Rij-indruk: Peugeot RCZ

De advertentie is geinig: jij kiest niet de auto, maar de auto kiest jou! Ikzelf reed een tijd geleden al met de nieuwe Peugeot RCZ. En was zeer aangenaam verrast. Het is een opvallende, mooi afgewerkte, complete en sportieve auto voor een zeer aantrekkelijke prijs.

Peugeot RCZ Concept 2007               (Dit is de concept uit 2007.)

Peugeot RCZ-opzij            (En dit is het uiteindelijke model.)

Jaja, critici roepen natuurlijk meteen dat het ontwerp niet bijster origineel is. Het is overduidelijk afgekeken van de Audi TT. Maar wat mij betreft kun je beter goed jatten dan slecht zelf bedenken. Bovendien geeft de RCZ toch een heel ander gevoel dan de TT, de auto’s zijn duidelijk gemaakt door twee totaal verschillende bedrijven. Vrijdag zal ik een filmpje van mijn rit in de RCZ posten, nu alvast een geschreven rij-indruk:

Peugeot RCZ-teaser

Het eerste gevoel als je de Peugeot RCZ in levende lijve ziet is meteen super. Hij is aantrekkelijk, je wilt hem hebben! Hij lijkt godzijdank veel op het prachtige studiemodel dat in 2007 op de IAA in Frankfurt debuteerde. Al die gezinsauto’s: prima. Maar waar is de emotie, vroeg ik me de afgelopen jaren af. Het antwoord kwam met deze RCZ. De coupe maakt een statement en dat is wat mij betreft precies wat Peugeot nodig had. Hij oogt plat, heeft lekker opgeklopte wielkasten en de twee bobbels achterop het dak doen snelheid vermoeden. Daarmee is hij qua model heel opvallend en lijkt hij uiteindelijk niet eens zoveel op de TT.

Peugeot RCZ-achter
Als bestuurder zit je behoorlijk ver naar voren en ik ben het met collega’s die dat eerder schreven eens: met een beetje fantasie zou je zomaar een middenmotor of het hart achterin kunnen verwachten. Maar nee, die ligt gewoon voorin. In mijn geval was het de 1.6 met 156 pk. Er is ook een versie met 200 pk – die volgt later dit jaar. Maar echt nodig heb je die niet, al geenszins als je de auto gewoon als dagelijkse auto wilt gebruiken. De RCZ kan met deze relatief kleine krachtbron die veel power (240 Nm bij 1400 toeren p/m) op het wegdek brengt prima mee met het verkeer. Wat heet, je trekt de meesten er met gemak uit!

Peugeot RCZ-voor

Want sportief is de RCZ echt wel. Je kunt er super sprintjes mee trekken en wordt dan goed in de lekker zittende sportstoelen, die je stevig omarmen, gedrukt. De afwerking in het interieur is top en is daarmee zeer vergelijkbaar met dat van Audi. Toch geeft de klokkenwinkel van de RCZ een heel ander gevoel dan dat van de TT. De twee vergelijken vind ik lastig, maar oke: dat van de RCZ zit iets voller. Het is maar net waar je van houdt (en hoe vol je portemonnee is). De vering is tamelijk hard, maar niet zo dat het oncomfortabel wordt. Je voelt de weg heel direct in je billen en in het stuur, maar de grote oneffenheden voel je niet als gebonk. De besturing is heel precies en niet te soft, dat is wat mij betreft helemaal goed. Ik heb wat stof doen opwaaien op polderweggetjes en ook snelle veranderingen van richting kan hij goed aan zonder zenuwachtige trekjes te vertonen. Ik voelde me er meteen in thuis. Het is daarmee een auto die vertrouwen geeft en waarin veel mensen zich uitermate lekker zullen voelen.   

Peugeot RCZ-teaser2
Over dat dagelijks gebruik kan ik kort zijn, dat gaat prima in deze coupe. In- en uitstappen gaat soepel, je hoeft niet overbodig te bukken of jezelf eruit trekken. Je kunt de motorkap goed overzien. Het zicht naar achteren is wat minder bien, ik had ook bijna een paaltje te pakken, maar parkeersensoren waarschuwen je voor schades. Nog een voordeel voor dagelijkse huis-tuin-en-keuken gebruik: de kofferbak is behoorlijk riant. Ben je met z’n tweetjes en hoef je op de achterbank, die alleen geschikt is voor kleine kinderen, niemand te vervoeren? Dan klap je hem weg voor verhuiswagen-afmetingen. Oke, ik overdrijf, maar je kunt er toch best even mee naar de bouwmarkt voor een kastje of twee. 

Peugeot RCZ-int
Gas geven geeft niet alleen power, maar ook hoorplezier. Want de makers hebben een leuke sound aan de motor toegevoegd middels een membraam dat in verbinding staat met de turbo en het geluid via een klankbuis naar het interieur leidt. Zo kun je in de auto genieten van de sound zonder er je medemens mee lastig te vallen. Vroem, hij klinkt echt fijn!

Peugeot RCZ-interieur

                     (De man achter het stuur is niet standaard, overigens… 😉 )

Leuk is ook dat je voor een prijs van 31.600 euro een zeer volledig uitgeruste auto onder je kont hebt. Ik geef ze groot gelijk: weg met die lange optielijsten, geef mensen gewoon de boel standaard terwijl de prijs redelijk blijft. In elke RCZ zit daarom automatische klimaatregeling, staat hij op achttien inch lichtmetalen wielen, heeft hij licht- en regensensoren en  parkeersensoren rondom, een bluetooth telefoonvoorbereiding en elektrisch inklapbare buitenspiegels.  Een diesel is er vanaf € 36.650.Peugeot RCZ

Overigens heb ik al vernomen dat veel mensen dit als een ‘vrouwenauto’ bestempelen. Geen idee waarom… misschien heeft Peugeot een beetje vrouwelijk imago en wordt op die manier alles wat zij maken over die boeg gegooid. Maar ik vind de RCZ een uniseks auto: het kan voor allebei. Ik zou zeggen, ga hem bekijken en proefrijden in het Experience Center in Breukelen. Je krijgt er geen spijt van!
Blijft er een intrigerende vraag over waarop ik nog geen antwoord heb en die ik binnenkort hier zal beantwoorden: waar staan de letters RCZ voor, Peugeot?

21 Comments on “Rij-indruk: Peugeot RCZ

  1. Ik vind het zeker geen pure vrouwenauto. Afgelopen weekend zag ik een wit exemplaar rijden. Mijn vrouw vond het niet eens een mooie auto!
    Zelf kan ik ‘m wel waarderen, de auto is wel verfrissend na al het netvliesverschrompelende spul dat Peugeot ons de afgelopen jaren heeft durven aandoen (en met de saaimobielen nog steeds aandoet).
    De ‘stance’ is eigenlijk het enige dat me aan de TT doet denken. Verder heeft de auto inderdaad een eigen smoel.

  2. Ik vind ‘m mooi….En ik ben helemaal niet zo dol op de Peugeots van tegenwoordig.
    Ook hulde voor Peugeot om het ontwerp van de auto zo dicht bij het studiemodel te houden, dat zie je tgeenwoordig wel anders.
    Zou ik er een kopen? mmmmmm, twijfelachtig, eerst maar eens in het echie zien.

  3. Tja, vrouwenauto. Ik kan me er iets bij voorstellen, maar in het echt ziet hij er stoerder uit. Dit komt omdat dan de proporties beter tot hun recht komen. Maar de huidige styling helpt wel om het tot een vrouwenauto te bestempelen. Die langwerpige, puntige koplampen met de lachende mond, eh spoiler/grill. Daardoor oogt ie lief. En de 206/7 CC is toch helemaal door diens proporties een typische vrouwenauto. Dus dat helpt Peugeot ook niet aan een stoerder imago.

    Wellicht tijd voor een frisse wind of nieuwe designer?

    PS. Zoals gezegd, ik vind m in het echt best goed uitzien. Beter dan een Eos.
    Viola, of anderen, hoe zit het met de kwaliteitsbeleving?

  4. Nou mensen, ik heb Maandag de Limited Edition nog kunnen bestellen en Donderdag al kunnen afhalen. En geloof me, ik ben pittig gewend ( Nissan 350Z ), dus was benieuwd naar het verschil. En geloof me, dit valt reuze mee! Zeer sportief mee te rijden, als je hem maar wat hoger in de toeren houdt. Goed afgeveerd, niet te stug, maar zeker niet te zacht. Zeer luxe afgewerkt en het contrast tussen de speciale lak en de zwarte velgen, hebben al heel wat hoofden laten omdraaien. En Joop, die kwaliteitsbeleving is dik in orde. Dus voor mensen die een sportieve auto zoeken, die betaalbaar is, is dit zeker een aanrader.

  5. Zeker geen vrouwenauto en een stuk fraaier dan de TT. Godzijdank hebben ze het dubble bubble dak behouden. Een (kostbaar) kunstwerkje!

  6. Heb mijn RCZ vorige week zaterdag opgehaald. Had wel een proefrit van een uur bij het Experience Centre gemaakt maar in de dagelijkse praktijk is de auto nog beter. Is rustig te rijden maar ook behoorlijk snel. Vooral dol op bochten die je behoorlijk hard kunt nemen. Ga in de bocht van het gas en de achterkant wil nog best een beetje omkomen. Ik reed hiervoor in een Seat Cordoba Cupra die gechipt was naar zo’n 190 pk. Was bang dat ik de schop in mijn rug zou missen. Maar niets daarvan. Ik geniet iedere km van MIJN RCZ. En mensen die zeggen “vrouwen auto” moeten hem maar eens in het echt zien. Zet hem naar een TT of een Cayman en dat zijn mini auto’s. Grootste compliment kreeg ik van een Alfisti. Die zei. Het lijkt wel een Italiaanse auto. Zo mooi afgewerkt. Overigens. Het dash is standaart al voorzien van stiknaden. Hierdoor lijkt het leer maar is het niet. Volgens mij gaan de journalisten hier aardig in de fout. Verder zit er alles op en aan wat je maar kan bedenken. Ik ben niet snel verliefd maar op deze auto ben ik het wel. En zij is nog bereikbaar ook. Dus vrouwen auto. Dan ben ik vanaf nu lesbisch 😉

  7. Heb de RCZ nu 4 weken in bezit, in het zwart met 19′ midnightsilver sortilege velgen, werkelijk prachtig… het is echt een koppendraaier van gewelste!! En wat een leuk commentaar en positieve reacties heb ik al gehad. Hij rijdt als een kart, prachtig afgewerkt (en ik kan het weten, is mijn 7de Peugeot) en erg solide… de meesten vinden hem zelfs mooier dan de Audi TT. Er was 1 iemand die hem niet mooi vond en dat was een vrouw… dus vrouwenauto??!! Ik betwijfel het. Net als Ruud ben ik helemaal verliefd op de auto! Ben er heel blij mee:-))

  8. Fijn te horen dat coupé’s nog goed verkopen in deze tijden van SUV’s en andere lompe automobielen. Hopelijk gaat het ook andere constructeurs aanzetten om dit segment niet langer te verwaarlozen. Wat ik wel bijzonder vind is dat iedereen vol lof is over het weggedrag van de RCZ behalve professionele coureurs (teveel onderstuur):
    http://www.youtube.com/watch?v=L9sOynaQ63A

  9. Stijn, zou dat iets te maken kunnen hebben met het feit dat professionele coureurs de auto op circuits hebben getest? In het ‘gewone’ verkeer heb je niet zoveel gelegenheid om voluit te gaan, zoals zij dat doen. Bovendien: niet iedereen kan en wil dat. Je kunt de auto ook gewoon kopen omdat je hem mooi vindt.

  10. Viola, het was ook geen verwijt. Eerder een bemerking, iedereen is vol lof over het weggedrag en dat dit op niveau van VAG staat (of beter!). Het verbaasde me dan ook wat dat de RCZ wat door de mand valt op het circuit. Wat natuurlijk niet hoeft te betekenen dat het een slechte wagen is!

  11. goede middag ik kan je zeggen ik ben nu ook een trotse bezitter van een rcz moet alleen nog ongeveer vijf maande wachten tot ik hem heb maar daar heb ik geen spijt van wat een pracht wagen is het

  12. een vrouwenauto ??? ik hoop van wel want ook ik ben er dol verliefd op geworden .. en uiteraard mijn manneke aangespoort om hem te kopen….hij vind hem ook prachtig en stoer.. dus ja ik hoop over een aantal maanden ook in deze “vrouwenauto te rijden “. Dus mijn man en ik zijn in volle verwachting van onze nieuwe voiture… (hoe gek kan je zijn toch !!!)

  13. Vanmiddag deze auto besteld, ging afgelopen zaterdag naar de dealer om de nieuwe 508 te bekijken (rij nu 407) maar moest eerst langs deze rcz lopen om daar te komen. Kortom, niet verder gelopen maar meteen een proefrit gemaakt met de rcz. Ik keek altijd naar vrij forse auto’s omdat ik bijna 2 meter lang ben. Echter toen ik in de rcz stapte was ik verbaasd over de ruimte binnenin.(meer beenruimte dan in menig grote auto). Ik moet nog 3 maanden wachten maar ben er nu al blij mee.

  14. gistren een wite rcz gekocht; kon het niet laten. Volstrekt belChelijke aankoop, maar zooooooo mooi! Kost wat, maar dan heb je echt ook wat. Moet nu nog twee weken in m’n 207 rijden, wat een straf NOT

  15. Ik rij inmiddels bijna 7 maanden in deze auto (156 pk versie) en kan niet anders concluderen dan dat dit de fijnste is waar ik ooit in gereden heb. Voelt superdegelijk bijna onfrans aan. Ik ben er nog steeds verliefd op!

  16. Vraagje,kan achterin een kinderstoel en kan een kind van 10 ernaast zitten of is deze auto daar niet voor gemaakt

Leave a Reply to Jan Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*