met L-vormige lichtclusters en dat vleugje coupélook die mijn makers de ‘Hofmeister-knick’ noemen. Ik heb ook al horen zeggen dat ik er van opzij – ook met korte wielbasis – uitermate langgerekt uitzie. En dat ik er al met al veel strakker uitzie met de rechte schouderlijn, ultrakorte overhangen en aluminiumdetails rond mijn knipperlichten. Binnenin mij is het elegant, er is zelfs keuze uit keramische bedieningselementen.”

c-bmw7-serie-interieur

2. Als innovatiedrager zit je ook bomvol gadgets. Ik moest even studeren op de bediening…
BMW 7 serie: “Ja, als je nieuwe klant bent is dat wellicht zo. Maar het kan tegenwoordig wel zonder telefoonboekdikke Owners Manual op schoot. Hij is namelijk via iDrive geïntegreerd in mijn boordcomputer waardoor je alle technosnufjes spelenderwijs leert kennen. Bijzonder is ook mijn vierwielbesturing Integrale Active Steering waarbij mijn voor- en achterwielen op lage snelheden tegengesteld draaien. Hierdoor heb je bijvoorbeeld in krappe parkeergarages veel minder ruimte nodig. Op snelwegsnelheden geeft dit systeem mij bovendien extra stabiliteit. Mijn Speed Limit Indicator ‘leest’ de verkeersborden en geeft ze weer op de Head Up Display – een extra venstertje in je voorruit waarop alle info wordt geprojecteerd – zodat je altijd weet hoe hard we ergens mogen. Mijn infrarode Night Vision camera ‘ziet’ zelfs buiten het licht van de koplampen om waardoor je plotseling overstekende mensen en/of dieren eerder opmerkt in het donker. Het Lane Change Warning Systeem is uitgerust met radar sensoren die de dode hoek monitoren. Is het onveilig om in te halen, dan begint het stuur te vibreren. Heb je mijn stoelen al geprobeerd? Ze zijn niet alleen gekoeld en verwarmd zijn, maar achterin zit bovendien een massagefunctie. Is wel wat voor jou, niet?”

c-bmw7-serie2

3. Hebben auto’s zoals jij nog wel bestaansrecht in deze ‘groene’ tijden?
BMW 7-serie: “Ja. Freude am Fahren wordt bij mij Freude am Sparen.
Dankzij het zogeheten Efficiënt Dynamics Pakket verbruik ik met de zescilinder diesel net zoveel als een compacte auto van een paar jaar oud. Bij gecombineerd gebruik is dat 7,2 liter op 100 km. Door slim gebruik van lichtgewicht materialen ben ik als vijfde generatie 7-serie 55 kilo lichter dan mijn voorganger terwijl ik beter presteer. Ik heb 3.8% meer trekkracht en ben daarmee 6% krachtiger dan het oude model terwijl ik 10% minder brandstof verbruik.”

c-bmw-7serie-3

De BMW 7-serie staat met korte wielbasis voor je deur vanaf €101.150 (5.07 meter) en in verlengde vorm kost hij €104.800 (5.21 meter). Je hebt keuze uit een 4.4 liter V8 (407 pk), 3.0 liter zescilinder (326 pk) of 3.0 liter, zescilinder diesel (245 pk).

7 Comments on “BMW 7-serie: Drie Vragen Aan…

  1. Mooie auto, die nieuwe zeven! Met de rijeigenschappen was bij de vorige al heel weinig mis, maar voor de rest vond ik het maar een curieus ding. Allerminst conservatief vormgegeven overigens.

    Wel jammer dat er een foto van het oude dashboard inzit 🙂

  2. Ik heb het niet zo met de interviewvorm van deze artikeltjes, maar het wordt wel duidelijk wat de auto allemaal kan en wat er bijzonder aan is. Dat is ook wat waard 🙂

  3. Tja, moet je maar gewoon op een ander weblog over de 7-serie lezen. Toch? 🙂 Maar dank voor je eindredactionele werk, dat dan weer wel 🙂

  4. Het was ook niet als kritiek bedoeld hoor. Ieder z’n voorkeur, toch? En ‘t feit dat ik hier toch regelmatig kom om je artikelen te lezen zegt genoeg 🙂
    En wat dat eindredactionele werk betreft: overblijfseltje van 16 jaar grafisch werk… Graag gedaan 😉

Leave a Reply to Klassiekerrally Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*