Aston Martin DBS – Erotisch Onweer

Zijn ontwerper Marek Reichman vergelijkt de Aston Martin DBS graag met een ‘bodybuilder die zijn spieren met olie inwrijft om zijn welvingen te accentueren.’ Wat mij betreft is die typering veel te plat voor de auto die de ultieme geheim agent 007 nu al twee maal in opperste vervoering bracht. We genoten een dag van de viergewielde ster die zelfs een Hollandse donderende en bliksemende winterdag van beestachtige glans voorzag.

Aston DBS - 5

Door Viola Robbemondt © House of TXT

Of ik héél voorzichtig met hem wil zijn, want deze DBS wordt de volgende dag bij zijn kersverse, rechtmatige eigenaar afgeleverd… Bij de bezorgde woorden van de importeur moet ik meteen denken aan die van de huidige James Bond, Daniel Craig. Vorig jaar vertelde hij in een Engels autoblad over ‘zijn’ Aston Martin DBS die hij vanuit de ontwerpersklei geboren heeft zien worden: “Ik wil voor hem zorgen… Of nee. Eigenlijk wil ik het profiel van zijn achterbanden afraggen.”

Aston DBS - 1

Dat soort dubbele, haast erotische gevoelens maakt de auto inderdaad in je los. Het is net als ware liefde die ook altijd een beetje haat in zich draagt. Je wilt zijn bevallige vormen waxen, strelen en koesteren. Je ogen constant begerig over zijn wulpse heupen laten glijden en hem beschermen tegen weer, wind en al te opdringerige fans die hem willen bepotelen. Tegelijkertijd maakt hij een ongeremd wellustig gevoel in je los waardoor je hem tot de uiterste grens wilt berijden, zijn brede banden maximaal contact wilt laten maken met de keiharde werkelijkheid van het asfalt.

Aston DBS - 2

Want ook daar komt hij – op z’n zachtst gezegd – goed uit de verf. Hiervoor neem je de in kristal uitgevoerde sleutel, die de toepasselijke naam Emotional Control Unit meekreeg. Stopt deze in de speciaal hiervoor bedoelde uitsparing. Trapt de koppeling in. En drukt de ECU in zodat hij contact maakt. Waarop allereerst een oorstrelend V12-gromconcert je beloning is.
De DBS – voor deze gelegenheid voorzien van de originele Bond-kentekenplaten – is een speciale versie van Aston Martins DBR9 racewagen. Hij deelt hetzelfde platform en architectuur, hetzelfde dak, zijkant en wielbasis als de DB9, maar de hele auto is met 25 mm verlaagd en voorzien van de nodige luchthappers en welvingen waardoor hij er opgepompt en gespierder uitziet terwijl hij ook nog een bredere spoorbreedte heeft en lichter is.

Aston DBS - 3

Too much? Wat ons betreft kan hij het allemaal met gemak hebben zonder enig stijlverlies. De DBS werd in 2007 voor het eerst ingezet tijdens de Bond-film Casino Royale waarin de nieuwe Bond, Daniel Craig, zijn debuut maakte. En ook in de nieuwste Bondfilm, Quantum of Solace knalt hij er tijdens de openingsscène meteen vol in. Bestempel je Daniel Craigs acteerprestaties als ultieme geheimagent als ‘dierlijk’ dan kun je deze Aston rustig met de woorden ‘crimineel mooi’ tooien. De wagen ziet er met recht gemeen en brutaal uit en draagt toch dat zweempje van elegantie. Zijn hele front is erop gemaakt om de indrukwekkende zesliter V12 te koelen en van adem te voorzien. De koplampen zijn omlijst met zilver nikkel en de gepolijste 20-inch wielen hebben een nieuw tienspaaks design. Op zijn derrière prijkt een carbon diffuser en er zit iets dat men bij Aston heel speels een ‘rear flip’ noemt: een geïntegreerde spoiler.

Aston DBS- 4

Zittend in de DBS ben je verplicht om eerst even stilletjes te genieten van de subtiele manier waarop je lichaam vrijwel meteen één geheel vormt – en een beetje meeroffelt – met de tweedeurs coupé sportwagen. De carbon fiber sportstoelen hebben een zogenaamd ‘memory foam’ dat zich binnen enkele minuten aan je lijf aanpast. Het interieur is donker en geheimzinnig met veel carbonelementen en het vele zachte leder is voorzien van een special laagje zodat je kont grip heeft en niet slipt in snel gereden bochten. Er volgt meer genot als ik de pook in de eerste versnelling laat glijden en het koppelingspedaal – dat vrij zwaar aanvoelt – langzaam laat opkomen. De pook is zeer precies te plaatsen en de auto heeft dan wel veel kracht, maar blijkt niet intimiderend. En voelt supersnel aan. Zelfs bij lage toeren spuit hij, geholpen door z’n enorme koppel, decideert weg. Kom je boven de 5.500 toeren, dan doet de V12 er nog een schepje bovenop en brult hij erop los terwijl je als berijder aangenaam diep wordt weggedrukt in de zetels.

Aston DBS - int

Het elektronische dempersysteem zit onder een knopje met Normal en Track-modus en de auto selecteert zelf de passende setting tussen deze twee uitersten. Hierdoor wordt de ster – waarvan er in Nederland vijf werden verkocht – wat harder of zachter in de omgang op verschillende ondergronden. Het werkt allemaal super en als ik rustig door industriële buitenwijken toer, flitsen er ondanks het donkere weer beelden van vanille-ijsjes en kleurrijke parasols door mijn hoofd. Voor het echte Bondgevoel moet hij daarom wel mee naar een geheim, verlaten terrein waar ik hem – buiten het zicht van de strenge wetshandhavers kan uitproberen. Flink gas geven resulteert constant in dat mooie Astonconcert waardoor het aanzetten van de radio een criminele daad wordt.

Aston DBS - 6

De DBS geeft zijn krachten, mits je je rechtervoet een klein beetje onder controle kunt houden, zo keurig gelijkmatig aan het asfalt door dat je nooit het gevoel krijgt hem ‘te verliezen’. Maar ben je uit op wat serieuze donder en bliksem, dan maakt de Brit het je ook erg naar de zin. Hoe harder je gaat, hoe kleiner en wendbaarder hij lijkt. Op een rotonde ga ik door het gas plots los te laten al gauw in de slip en trek hem met een teentje extra gas weer keurig recht. Veel zweet kost het niet. Over remmen worden nooit veel woorden vuil gemaakt. Bij deze Aston is het een must. Want de geventileerde keramische superpizza’s doen hun werk zo goed dat abrupt stoppen gelijk staat aan een belevenis van het orgastische soort. Gaan is gaan. Komen is komen. Stoppen is stoppen. Heldhaftig en krachtig. Helemaal passend bij Bond, James Bond.

Aston DBS - 8

COOL FACTS
Aston Martin DBS
*Motor 6.0 liter V12
*Inhoud 5.935 cm3
*PK’s 517
*Maximaal koppel 570 Nm bij 5750 toeren per minuut
*Aandrijving Achterwiel
*Transmissie zestraps, handgeschakeld
*Gewicht 1695 kg
*Topsnelheid 307 km/h
*Acceleratie 0-100 4,3 seconden
*Prijs Vanaf € 342.178

Vergeet je horloge niet!

amvox-watch

Geheel in Bond-stijl hebben Aston Martin en horlogefabrikant Jaeger-LeCoultre een speciaal horloge uitgebracht waarmee je de Aston Martin DBS kunt starten. Het uurwerk – genaamd AMVOX2 DBS Transponder – is uitsluitend te activeren via de Aston Martin-dealer.

De autofabrikant en het horlogemerk die al sinds 2004 partners zijn, claimen dat er nog nooit een horloge is gemaakt die naast z’n functie als uurwerk ook een sportwagen kan starten. De AMVOX2 DBS Transponder is exclusief vervaardigd voor eigenaren van een DBS en kan de auto ook op afstand te openen en sluiten. Daarmee is het een ultieme accessoire waarmee zowel de sportwagen als de drager van het horloge op ware Bond-wijze de show stelen. Het uurwerk zit vol met prachtige details. Het DBS-logo is prominent zichtbaar, terwijl het Aston Martin-embleem subtiel tussen de chronograaf is geplaatst. Ook is de techniek van het uurwerk deels te zien. Alle details zijn gemaakt van hoogwaardige materialen met een hoog afwerkingniveau. De transponder waarmee je de DBS laat ‘ontwaken’ is achter de chronograafplaat gemonteerd.

11 Comments on “Aston Martin DBS – Erotisch Onweer

  1. Neem maar gewoon een speculaasje bij je koffie, want het zijn idd buitenlandse foto’s. Had geen zin om de fotograaf – wederom – lastig te vallen voor de foto’s. Is uit gemakzucht hoor, maar ik vond deze erg goed passen, dat donkere sfeertje… mjam…

  2. Geeft het maar toe: Je wilde geen extra ballast / de stuurkilometers niet delen..

    Leuk verslag, erg mooi omschreven..

  3. Prachtig! Het is duidelijk dat deze wagen jou ook niet onberoerd laat, goed stuk. En wat een ‘stuk’ van een wagen… Bedankt voor het wegdroommoment.

  4. aardige test maar ik snap niet hoe de importeur het kan rechtvaardigen om iemand in de auto van de klant te laten rijden?

  5. Mij is verteld dat met deze klant de deal was gemaakt dat de auto een paar weken voor promotionele doeleinden mocht worden gebruikt. Of hij daarvoor korting heeft gekregen o.i.d. weet ik niet. Maar dat gebeurde natuurlijk wel in goed overleg en niet zomaar.

  6. Wel grappig om te lezen hoe jij de DBS een mannelijke persoonlijkheid geeft en mannelijke autojournalisten meestal sportwagens als vrouwelijk bestempelen. Zelf volg ik hierin ook de Fransen (la voiture), staat volgens mij ook beter want je hebt het hier bijvoorbeeld over ‘zijn wulpse heupen’ terwijl toch eerder de heupen van een vrouw wulps (oftewel weelderig) zijn? Het is alvast zeker geen kritiek, het is een goed geschreven test. Alleen leek het me soms niet echt duidelijk of je het nog over autorijden had 😉

  7. @Stijn: ik vind de DBS dan ook mannelijk. En wat mij betreft kunnen ook mannenheupen sexy zijn. Je kent Elvis’ bijnaam wellicht nog? Elvis the pelvis… Autorijden is soms een heel intuitieve/animale ervaring en dat probeerde ik hiermee duidelijk te maken. 😉

  8. Een DBS die door een politie autootje (alfa?) gebumperkleeft wordt! Een maximaal aantal koprollen met een DBS als je hard remt! Je kan maar beter met beide voetjes op de vloer blijven. De foto`s zijn een schoolvoorbeeld van autoshoppen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*