Autokopers gaan massaal vreemd

Autokopers gaan massaal vreemd

Een paar jaar VW, een uitstapje naar Suzuki, gevolgd door een tijdlang Renault en Honda, dan jarenlang Alfa Romeo om weer een uitstapje te maken naar Honda na wat geflirt met Peugeot. Momenteel is ‘t Opel dat mij van het (brood) nodige rijgenot voorziet. Dat is ongeveer hoe trouw ik ben op automerkengebied: niet dus.

 

Actueel-OpelGT4

Uit onderzoek van het Britse blad AutoTrader blijkt dat ik niet de enige ben die regelmatig vreemd gaat van ‘zijn’ of ‘haar’ merk. En in Nederland zal de situatie vergelijkbaar zijn. Wie een nieuwe of gebruikte auto koopt, valt meestal wel op het hetzelfde type, maar maar zoekt niet persé naar hetzelfde merk. Zo’n 60 procent van alle kopers denken over en kijken ook vaak naar een ander merk voordat men een beslissing neemt.

Ander merk, zelfde type

Meer dan driekwart van de eigenaren van een tweedehands of nieuwe auto zoeken gericht naar net zo’n auto als waar ze al in rijden. Slechts één op de vijf Britse bezitters van een occasion beslist uiteindelijk om een nieuwe auto te kopen maar vaak is dat dan niet hetzelfde merk. De rest blijft ook als ‘vervolg auto’ kiezen voor een occasion. Waar mensen voor zaken als wasmachines en andere gebruiksartikelen vaak vasthouden aan bepaalde koopgewoonten, daar geldt dit kennelijk niet voor de auto.

Consument verleiden

Merken kunnen dus investeren wat ze willen in ‘merkwaarden’, feit is dat op die basis veelal niet wordt beslist. Het betekent ook dat er voor autobedrijven veel kansen zijn om de koopbeslissing al in een vroeg stadium te beïnvloeden. Is men gericht op het verleiden van de consument, dan zal een gerichte reclamecampagne aan de juiste doelgroep, met de juiste boodschap veel goeds doen.

2 Comments on “Autokopers gaan massaal vreemd

  1. Het is momenteel een zuinige en betrouwbare Corsa geworden Stijn. Minder flitsend qua model en uitstraling, wel een gele 😉

Leave a Reply to Stijn Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*