Audi RS6 in De Pers

Afgelopen vrijdag (voortaan staan mijn autoschrijfsels op vrijdag in De Pers) verscheen mijn artikel over de Audi RS6 Avant, die ik een aantal maanden geleden in Zuid Frankrijk reed, in De Pers. Je kunt hier de krant downloaden en doorbladeren naar pag.17, of het artikel hieronder lezen. Have fun!

In een opvallende sportwagen heb je veel bekijks. Dat is – mits je een good hair day hebt – erg aangenaam. Maar je trekt ook blikken die je liever niet op je gericht ziet. Zoals die van lasergunnende politieagenten die je – terwijl ze uitgebreid de tijd nemen om op je richten – ziet likkebaarden: ‘Ah, een Ferrari/Corvette/Porsche, dat wordt een vette boete.’ Bij Audi heeft men daar iets op gevonden. Het heet de RS6 Avant en ziet eruit als een grijze rolemmer. Hij resideert op asfalt, maar je neemt hem niet waar, hij gaat volkomen op in het straatbeeld. Als de RS6 een man zou zijn, zou hij Clark Kent heten. Grijs confectiepak, bril en maat 42 van schoen.

Er zijn wel kleine hints. De RS6 kreeg een stel luchtinlaten ofwel ‘longen’ onder zijn voorste bumpers die je een idee geven over het formaat van het ‘hart’ dat hier onder de ‘borst’ moet liggen. En onder normale auto’s zitten geen remschijven ter grote van een familien-pfannekuchen. Ook de LED-verlichting zou zijn ware aard kunnen verraden, ware het niet dat je die nu ook kunt krijgen op zo’n megasaaie A4. Worden we allang niet meer opgewonden van. Het interieur is comfortabel en je kijkt uit op veel knopjes, ach ja, leuk als je ervan houdt. 
Maar schiet deze saai ogende Duitser eenmaal door die draaideur dan verandert hij in: Superauto! De ingenieurs uit Ingolstadt zijn immer in strijd met de titanen van BMW en Mercedes, vergelijkbaar met een krachtmeting tussen Superman, Spiderman en Batman. Zodoende is deze bolide dan ook bedoeld om de M5 Touring en de E63 AMG letterlijk in het stof te doen bijten. Dat lukt. Het starten van de RS6 is al haast een legendarische rite. Voet op de rem, drukken op de rood-oplichtende startknop (wat overigens niet hoeft, de auto start ook gewoon met sleutel, maar het is wel grappig als je indruk wilt maken) en met een bassig gedonder komt-ie tot leven. De rit zelf heb ik uit mijn geheugen geblokt. Ik weet alleen nog dat me in de uren erna herhaaldelijk is gevraagd om mijn mond te sluiten. Na verloop van weken kwamen er flarden terug. De knop waarmee ik het afstelling van het onderstel van Comfortabel via Dynamic naar Sport veranderde en waarmee de auto snoeistrak of juist aangenaam knuffelig over de snelweg joeg. Het opkrullende asfalt achter me als ik de 580 pk-sterke V10 slechts een tééntje gas gaf. Het hesig-hoge dubbele turbofluitje, de zestraps Tiptronic-bak die onvoelbaar op- en terugschakelt, de vierwielaandrijving waarmee de banden aan het asfalt gelijmd… Ach, laten we het erop houden dat deze stationwagen is bedoeld voor jongens en meisjes die weten hoe het spel gespeeld moet worden. Zacht op relatie, hard op inhoud. 

Voor €166.575 euro staat de sterkste Audi ooit voor je deur. Er volgt een nog saaier ogende sedan-versie.

3 Comments on “Audi RS6 in De Pers

  1. Toevallig dat ik dit weekend een oud model M5 en een oud model S6 (geen RS, maar toch) naast elkaar zag staan. Toen viel me op dat de S6 toch een stuk meer klasse had behouden dan de 5, die toch een beetje meer “Sjonnie” leek uit te stralen. Wat dat betreft vind ik het ook fijn dat ze bij deze RS6 weer iets subtieler te werk zijn gegaan dan bij de vorige.

    Wat me overigens op papier een beetje tegenstaat is het gewicht. Natuurlijk is het een auto die in principe voor de Autobahn is ontwikkeld en niet voor het circuit, maar toch. Maar het zal wel meevallen, als je er zoveel plezier aan hebt gehad. Of je kan het je nog niet precies herinneren 😉

  2. Casper: ik heb niet op Paul Ricard gereden met de RS6 Avant. Mocht helaas die dag niet… Ik ben het met je eens hoor: met zijn 2025 kilo is hij heavy. Maar toen ik hem in de bergen in de omgeving ‘uitliet’ kon ik daar echt niets van voelen. Wat denk je: 650 Nm! Isse niet mis he…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*