Audi R8 V10 levensecht in racegame

forza-motorsport-3De game-industrie piekt als nooit tevoren en dat is niet zo vreemd als je ziet hoe geavanceerd en levensecht computergames er anno 2010 uitzien. In de racegame Forza Motorsport 3 voor de XBox360 is bijzonder veel aandacht aan details besteedt. Reden temeer voor Audi om hun R8 V10 erin te laten figureren. Over het hoe en waarom vertelden Audi-designer Ivo van Hulten en strategisch manager van Microsoft, Ed Eijsening me onlangs tijdens een interview.

Door Viola Robbemondt © House of TXT

Even voorstellen:
Carwoman-Microsoft-Audi-designers3

Ivo van Hulten (links) is designer bij Audi in Ingolstadt. De Nederlander werkte onder andere aan het interieur/interface interieurdesign van de sportwagen R8, aan de E-Tron en aan de A1 die later dit jaar wordt geïntroduceerd.

Ed Eijsenring (rechts is directeur Strategie en Business Management bij Microsoft in Redmond, USA. Hij had de supervisie over de strategieontwikkeling van de racegame Forza3 en was eindverantwoordelijk voor de partnership- en licentiedeals die hiervoor o.a. met de autofabrikanten en tracks worden gemaakt.

Ivo, in hoeverre zie jij het hoge kwaliteitsniveau van Audi terug in de game Forza Motorsport 3?
“In de details. Ik vind het bijzonder om de schakelpook van aluminium en de combi-instrumenten waaraan ik heb gewerkt nu terug te zien in de game. Inclusief al die kleine, bijzondere finesses. Erg knap gedaan. Ik heb de game nu een paar keer gespeeld en je kunt hem zodanig instellen dat je echt in de cockpit zit en de naaldjes van de snelheidsmeter en toerenteller ziet bewegen. Je ziet zelfs omgevingsreflecties in de zijkant van de auto en schitteringen op het asfalt dat als het ware trilt in de hitte. Zeer indrukwekkend. Toen ik begon met gamen, had je Pac Man met vier pixels. Nu zit je als het ware in een film die je zelf kunt sturen.”

Forza-3-Audi-rood

Ed, wat was jouw rol in het ontstaan van het spel?
“Ik was eindverantwoordelijk en we hebben de lat voor deze derde versie van Forza enorm hoog gelegd. Allereerst hebben we een shortlist gemaakt van interessante auto’s. Daaruit kozen we de prominent aanwezige auto, de zogeheten ‘Hero Car’. Dat werd de R8 V10 en het was heel fijn dat we er met Audi een licentieovereenkomst over konden sluiten. De auto verdient het om op deze manier geprofileerd te worden, hij is uniek in zijn soort. We hebben vervolgens een zes uur durende fotosessie met de auto gedaan, aanvullend op de technische data. Dat werden tussen de 700 en 800 foto’s vanuit allerlei hoeken die we in onze database laadden. Daarbij werden de kleinste details zichtbaar gemaakt. Van de schroeven en moertjes op de remklauwen tot de gaatjes van de autoruitsproeiers tot aan het R8 logootje in de interface. Vervolgens lieten we daar een modelleringprogramma op los. Uiteindelijk doen we dat voor een paar honderd auto’s. Dus je kunt je voorstellen wat een ontzaglijke klus dat was.”

Waren er nog moeilijkheden?
Ed: “Ja. Toen we de R8 eenmaal op de circuits hadden gemonteerd, lieten we het aan Audi zien voor goedkeuring. Er was net besloten dat men voor het nieuwe modeljaar met nieuwe kop- en achterlichtunits zou gaan werken. Dus moesten we ons design aanpassen. We kregen daarvoor wel alle medewerking. Hele lichtunits werden rechtstreeks vanuit Ingolstadt aan onze designstudio gestuurd. Dat zegt veel over de kwaliteit die men bij Audi wil leveren.”

Forza-3-Audi-hero car

Wat was jullie belangrijkste goal bij de ontwikkeling van de game?
Ed: “Het realisme was veruit het belangrijkste. De auto’s in de game moeten fotokwaliteit hebben. Ze moeten klinken zoals in het echt en ook rijden zoals de echte auto’s. Wil je de auto zelf ‘aankleden’ dan kan dat ook. We hebben zelfs een zeer gepassioneerde community die er een sport van maakt om de auto’s in de game te tunen, zowel visueel als motorisch. Zij zijn zo bedreven dat ze zelfs een Audi A1 zo snel kunnen maken dat hij een Ferrari kan ‘killen’.”

Wat zouden jullie personaliseren aan je eigen virtuele R8?
Ivo: “Ik vind de R8 het mooist zoals hij basic is, in antracietgrijs en zilver. Ik ben zelf niet zo van het veranderen of tunen. Dat laat ik liever aan de mannen van ‘Pimp My Ride’ over. Wel zou ik mijn eigen virtuele R8 V10 niet alleen van buiten, maar ook van binnen voorzien van koolstofvezel.”
Ed: “Ik ben een racefanaat, dus ik zou eerder motorisch iets veranderen. Hem zodanig afstellen dat hij perfect is voor een bepaald circuit.”

Hoe zorg je ervoor dat de gameauto’s allemaal anders ‘aanvoelen’ qua rijeigenschappen?
Ed: “Bijvoorbeeld met ‘Tyre-sideflex-simulation’. Dat zorgt ervoor dat de vibraties die de auto heeft, ook levensecht voelbaar zijn. Als je bijvoorbeeld een bocht op een circuit net iets te scherp instuurt en over de cerbs rijdt, dan voel je dat als trillingen in je joystick of stuurtje. Het heeft ook direct impact op de banden en op de grip. Een van onze partners is Michelin en zij doen veel aan research en ontwikkeling. Zij gaven ons de testdata van verschillende soorten banden die wij dan weer in onze virtuele modellen brengen. In de game kun je zelfs zelf de juiste set-up van je banden kiezen voor het betreffende circuit. ”

Forza-3

Ik hoorde dat jullie ook advies van coureurs hebben gekregen?
Ed: “Ja. We haalden ieder kwartaal een professionele racer naar onze studio en lieten hen in onze simulator in onze gameauto’s rijden. Zij gaven ons veel feedback over details, bijvoorbeeld over de tracks. Een van de Audi-drivers, Allan McNish, complimenteerde ons over de auto en de tracks in onze game. We spenderen ook veel tijd aan het realisme van de circuits: we gaan erheen en meten alles in twee, drie dagen op met behulp van GPS apparatuur. Dat is een vrij kostbare bedoening, maar weer: zeer gedetailleerd. McNish gaf ons nog een waardevolle tip over een van de circuits, Sebring, waar in een bepaalde bocht een bobbel schijnt te zitten. Coureurs weten natuurlijk alles van ideale lijnen en kennen iedere centimeter van die tracks. Zijn tip hebben we dus nog in de game gebracht.”

Autodesign en gamedesign heeft raakvlakken. Wat verbaasde jullie aan elkaars werk?
Ivo: “Ik wist niet dat de game-industrie zo groots opgezet is. En ben met terugwerkende kracht trots op mijn merk, wat mooi dat de R8 daarin zit! Met de komst van de games, hebben veel meer mensen de mogelijkheid om supercars te ervaren. Toen ik jong was, was het een toevalstreffer als er eens een bijzondere auto in de straat stond. Dan kon ik mijn neus tegen de ruit aan drukken en naar binnen kijken. Door deze game zijn supercars ‘bereikbaarder’. ”
Ed: “Bij Audi werken mensen met een bepaalde passie. Zij brengen daardoor een enorm hoge kwaliteit voort en dat zie je terug in alle details. Dat herken ik bij onze Microsoft Design Studio en daarom passen de bedrijven goed bij elkaar. Ik heb veel bewondering gekregen voor autodesigners want in real-life moet alles nog tien keer zo gedetailleerd zijn. Er zullen moeilijke beslissingen genomen moeten worden. Bijvoorbeeld over het veiligheidsaspect waarmee wij in de game natuurlijk geen rekening hoeven te houden.”

Forza-3-Audi-4

Vertel eens over die veiligheidsrestricties Ivo?
“Soms gaan prachtige ideeën de prullenbak in omdat ze niet voldoen aan de eisen. Wij hadden bijvoorbeeld al eens het idee om Audi-rijders met elkaar te laten communiceren via een on-board communicatiesysteem. Maar dat bleek automobilisten teveel af te leiden.”

Komt er een tijd dat de echte auto’s tegenvallen omdat de virtuele rit opwindender is?
Ivo: “Voorlopig nog niet. Het zal eerder andersom werken. Als een Forza3-gamer eens in de echte R8 V10 rijdt, die schakelpook vastpakt en het gaspedaal flink intrapt waardoor hij in de stoel gedrukt wordt, dat kriebelige buikgevoel dat je dan krijgt, ervaar je niet bij het spelen van een game. Toen wij als team vier jaar aan de R8 hadden gewerkt en hij uiteindelijk in levende lijve voor ons stond, was dat kicken. Maar een auto is pas een auto als hij ook rijdt. Dus mochten een collega en ik de R8 meenemen naar een geheime testtrack. Toen ik met 300 km/h door de ovaal schoot in het interieur waaraan ik zelf gewerkt had, was dat voor mij een enorme beloning.”
Ed: “Daar sluit ik me helemaal bij aan: Forza3 is fantastisch, maar de echte ervaring blijft het summum.”

[einde]

2 Comments on “Audi R8 V10 levensecht in racegame

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*