Rijtest – Porsche Panamera

Aan geïnteresseerde blikken geen gebrek als je over het asfalt zoeft in de nieuwe Panamera. De fraai-factor van deze vierpersoons Porsche is edoch discutabel, vooral z’n openklapbare derrière is vaak mikpunt van milde spot.

Bizz-Porsche Panamera - achterklep

Tenminste, totdat de criticasters diens behoorlijk royale kofferinslik-vaardigheden ontdekken. Een rasechte sportwagen met vakantie- en gezinscapaciteiten, waar vind je dat? Naast koffers kunnen zelfs ski’s, snowboards en golftassen mee. Achter het stuur van deze vierdeurs-sportwagen plaatsnemen, betekent jezelf onderdompelen in een warm bad van comfort. Voorin zit je Koninklijk en achterin prijken twee zetels voor eventueel Prinsessenspul en/of gevolg. Of voor jezelf, want aan de belangstelling vanuit E-klasses, A8’en en 7Series te oordelen staat deze Porsche hoog op de ‘dienstwagen-shortlist’.

bizz-porsche panamera-int

De stoelen achterin lenen zich dan ook prima voor lange ritten en voegen zich helemaal naar je achterste, geven op commando gehoor aan alle lendewensen en zelfs lange benen blijven goed doorbloed.
We rijden de 500 pk sterke 4.8 liter V8 biturbo die het samen doet met de smeuïge 7-traps Porsche Doppel Kupplung (PDK). Achter de knoppen Sport en Sport Plus blijkt State-of-Art elektronica schuil te gaan waarmee je de motorkarakteristieken nog feller afstemt. In de SportPlus-stand krijgt het elektronische motormanagement extra ‘bite’ en reageren de paarden onder de motorkap als door een horzel gestoken.

Bizz-Porsche Panamera Turbo - rijdend

De PDK schakelt dan sneller op- en terug en de onderstelregelsystemen en het chassis control systeem maakt de schokdempers strakker waardoor het insturen directer verloopt. Je krijgt hierdoor het gevoel dat jij en de auto naadloos versmelten met het asfalt. Papa kan de bedrijfs-Porsche in het weekend dus zonder meer uitlaten op Circuit Park Zandvoort.
Ook relaxt cruisen blijkt een genot. De ruimtelijke wagen communiceert stilletjes, decent. Bij het accelereren gaat de radio een tikje harder spelen. De ruitenwissers wissen een toefje sneller zodra er meer water op de ruit verschijnt. En de airco werkt zo subtiel dat je niet merkt dat hij er is – in de goede zin des woords, want het is altijd aangenaam in het interieur. Het gevoel van veiligheid is groot in de Panamera. Vooral na kennismaking met de aan geniaal grenzende grootsheid van de remmen.

Bizz-Porsche Panamera Turbo -exterieur

Bij plotselinge remacties staat de auto direct stil. Zonder morren, zonder gepiep of gekraak, zonder doorschuiven, zonder theater. Door die nonchalance bekom je meteen van eventuele schrik, je verschuift nog geen centimeter in je stoel. Het komt door het Porsche Ceramic Composite Brake systeem. De geventileerde keramische schijven hebben diameters van pannenkoekformaat en blijken op de internationale circuits al menige vuurproef te hebben doorstaan. Gezien de huidige verkeersdrukte betekent dat een extra pré voor deze veelzijdige Duitser.

Porsche Panamera Turbo
Gereden versie: €238.678
(vanaf prijs Porsche Panamera S. is €132.187.)
CO2-uitstoot: 286 g/km
Verbruik gemiddeld: 12,2/100 km

7 Comments on “Rijtest – Porsche Panamera

  1. Echt een auto die in ‘in het wild’ beter ‘werkt’ dan op foto’s. De tweedimensionale weergave doet ‘m echt geen goed…

    Ondanks het feit dat ik nog geen Rapide op straat ben tegengekomen, en ondanks het beperktere ruimte aanbod achterin, wint de Aston Martin het nog steeds van de Porker.

  2. zucht wat een droom. Dream of something, realise it so you can dream of it again!

    Kan deze afgeleverd worden aan de Elandenburg 50 Barendrecht?

    Of blijft het bij een n…. droom?
    nogmaals zucht

  3. Wordt dit mijn sales bak voor een jaar?

    Met vriendelijke groet,

    Pheo Nix

    (p.s. mag op mijn facebook, hoe?)

Leave a Reply to Klassiekerrally Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*