Ton Roks verlaat Autovisie – noodgedwongen

Ton RoksNet een vervelend bericht gekregen: Hoofdredacteur Ton Roks van Autovisie, onderdeel van de Telegraaf Publishing Group, verlaat eind januari zijn tijdschrift – noodgedwongen. Ik sprak hem net even aan de telefoon en hij zei behoorlijk ontstemd en teleurgesteld te zijn door deze actie. Met de aanstelling van Babette Wieringa tot hoofdredacteur van Autovisie én de AutoTelegraaf vervalt de afzonderlijke functie van hoofdredacteur Autovisie. Daarmee wordt de 57-jarige Roks – volgens zijn meerderen -boventallig.

Autovisie-cover

Of men hiermee geen grote fout maakt? Ik ben er nog altijd van overtuigd dat de mensen – met hun persoonlijke inbreng, kennis en contacten – een (bedrijf) tijdschrift maken of breken. Ton heeft 25 jaar ervaring in dit zeer specialistische vak en of een ‘segmenthoofdrecteur’ van een krant het net zo goed zal doen – en de tijd heeft om dit te doen – is maar afwachten. Uiteindelijk denk ik wel dat dit voor Ton een ‘blessing in disguise’ is. De knellende banden die een vaste functie bij een grote uitgeverij met zich meebrengen, heb ik ook nooit zo kunnen velen. Het gaat allemaal om (steeds meer) geld verdienen, om adverteerdersbelangen. Dat is een sfeer waarin in vaste dienst werken er voor een creatieveling niet leuker op wordt. Het is bezuinigingen wat de klok slaat. En dan heb ik het nog niet over de kantooruren-politiek waardoor je dagelijks noodgedwongen in woon-werkverkeer files staat. Ondanks alle financiele en boekhoudkundige rompslomp die het met zich meebrengt, zeg ik na zes jaar nog steeds: Lang Leve het Freelancerschap!

Babette Wieringa, tevens verantwoordelijk is voor de succesvolle bijlage Vrouw in de Telegraaf,  stuurt in ieder geval vanaf februari 2011 ook de Autovisie-redactie aan. De redacties van Autovisie en de AutoTelegraaf zitten sinds enkele maanden op dezelfde locatie in Amsterdam. Gewerkt wordt aan een verregaande samenwerking en afstemming tussen beide redacties. Er zitten in ieder geval genoeg capabele mensen die het voortbestaan van het blad – wellicht met de nodige veranderingen – zullen garanderen.

Ondertussen heeft Ton Roks wel 25 jaar de kolommen van Autovisie gevuld en is jurylid van de internationale verkiezing Auto van het Jaar. Hij zegt: “Ik blijf graag schrijvend in de autowereld actief, dus ik heb op dit moment geen andere optie dan te gaan freelancen. Ik heb wel ideeën voor een nieuw blad, voor de echte Petrolheads. En er zijn al een aantal (kleinere) uitgeverijen die met me willen praten.” We gaan het zien in het nieuwe jaar. Ik heet hem in ieder geval welkom in de freelancergelederen, heel veel succes!

77 Comments on “Ton Roks verlaat Autovisie – noodgedwongen

  1. Ontzettend jammer en ik vind het per definitie een gemis voor Autovisie. Ton kan prachtig schrijven en weet, voor zover ik kan nagaan, waar hij het over heeft. Ik wens z’n opvolger heel veel suc6 daar ook maar bij de kennis en het niveau van Ton in de buurt te komen.

  2. Ja, ik las zijn artikelen ook altijd met plezier, vond zijn analyses in de Stuurkolom vaak erg raak. Bovendien, en dat is ook memorabel, hij was een van de eersten die mij als vrouw in de autoschrijverij de kans gaf om voor Autovisie te schrijven. En daarvoor ben ik hem uiteraard dankbaar. Ik denk dat hij er persoonlijk gelukkiger op zal worden als freelancer. Hij is uiteindelijk wellicht gewoon meer journalist dan hoofdredacteur.

  3. Zoals je al aangeeft kan het eind van zijn ‘hoofdredacteurschap’ het begin zijn van iets veel mooiers.
    Ik wens Ton in elk geval veel succes en geluk bij het maken van nieuwe keuzes.

  4. Ik had het ergens wel begrepen wanneer Ton op een gegeven moment het roer had overgegeven aan een jonge hond uit de ‘eigen’ gelederen. maar dit is gewoon kwalitatief uitermate teleurstellend. Als TTG de functie van hoofdredacteur van wat toch het toonaangevende en ook internationaal gerespecteerde ‘serieuze’ autoblad van nederland is geeft aan iemand die mag ik aannemen nauwelijks bekend is met de autowereld, dan zegt dat eerlijk gezegd ook iets over de toekomstverwachtingen die men op de hogere etages heeft van de titel.
    Maar goed, toen in Groot-Brittannië het blad Performance Car werd opgeslokt door Car</i. en de volledige redactie van de eerste op straat werd gekeild, kregen we daar nogh geen jaar later het nog veel betere Evo voor in de plaats. In dat opzicht kan dit inderdaad de start zijn van iets veel mooiers.

  5. Oh sh*t, Carwoman wanneer komt die edit-functie nou op reacties? Alsjeblieft? Ook niet als ik het heel lief vraag?
    Oh…
    😉 😛

  6. Wat wil je editen dan Eric, doe ik het voor je.

    Er was natuurlijk al een jaar allerlei onrust binnen de gelederen. Dus ik weet niet of dit nou per se is wat de directie bij TTG voor ogen had. Ik heb nog niemand van de redactie gesproken, maar daar zal – denk ik – wel een adjunct of chef van binnen de redactie komen die de dagelijkse gang van zaken aanstuurt. Mijn ervaring is ook: waar de ene deur sluit, daar opent een andere. En dat gaat op voor zowel Ton als voor het blad.
    Verandering is de enige zekerheid in het leven.

  7. Verandering… en de belastingdienst. 😉
    Als er nu door Ton een Nederlands blad van gelijke kwaliteit als EVO in het leven geroepen wordt, gaat Autovisie het nog lastig krijgen, denk ik.

  8. ik weet niet of ik na de zoveelste Telegraaf-tussenkomst nog wel abonnee wil blijven.
    ik ben al heel wat jaren geabonneerd, maar zie nu hetzelfde gebeuren als met autoselect enkele jaren geleden.
    De Telegraaf is zo dom om Autobladen op dezelfde manier te behandelen als Story, Prive enz en daar heb ik geen behoefte aan; dan lees ik de Flair van mijn moeder wel, of iets bij de kapper…
    De plank werd al eens ernstig misgeslagen met de zgn. vrouweneditie van Autovisie…
    De Telegraaf terreur zal toch ergens moeten stoppen?
    Ton: laat aub weten welk blad je tzt gaat uitgeven, dan ruil ik dat in op Autovisie na 55 jaar bestaan…

  9. @Marcel: Ben het uiteraard niet met je eens qua vrouweneditie, voor de verandering is zoiets best eens leuk. Al zou ik het niet vaker dan jaarlijks doen.
    En over het andere: vlak de redactie ook niet uit he, er zitten daar een stel heerlijke petrolheads die goed kunnen sturen en schrijven.

  10. gistermiddag hoorde ik het – in mijn ogen -slechte nieuws van de voorzitter van onze Alpine club.
    Ton en AUTOVISIE waren voor mij vaste waarden in het Hollandse autowereldje. Na het verscheiden van ook al zo’n oer Hollands instituut als daar was AUTOKAMPIOEN wordt nu het roer van AUTOVISIE aan ene Babette gegeven, waar ik tot op heden nog helemaal nooit van had gehoord. Sorry Babette, maar dat zal misschien aan mij liggen, maar als hoofdredacteur van een autoblad zie ik als enige ware een petrolhead, zoals b.v. Ton is.
    Zelf heb ik het “genoegen” om sinds 4 jaar ons Alpine clubblad (kwartaaluitgave) als hoofdredacteur te mogen ‘besturen’. Op die plek, maar waar praat ik over, zie ik ook alleen een echte petrolhead, met in dit specifieke geval voldoende Alpine bloed in de aderen, iets zinnigs bij de lezers thuis brengen. Wat je dan tegenkomt is, dat contacten – ook in dit wereldje – heel belangrijk zijn voor de goede verhalen. Soms moet je zelfs eerst het vertrouwen van mensen zien te winnen en wanneer daar dan, zoals mij zeer recentelijk nog is overkomen, uiteindelijk een prachtige reportage/interview uit voortvloeit krijg je daar als redacteur echt een fijn gevoel van. Tevens blijkt dan vaak dat je er, bij wijze van spreken, een vriend voor het leven bij hebt gekregen. Dat zijn de mooie dingen in vooral dit metier. Kortom: je moet er gewoon de juiste passie bij hebben en ik hoop voor Babette, dat zij die ook heeft. Anders kom je uit op een vergelijking die ik graag trek bij autoverkopers: je hebt autoverkopers en autoverkopers; de een weet waar hij mee bezig is en daar ga je na een gesprek met een prettig gevoel bij weg en de ander kun je net zo goed koelkasten laten verkopen en daar kom je dus nooit meer bij terug.

    Ton, wanneer je dit toevallig leest: ik wens je alle geluk in het vinden van de juiste nieuwe ‘weg’ in je carrière en heel erg bedankt voor de vele leuke en bijzondere verhalen, die ik van jouw hand heb mogen lezen. Misschien zegt de Telegraaf over een jaartje nog wel “die Roks; die hadden we nooit moeten laten gaan”
    … maar dan is het te laat 😉
    http://www.alpinerenault.nl item Alpine Revue

  11. Dank voor je bijdrage Huub. Mede wat je zegt over goede contacten voor het maken van aansprekende interviews/reportages vind ik erg herkenbaar.

  12. Een hele hele slechte zet van De Telegraaf.

    Ton Roks heeft de scepter van destijds Nico overgenomen en het verder gebracht op een respectvolle manier. De Telegraaf gaat er nu zijn marketingsausje overgooien (was al deels gedaan met die waardeloze integratie van de Autovisie website naar De Telegraaf). Ik koop Autovisie nu zo’n 33 jaar in de losse handel. Ik heb een giga antipatie tegen de Telegraaf. Altijd maar die one liners die uiteindelijk de lading helemaal niet dekt. Lees je de Telegraaf dan lees je de roddelbladen. Daar wil ik niets mee te maken hebben. Het gaat mij aan hart maar dit is wat mij betreft het einde van Autovisie. Ik zal het definitief niet meer kopen.

    Ton, Respect voor al die jaren hoofdredacteurschap van Autovisie en respect voor je kundige artikelen maar ook respect voor de manier waarop je het nalatenschap van Nico de Jong hebt opgenomen. Mensen met dergelijke kwaliteit komen wij gewoon weer tegen!
    Richard van Kooy

  13. Ik heb geen zin om AutoVisie onmiddellijk af te schrijven en wacht liever af in welke richting het blad nu evolueert. Als het de bedoeling is om voor de Telegraafstijl te gaan, dan haak ik af. Maar ik hoop dat dit niet is wat ons te wachten staat, want dat zou voor het Nederlandstalige autobladenlandschap een gigantisch verlies zijn.

    Voor Dhr. Roks is het uiteraard erg pijnlijk en ik hoop voor hem dat hij snel een nieuwe professionele uitdaging vindt.

  14. Ik lees net het bericht en sta ervan versteld. Autovisie las ik vanaf 1986 tot ongeveer 8 jaar geleden. De laatste 8 jaar koop ik hem alleen als er Italiaanse auto`s in staan, de rest boeit me niet zo. Ton Roks kon als liefhebber zijn teksten zo schrijven dat ik er als lezer enthoussiast van werd en bijna voelde welke emotie de auto in werkelijkheid gaf. Zijn testen over Ferrari en Alfa vond ik boeiend en las ze vaak meerdere keren.

    De laatste jaren zag je dat Autovisie steeds commercieler en zakelijker werd en ik als liefhebber kon me er niet meer in vinden. Ik vond ook dat ze wel erg veel aandacht aan de VAG producten gaven en uiteindelijk twijfelde ik aan de onafhankelijkheid. Als je op de cover schrijft ; de nieuwe Audi A4 Avant, de meest sexy manier van gezinsvervoer dan zet je daarmee andere stations dus op de tweede plaats.

    Als Ton Roks zijn eigen blad zou uitbrengen dan zal ik die zeker kopen. Ik wens hem veel succes.

  15. Z0 na 30 jaar een abonnement op Autovisie gehad te hebben gaat nu voor mij de stekker er uit.Ton Roks was een waardig opvolger.Is er een waardig opvolger voor Ton Roks? NEEN.

  16. Na dit bericht zojuist te hebben gelezen stop ik ook met Autovisie. Hier doe ik wellicht de zittende redacteuren & freelancers (sorry Viola) te kort. Maar ik hekel de houding van TTG. In mijn optiek ga ik niet meebetalen aan een “bedrijf” wat bezuinigt op kwaliteit. Om iemand met zo’n rijk en onbetaalbaar netwerk op zij te schuiven -los van zijn briljante columns, reportages en visie- getuigd dat TTG niet om haar lezers geeft. Persoonlijk ga ik dan ook niet wachten hoe Autovisie evolueert, krijg al genoeg reclamefolders op een dag binnen.

    Ga er enigszins vanuit dat Dhr. Roks dit ook leest. Kan me voorstellen dat u uw vertrek anders had voorgesteld. (de beoogd opvolger op de achterbank van de auto ter zijde genomen) Het word u nu ontnomen en dat doet pijn. Maar een troost met mij vele lezers. Persoonlijk twijfel ik dan ook niet aan de toekomst!

  17. Erg jammer voor Ton en voor de Autovisielezers. Sinds 1976 ben ik abonnee, maar dat gaat denk ik wel veranderen met de Telegraaf als uitgever en ‘inspirator’ van het blad. Zoals in bovenstaande teksten al eerder aangegeven, een beetje hetzelfde als met AutoSelekt (die thuis keurig op de werkkamer liggen, net als alle jaargangen Carros en Autovisie sinds 1967…). De laatste tijd werd AV al meer een auto-telegraaf. Jammer.
    Ton, maak een soort Avanti, meer achtergrond en auto’s die er om doen; eigen teksten en wat input van Bart&Lies, WimOW en Viola et voilà! Nieuws lezen we wel op internet maar er gaat niets boven een heerlijk mooi blad met fijne teksten en mooie foto’s voor op zondagmiddag op de bank! Dus: go ahead, petrolheads willen een blad door petrolheads en niet door marketeers!

  18. Sinds 1968 abonnee van de voorloper van Autovisie, nu dus tijd om er mee te stoppen.

    Wordt weer abonnee als Ton met zijn nieuwe blad komt.

  19. Mmm, aan iedereen die nu z’n abo op wil zeggen: wacht nog even. Ik vind het ook erg jammer dat Ton weg gaat/moet. Maar hij maakt(e) dat blad niet in z’n uppie he…

  20. Dat snap ik natuurlijk, maar zo gaat het heus niet worden (sprak zij hoopvol). Er zitten daar echt nog wel meer echte autoliefhebbers hoor 🙂

  21. we zullen het zien, heb net weer voor een jaar betaald, dus kan het nog even aanzien.

    Hoorde dat Hetty ook opstapt?

  22. Het gaat idd om de richting van het magazine. De privé lees ik zelfs niet bij de kapper en de telegraaf is geen krant…. 🙂
    Zonder kapitein geen vaste koers. Ik ga het heus wel even aanzien (dat heb je met een abonnement) maar kijk ondertussen uit naar nieuwe ontwikkelingen.

  23. Laat ik het zo zeggen: de manier waarop de website van Autovisie werd geïntegreerd in die van Autotelegraaf is wat mij betreft geen goed voorteken.
    Verder voeg ik me bij de voorgaande reageerders voor wat betreft de kapitein op het schip: de heersende trend in uitgeefland lijkt te zijn dat dit een manager in een ivoren toren moet zijn die stuurt op cijfers (cijfers zeggen niets over de toekomst, alleen over het verleden) en weinig hoeft af te weten van het vakgebied waarin de titel zich beweegt; voor mij staat of valt een titel met een hoofdredacteur aan het roer die zich nadrukkelijk profileert met een eigen visie, verhalen en columns schrijft die gezichtsbepalend zijn voor het blad en als autoriteit geldt in zijn/haar vakgebied.
    Sec de informatie en meningen van Jan en alleman tot ons nemen kunnen we tegenwoordig 24 uur per dag via de elektronische media; een printtitel moet zich daarom juist nu onderscheiden doordat het diepgang heeft en richting geeft aan de informatieoverload. En dat kan je alleen bereiken wanneer de eindverantwoordelijke zelf verdomd goed weet waar zij/hij het over heeft.

  24. ^^Wat Eric zegt. Helemaal mee eens. Die verdomde zucht naar alsmaar groeiende winsten (of nog erger: alsmaar groeiende winststijging) maakt veel kapot.
    Natuurlijk is de Telegraaf geen filantropische instelling, en ik snap best dat de schoorsteen moet roken.
    Of die ook werkelijk méér gaat roken, of snel uitgepuft is zullen we over niet al te lange tijd wel weten.

  25. Een ruwe ingreep op Autovisie….Ton Roks er uit gewerkt, ik hoop dat de Telegraaf goed weet wat zij met dit autoblad zinnens is. Misschien zegt de Telegraaf over een jaartje nog wel “die Roks; die hadden we nooit mogen laten gaan. ”Als ik goed ingelicht ben zijn nog twee medewerkers klaar, die op een teken van Ton wachten, om het schip te verlaten.
    Ook Hetty Louwaard ,+/- 30 jaar in dienst, heeft het blad verlaten. In december kreeg ik de Autovisie een Euro goedkoper . Minder kost en een betere uitgave….. dat geloof ik nooit, mijn mening is dat Autovisie stillaan een gratis bijlage gaat worden bij de Telegraaf, daar de verkoop snel zal dalen.
    Ik stel mij voor ” Babetje een top race wagen testen!!!” er zou wel eens snel een “In Memoriam” kunnen volgen.
    En fine; Het blad nog kopen ….ik wacht nog even af, nieuwsgierig hoe een en ander zal aflopen.
    Aan Ton en Hetty nog een prachtige toekomst, met jullie kwaliteiten komen er nog mooie jaren.
    Groetjes uit België.

  26. Nou, dat is denk ik niet de bedoeling hoor, dat Babette Ton op die manier gaat vervangen. En dat over die twee medewerkers, klinkt allemaal wel erg roddelsfeerig, Jan… Ik denk dat je het allemaal iets te zwart ziet, we gaan het zien. Laatste zin: absoluut eens.

  27. Allemachtig, zitten we hier op de Ton Roks fansite ofzo?

    De Ton Roks formule was al lang uitgewerkt en Ton zelf was ook aan het inkakken al zal hij dat zelf nooit toegeven..

    Deze man was al jaren drukker met snoepreisjes die hij de echte redacteuren ontnam dan met zijn eigenlijke taak.. Dit zijn algemeen bekende zaken. Niet meer werkzame redacteuren van naam hebben dit meermaals laten doorschijnen..

    Daarnaast stonden de te vaak veel te diepe banden met sommige importeurs hem vaak in de weg echt objectief te zijn.. Ook werd/wordt zoonlief overal naar “binnen” geloodst door hem..

    Allemaal zaken die de objectiviteit niet bepaald borgen zullen we maar zeggen.

    Deze vernieuwing was hard nodig ook al is de manier waarop de mannen vd Telegraaf groep dat doen niet altijd bepaald even chiq… Prima voorbeeld daarvan is bijv hoe Rob Wiedenhof destijds naar buiten is gewerkt nota bene vlak voor zijn pensioen..

    Gr Willem

  28. Dank voor je reactie Willem. Ben het alleen lang niet met alles wat je schrijft eens. Vooral niet met het woordje ‘objectiviteit’. Iedereen met enig verstand weet dat zoiets niet bestaat. Ieder mens is ‘gekleurd’ door ervaringen, door het leven, door opvoeding, door sociale omgangsvormen. Iedereen heeft voorkeuren. Voor mensen, voor bedrijven, voor automerken… In Ton’s geval, als hoofdredacteur van een blad, spelen/speelden uiteraard ook belangen van de tijdschriftengroep mee. Logisch. Dat iemand zijn zoon – die ook graag in het vak wil werken – helpt, vind ik niet meer dan normaal. Zou iedere vader doen. Over ‘snoepreisjes’ kan ik ook een heel verhaal optikken, maar als je zelf hoofdredacteur bent, zou jij wellicht ook geneigd zijn om zelf dat Rolls persreisje mee te pakken en de trip voor de nieuwe Kia Picanto aan een andere redacteur over te laten. Je bent ook gezicht van het blad en in die hoedanigheid een visitekaartje en hebt grote verantwoording. Daar mag, naast een goed salaris, best iets tegenover staan. Overigens ben ik ook wel eens op een Fiat Panda persreis geweest en heb ik toen samen met Ton gereden, dus hij was/is er niet te beroerd voor. Er speelt waarschijnlijk ook wel wat jaloezie mee: ‘Kijk Ton zit weer in een Rolls’. Tja, hoge bomen… Ik zat zelf niet op de redactie, dus ik weet niet hoe hij in de dagelijkse omgang daar was/is. Kan best zijn dat daar e.e.a. speelde. Maar als freelancer kon/kan ik prima met hem samenwerken, had/heeft hij altijd leuke ideeen en stond/staat hij ook open voor die van mij. Hij heeft dus credits hier en als je mijn site daarom dan meteen een ‘fansite’ voor Ton Roks noemt, tja… da’s jouw perspectief. Of om in de woorden van A.H. Almaas te spreken: ‘We zien de dingen volgens onze angst, volgens onze verlangens, we zien wat we verwachten te zien. We zien eigenlijk alleen ons onbewuste op de wereld geprojecteerd.’

  29. Willem, het gaat hier wat mij betreft niet om de persoon Ton Roks, die ik respecteer maar met wie ik op persoonlijk vlak helemaal niets ‘heb’. Zoals ik al eerder schreef was het een heel normale en natuurlijke ontwikkeling geweest als Ton op een bepaald moment het roer had overgegeven aan iemand anders uit ‘het vak’ die dan dezelfde functie-inhoud en mogelijkheden zou krijgen om zijn stempel op Autovisie te drukken als Ton.
    Nu is de functie van hoofdredacteur Autovisie botweg ‘overtallig’ gemaakt en in het takenpakket van een gezichtsloze manager verderop in het concern geschoven. En afgezien van het persoonlijke aspect van iemand die 25 jaar lang het vuur uit de sloffen heeft gelopen voor de titel op deze manier bij het grofvuil zetten, waarvoor ‘niet chique’ als kwalificatie wat mij betreft als understatement van het nog jonge jaar mag gelden, is dit hoe dan ook een zorgelijke ontwikkeling voor het blad.

  30. Ja, maar als je zelf nog gewoon zin hebt om je stempel te drukken? Wie maakt uit wanneer iemand zijn functie neerlegt? Dat is geen makkelijke keuze.

  31. Uiteindelijk is het natuurlijk de uitgever die op grond van signalen uit de markt en haar/zijn eigen visie op de toekomst bepaalt of het ‘format’ van een titel nog werkt en of een hoofdredacteur daar nog op zijn plaats zit. Daar is niets mis mee. Ook redacteuren kunnen soms behoorlijk bedrijfsblind raken en volharden in een structuur en werkwijze die niet meer aansluit bij de lezer/adverteerder, en dan is het aan de uitgever om in te grijpen. Er zijn legio voorbeelden van titels die zichzelf overleefd hebben omdat de (hoofd)redactie zichzelf langzaam in een ivoren toren had teruggetrokken, of de markt is veranderd maar de redactie *kan* simpelweg niet anders dan hetzelfde kunstje herhalen. Als een uitgever dat zo laat neemt hij zijn verantwoordelijkheid niet.

    Wat ik bij TTG/Autovisie zorgwekkend vind is op strategisch vlak het de facto laten vervallen van de functie van hoofdredacteur door de titel in de portfolio van een manager die (te) ver van redactie en vakgebied zit te schuiven, en op menselijk vlak het van de ene op de andere dag op straat zetten van iemand die zich het grootste deel van zijn werkzame leven voor je toko heeft ingezet.

  32. Op een of andere manier heb ik gemist dat TR de redactie gaat verlaten.
    Persoonlijk vind ik dat jammer.
    tja; dat een hoofdredakteur de Rolls introductie(s) verslaat, Pebble Beach ‘doet’, de (voor)liefde voor de klassieke Alfa etaleert, de hommage aan zijn voorganger Nico; ik heb ervan genoten…

    Natuurlijk bestaat de redactie niet alleen uit TR maar ik ga ervan uit dat hij verantwoordelijk was voor de grote schrijftalenten die door AV werden aangetrokken.
    AV is het automagazine die ik lees EN bewaar; de andere lees ik ook maar gooi ik weg 🙂

  33. Ton staat dicht bij het vrije autovolk, als ik hem aansprak (Mille Miglia, Het Loo, ed), sprong er altijd een vonk van herkenning over. Ergens in 1996 kwam ik Ton op de Basisweg (kruispunt naast de Telegraaf) in een blauwe Alfa Romeo GTV TB tegen en sprak hem aan. Een paar maanden later kocht ik dit 6C model. Ton reed eens met een Scirocco VR6 via Franse D-wegen naar Geneve, wij reden de opgegeven route later met onze CX 25GTI Turbo II. Samen met Ton en een groep lezers (winnaars van een opstel) in 1990 naar de Autosalon van Parijs in varianten van de nieuwe ZX. Een feest van herkenning! Als schrijver van historische Alfa verhalen en redacteur van SCARB’s Klaverblaadje (nu al weer 10 jaar) wens ik Ton het allerbeste toe. Zie je lot “Het Lot van Ton Roks” maar als een ultieme test. Achter de wolken schijnt de zon. Misschien moet ik als Telegraaflezer na al die jaren eens een andere krant uitproberen. L’emozione non ha voce!

  34. Al enige tijd geleden beeindigde ik mijn abonnement op Autovisie, ik twijfelde sterk aan de onafhankelijkheid van het blad. Gezien de toenemende invloed van De Telegraaf is er reden om aan te nemen dat het met die veronderstelde onafhankelijkheid nu helemaal gedaan is. Het verdwijnen van Ton Roks lijkt me hierin passen, de man is waarschijnlijk een te onafhankelijke figuur en men heeft bij voorkeur ja-knikkers.

  35. De bijlage Vrouw is inderdaad nu niet wat men noemt een journalistiek werkje, vergelijkbaar met de Autovisie.
    Dat de heer Roks nu tot de uitvinding sinds het gesneden brood wordt gemaakt is nu ook overdreven. Autovisie is duur. Autoweek -ik herinner het me nog omdat ik in 95-2000 een wat fanatieker tijdschriftenlezer was, is met simpele advertenties in playboy of panormama van niets naar heeel veel gegaan. Autoreview is ook weinig de voet dwarsgezet; als je nagaat wat -kampioen en -visie aan Merk en bestand hadden, zijn ze dat toch uiterst vlot kwijtgeraakt. En Viola, nu heb ik net de mannenmeetlat op Hooydonk op/met/aan je geent, blijk je als het om former sugadaddies gaat in ene 180 graden .. enfin ik lees net in de Duck bij monde van Jan H. dat vrouwen wel lief zijn, maar totaal onnavolgbaar. Laat ik het daar maar op houden, dan.
    Te onafhankelijk .. als in oorspronkelijk? Neu, huh, hoe?

  36. Nee, maar de mannenlat op Hooydonk dat vond ik wel leuk. Voor hen die het gemist hebben.. zo van .. dus het is eigenlijk mooi, voor iedereen, waarna we er toch op uitkwamen (ik hier?) dat Hooydonk eigenlijk een one size fits all Beamer probeert te maken en dat kan niet. Mits het een BMW moet zijn, en geen Kia (lijkt er wel op trouwens)

  37. Wij gaan heerlijk met Hetty ( en Ton? ) reisjes doen. Kunnen ze erg goed en wij verwachten er veel van.

  38. Ik lees zojuist dat Ton Roks weg is bij Autovisie. Mijn lijfblad verliest zijn boegbeeld. Ik ben opgegroeid met Autovisie onder Nico de Jong. Het vertrek van Roks voelt als een kapitein die het zinkende schip verlaat. Ik ben klaar met Autovisie. Ik had al moeite met al die uitbundige grafische vormgeving. Ik hoop dat Ton Roks met een eigen blad begint. Ik ben zeer benieuwd.

  39. Net als de bovenstaande schrijver is Autovisie al bijna 40 jaar ook mijn lijfblad.
    Dat een hoofdredacteur met zo’n staat van dienst op zo’n manier verdwijnt voorspelt niet veel goeds….
    Ik hoop niet dat Autovisie zonder Ton Roks afglijdt tot kritiekloze AutoTelegraaf pulp.
    Bij de huidige grafische vormgeving zet ik ook mijn vraagtekens; een letterkleur die op fotoos nauwelijks te lezen is, prijslijsten in mini formaat.
    En het Autovisie jaarboek heeft wat mij betreft de
    plank volledig misgeslagen; ik mis de verklarende achtergrond artikelen die vroeger bij vrijwel elke auto stonden, soms zelfs per uitvoering, en zo kenmerkend waren voor het boek.
    In plaats daarvan tegenwoordig veel fotoos in het het boek…niet elke verandering is een verbetering.

  40. Ik heb meer dan 25 jaar autovisie gelezen, altijd met veel plezier. Ik vind het jammer dat Ton weg moet, ik wens hem veel succes met een nieuwe uitdaging.
    Het toeval wil dat ik net opgezegd had, dus ik zal niet meemaken of het een goede keuze was of niet. Ik denk van niet.
    Ik hoop dat Ton doorgaat met het schrijven van zijn fijne artikelen over schitterende auto’s, en dat hij er een platform voor vind om deze met nederland te delen.
    Succes !

  41. Babette…….leuke naam…….
    Als jij het nu geworden was……..
    Deze stap van De Telegraaf lijkt op het plaatsen van een Audi stuur in een Spyker….
    Ik droom het al voor me,
    AUTOWALHALLA, het nieuwe blad van Ton Roks, Algemeen Hoofdredacteur
    Hoofdredacteur: Viola Robbemondt
    Vaste Redacteuren: Eric Crama (?huh?,ja), Werner Budding, Allard Kalf
    Autosport: Rob Wiedenhoff en Olav Mol
    Algemeen Redacteur: Wim Oude Weernink.
    Incentives: Hetty Louwaard
    Uitgever: KNAC
    Lijkt het je wat of is deze droom te nat?

  42. Haha. Het is jouw droom Henk. Maarre… uitgever of hoofdredacteur zijn is nooit mijn ambitie geweest. Teveel vergaderingen, te weinig spelen in het veld. Te weinig bloemen om te plukken 😉

  43. Aha, dat dacht ik al…
    Wat leuk, een vrouw die zoveel passie heeft voor auto’s.
    Waarschijnlijk speelde je vroeger met autootjes in plaats van poppen, klom je in bomen en reed je heel hard met je fietsje door modderplassen.
    Zo’n persoonlijkheid ben je volgens mij en dat vind ik heel charmant.
    Ik wens mij een auto ontwerper die de uitstraling van jouw ogen kan interpreteren in de koplampunits.
    Zou de auto een stuk mooier maken.
    Vind je bv de BMW 1serie mooi? Ik niet.
    De zijkant doet mij denken aan een doorhangende Duitse vitrage en de koplampen lijken op de ogen van een berucht aquariumvisje: de Gup. Ga erin zitten en je zit met een beetje lichaamslengte al snel het autohemeltje te borstelen.
    De Alfa Mito: toen ik de eerste foto van de neus zag vond ik de auto nogal onnozel uit z’n koplampen kijken.
    Tijdens Italia à Zandvoort zag ik een Mito naast een Alfa GT Junior staan. Dan valt op hoe grof, lomp en plomp een moderne auto er(niet)uitziet. Let wel, de Mito is gepositioneerd als kleine Alfa en die Junior lijkt daarnaast een bambino.
    In werkelijkheid staat er een lompe reus naast een slanke den.
    Rijdende kogelvissen, Obesitasmobielen, die moderne auto’s!

  44. Jaja, je weet het leuk op te tikken, Henk 😉 Ik speelde inderdaad met autootjes. Maar ook met knuffelbeesten, telt dat ook?
    Overigens vind ik de 1-serie wel leuk. Hij doet me denken aan een hangbuikzwijntje, schattige dieren. De 1-serie was bovendien – toen hij net uitkwam – het eerste kleine coupeetje dat er ‘anders’ uitzag dan de anderen die op dat moment op de markt kwamen. Ik had er meteen wel iets mee. (Behalve met z’n prijskaartje). 😉
    Alfa daarentegen, tja, ik heb er (o.a. in de columns) al vaker over geschreven. Kort gezegd: ik heb niet meer het Alfa gevoel erbij. De modellen van nu zijn niet meer zo bijzonder. Al ben ik nog iedere dag blij met m’n GT’tje. 🙂

  45. Het bericht dat Autovisie zijn hoofdredacteur verliest, was voor mij voldoende om mijn abonnement eens onder de loep te nemen. De manier waarop er in de AV door TMG over bericht werd (5 nietszeggende en respectloze regels) en er in de column van Ton Roks zelf over geschreven werd, doet mij vermoeden dat er een coup is gepleegd voordat AV door TMG werd overgenomen. ‘Wij nemen AV over, maar dan ben jij binnen twee jaar verdwenen.’ De kwaliteit na de overname was me toch al een doorn in het oog geworden met allerlei (gedwongen?) Televaag-achtige columns, waar ik totaal niet in geïnteresseerd ben. Ik geef het nog dit jaar, maar als het niet verbetert, dan zeg ik mijn abo op, na 28 jaar.

  46. Belangrijk is, hoeveel knuffelbeertjes zich onder de knuffelbeesten bevonden.
    Tja, een moederconcern dat een te grote baby adopteert en vervolgens de eigen kinderen stiefmoederlijk gaat behandelen.
    Uit de nadagen van Alfa als staatsbedrijf, kan ik me de Arna nog herinneren. Teken aan de wand nu er Chryslia’s komen? Huiver,huiver.
    Als je ziet wat Seat nu is en wat het was onder Fiatbeheer. Gelukkig zijn er Duitsers met meer historisch besef, neem bv Aston Martin.
    Spyker te koop, als ik Wiedeking was…

  47. Reaktie op Neurenberg.
    Mee eens, ook al zo’n 35 jaar abonnee. Ik zag ook steeds minder artikelen van Ton zelf. Ik vind een autoblad met booegbeeld belangrijk, niet hoeveel maar wie schrijft er.
    En het andere TMG tijdschrift Avanti is een blad waar m.i. advertorial, advertentie en redaktie teveel op elkaar lijken

  48. Oh, en Henk: ik wist tot een jaar of vijftien, zestien niet eens wat een knuffelbeer was. Horses were my first love. Later werd dat HP. 😉

  49. Jaren geleden mijn klassiekers gestald bij een boer met paardenmanege.
    “Allemaal vrouwen die gekker zijn op hun paard dan op hun man”, sprak hij met fijngeknepen oogjes en dikke sigaar in de hand, “maar ik zie zo wel veel vrouwen.”
    In het laatste jaar van het basisonderwijs ging ik regelmatig met vriendjes naar een manege. Daar kwamen ook veel meisjes…..maarre
    Bij gebrek aan belangstelling ben ik me toen meer gaan verdiepen in andere pk’s. Maar toch…
    Herinner jij je de Arna nog?

  50. De Arna, ik heb nooit begrepen dat Alfa zich daar mee inliet. Wat een sof was dat, zeg. Zo’n koets met zo’n motor combineren, een vlag op een modderschuit. Alsof je een VR6 in een Toyota Corolla zet.

  51. Ja, de Arna… Moet eerlijk zeggen dat ik dat model nooit als een Alfa (h)erkend heb. Maar ach, je vergeeft een favoriet zijn/haar misstappen nietwaar 🙂

  52. Gemaakte fouten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Een Chrysler uitbrengen met Lanciagrille? Ik vind dit een sterk staaltje van doelgroepvervreemding, of plat gezegd poepen in je eigen nest. Ik denk dat een Lancia rijder nu eerder gaat kijken bij bv de Saab-of Jaguardealer. Je stapt toch niet naadloos over op een totaal ander product met dezelfde naam? Hoe kun je een automerk nu zo laten verdampen?

  53. Hoe dat kan? Testosteronmanagement (‘ik heb geen kennis van zaken maar ik ben hier de baas’)met een stelletje jaknikkers om je heen die vooral aan hun eindejaarsbonus denken.

    En uitgaan van de misvatting dat groter altijd beter is, terwijl pas later blijkt dat de schaalnadelen van een enorm concern met niet of nauwelijks een bindende factor, enorme overheads, koninkrijkjes en afhankelijkheid van aandelhouders die slechts de dagkoers van morgen als belang zien, groter zijn dan de beloofde synergievoordelen.

  54. Wie is Babette Wieringa? Iemad die een gratis bijklage van een krant (Vrouw) runt en dan ook nog Autovisie erbij krijgt, lijkt me geen goed idee. Heeft ze kennins van auto’s en -techniek? Denk ik niet! Héél jammer dat Ton weg moet! Maar als hij met een nieuw blad komt, juich ik dat alleen maar toe,
    TMG is bezig de erfenis van Fred van der Vlugt, Nico de Joing en Ton Roks te verkwanselen.

  55. De Autovisie is voor mij altijd het autoblad geweest. Scherp geschreven, vroeger op het hooghartige af. Om van te smullen. De laatste jaren zie ik dat Ton regelmatig al water bij de wijn moest doen, wat ik betreurde. Wat mij betreft gaat Ton verder met een blad in de trend van de good old Autovisie. Dus weer op de rollenbank die wagens en kijken wat er echt uit komt. Ik hoop dat Braakhekke, Oude Weernink en Bangma inmiddels financieel onafhankelijker zijn, dan kunnen ze meehelpen hier een succes van te maken. ..fingers crossed..

  56. Ik lees net in de Autovisie die ik af en toe los koop (kom ik zo weer op terug) dat Ton Roks weg is. Zodoende even googlen en kom ik alhier terecht.

    Met zijn afscheid wordt eigenlijk wel duidelijk aan dat Autovisie in een neerwaartse spiraal is beland. Vroeger liep ik een krantenwijk en van de opbrengsten las, nee vrat ik Autovisie. Sinds een jaar of wat kan het me allemaal steeds minder boeien. Het is een blad dat verkocht moet worden en natuurlijk snap ik dat wel maar liever betaal ik meer voor een blad die de moeite waard is om te bewaren.

    Het aan de kant zetten van Ton is wellicht een kostenbesparing maar net als vele andere bezuinigingen kosten ze uiteindelijk alleen maar meer. Ik wens Babette Wieringa veel succes toe en natuurlijk zal ze van auto’s houden maar of ze een echte autofanaat is met benzine in de aders? Ik betwijfel het.

    Dus Ton, met jouw connecties moet het denk ik mogelijk zijn weer een echt autoblad in de markt te zetten!

  57. Goed nieuws allen: ik heb zojuist de Carros van de deurmat opgepikt, en wat blijkt? Er staan meerdere fijne stukken van Ton in, hij is er een van de medewerkers geworden! Naast alle (hoop ik) andere free-lance jobs is dit in elk geval een hele leuke!

    Veel plezier Ton! (blij dat je er weer bent!)

  58. Misschien een wat late reaktie van een trouwe Autovisie abonnee, sinds 1996 lees ik dit goede
    blad met uitstekende informatie over alles op
    autogebied en de prachtige artikelen, enz.
    Vanmorgen ontving ik van BMW Group Nederland een krantje met de naam “BMW BERICHT” met op de voorpagina de foto van
    Ton Roks, zittende in een BMW cabrio.
    Tot mijn verbazing las ik op pagina 2 een collumn
    van onze Ton Roks met aan het einde van zijn verhaal een vermelding dat Ton jarenlang hoofd-
    redacteur was geweest bij Autovisie en sinds kort freelance autojounalist en collumnist is.
    Dit sloeg bij mij als een bom in, temeer omdat ik
    zijn verhalen en artikelen zeer zal missen, dan de wijze waarop de Telegraaf weer eens laat zien dat
    alles vaak draait om geld en moeten we het nu
    doen met Babette, zou zij ook liefhebber van ALFA en BMW zijn, of houdt zij meer van KIA en
    HYUNDAY?
    Kortom voor Tom allemaal heel vervelend en ik
    wens hem veel succes, hopenlijk misschien met een nieuw autoblad, want ik heb toch al heel veel
    moeite dat op de cover van Autovisie aan de rechterzijde De Telegraaf staat.
    Kan ik weer eens abonnee worden van een ander
    autoblad.

  59. Ohw schat, get over it. Ton doet het prima en je kunt hem blijven lezen. En nu niet alleen in Autovisie, daar was je zelf al achter. Dus: what’s the problem? There is no problem. 😉

  60. Na het lezen van alle reacties hierboven is het meeste al gezegd. De laatste tijd zorgden een schreeuwerige layout, regelmatig feiten die niet klopten en steeds meer ingekochte artikelen van ‘niet AV’ redacteuren maakte al dat ik me vervreemd voelde raken van AV.

    Zonder de leiding van Ton Roks zag ik dat niet meer goedkomen en heb onlangs mijn laatse AV op de mat gekregen na ‘slechts’ 17 jaar abonnee geweest te zijn. Vervelend gevoel want het was wel heel lang ‘mijn’ blad.

    Ook een voor magazines heel lastige factor is dat ‘vroeger’ iedere pagina in de AutoVisie nieuw was voor me en tegenwoordig weet je door -al dan niet opzettelijk gelekte foto’s al voor de officiele introductie alles van de nieuwste modellen. Dat samen met de filmpjes op websites vervangt/overlapt een magazine al voor een groot deel.

    De mooiste dingen waren de reisverhalen van Ton en in Avanti, dat blad vond ik écht goed. Dat gaf een hoge feelgood factor

  61. Koop af en toe autovisie. Met een hoofdredacteur die verstand heeft van auto’s en alles wat daar bijhoort.
    Helaas koop ik hem niet meer. Een vrouw die geen verstand van auto’s heeft, moet maar bij het blad “vrouw” blijven. Heeft mijn vrouw ook een leuk blad? Of wordt Ton Roks hoofdredacteur van “Vrouw”, dan hebben ik en mijn vrouw wat aan!
    Of een mannen blad, als bijlage!

  62. Ik heb zojuist (na het enige maanden aan te hebben gekeken) mijn abo op Autovisie opgezegd, na een jaar of 8.

    Ik herken niets meer in de autovisie die ik voor het afgesloten abo ook al vele jaren los kocht (geweldige verhalen van Nico de Jong!) en de steeds beter en rijper geworden verhalen van Ton, iemand die niet alleen over de nieuwe Golf schreef (hoewel dat soms nog steeds deed) maar vooral mooie verhalen/foto’s opdiepte over alles wat leuk is met en aan auto’s.

    Gelukkig schrijft hij nu ook voor dat andere kwaliteitsblad Carros, mooie stukken waarbij je fantasie gevoed word door tot de verbeelding sprekende teksten en foto’s.

    Jammer van Autovisie, maar zowel de website als de Telegraaf editie zijn teveel verworden tot een soort populistische Autoweek, GEEN fun meer en teveel Kadettjes en Golfjes gehalte….
    Daar hoef ik niets over te lezen, de fans kopen die dingen toch wel…

    Blij dat er nog bladen als Carros bestaan, destijds moest Autoselect ook al sneuvelen immers…

  63. Als jongen las ik een van de eerste Auto-Visie’s met een Citroën DS19 op de omslag. Jaren abonnee geweest (Rijnstraat 36 Den Haag was het adres) Later kocht ik af en toe een los nummer als er iets in stond waar ik interesse in had, zo ondek ik met vertraging dat Ton Roks de laan is uitgestuurd.. Jammer ! De spannende jongeman die nu het woord voert is wel van deze tijd. Beetje effect bejag is in de mode, dat wel. Het Duitse Auto Motor & Sport in nu mijn belangrijkste informatiebron. soms koop ik de iPad versie van Auto Visie.

  64. De manier waarop Ton Roks bij Autovisie is binnengedrongen vond ik niks. Nico de Jong heeft van AV een hoogstaand blad gemaakt en onder Ton Roks is de neergang begonnen. Dus al zo lang lees ik het niet meer maar beperk ik me tot de serieuze bladen. En die worden in Nederland niet meer uitgegeven.

    Onlangs keek ik toevallig een AV in en eerlijk gezegd schrok ik ervan. Wat een janboel, geen echte roadtest meer maar een hoop verhaaltjes a la Veronica Ranking The Cars. Nu ik net zo toevallig vernam van het vertrek van Ton Roks word me een hoop duidelijk.

  65. Er is een ding dat ik zeker weet, en dat is dat jij geen Heidi heet… En: Ton is al een jaar weg. De vraag die rest is dan of het blad er beter op is geworden.

  66. Sinds AutoVisie een onderdeel van de Telegraaf Groep is geworden, is het bergafwaarts gegaan.
    Toen Nico overleden is ben ik ook gestopt met AutoVisie.

Leave a Reply to Eric van Spelde Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*