Zakenauto’s getest (deel 3)

Carwoman’s Zakenauto Top 6

In de afgelopen tijd reed ik veel auto’s waarin het goed toeven is tijdens lange ritten. En die dus veel als leasebak worden gekozen. Wat is mijn favoriet en waarom?

Kandidaat 3: Alfa Romeo 159 1.9 JTD

alfa159.jpg

Interieur:

Het dash is helemaal op de bestuurder gericht en dat vind ik een groot pluspunt. Wat heeft je bijrijder ermee te maken, toch? Ik rijd en jij niet. Klaar. ;-)) De rolverdeling is duidelijk.
Verder valt op: de lange zitting van de stoelen. Ik ken het van mijn eigen 147. Je hele bovenbeen krijgt steun en dat is lekker als je lang in de auto zit. Het is alleen niet aan te passen (zoals bij BMW) zodat je er noodgedwongen aan vast zit als je het niet lekker vind zitten.
De afwerking van het interieur is hier en daar slordig. Er zijn wat kieren en naden en dat hoort natuurlijk niet. Beetje meer klasse mag je van je favoriete Italiaan wel verwachten als je daar met je Armani pakje en good-hair-day instapt. Je partner op het asfalt moet er ook lekker verzorgd uitzien! Misschien kun je die kieren vertalen als: hij heeft een nonchalante stoppelbaard… Op een of andere manier kan ik Alfa dit soort nonchalance vergeven. Al moet je hem waarschijnlijk niet langer dan een jaar of vier rijden. Dan begint hij overal te piepen en te kraken, bij alle bochten en op alle drempels…
Het dashboardkastje lijkt aan de buitenkant ruim, maar is dat niet. De vakjes zijn te klein en er zijn er te veel.
De startknop is een grappig, maar ook zeer overbodig detail. Praktisch is het zeker niet want nu moet je twee handelingen verrichten om de wagen te starten. Laten ze er dan keyless entry van maken, dan heeft het nog nut. Valt dus onder het kopje: ‘onzinnige macho-details’.

Rijden:

De navigatie is onhandig en rottig te bedienen met die vele kleine knopjes. En hij stuurt je nog de verkeerde kant op ook. Moet nodig verbeterd worden. De tellers vind ik altijd een lust om naar te kijken bij Alfa. Lekker veel en er zit zelfs een turbodrukmeter op. Al heb je geen idee wat het is en waar het goed voor is (zoals ik), het staat zeker interessant. Al moet ik het voor alle eerlijkheid toch ook laten vallen onder het kopje ‘onzinnige macho-details’. Who gives a fuck wat de turbodruk is als je in de file staat. Dan kijk ik liever naar de man naast me in de file in die Brera.

Het weggedrag krijgt wel veel plusjes. Komt het misschien omdat ik zelf Alfa rijd en eraan gewend ben? Geen idee, maar de motor – al bekend uit andere modellen – loopt gewoon lekker soepel. Al is hij bij koud weer, als dieselige zuideling, eerst een beetje knorrig. Maar dat is binnen vijf-tien minuutjes weg. Al met al: een karaktervolle auto.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*