Rij-indruk: Jaguar XJ

Het front van de XJ zegt: ‘Kijk naar mij.’ De zijkant zegt: ‘Bewonder mij.’ En als hij wegrijdt, zegt de achterkant: ‘Je zult me niet vergeten…’ Dit soort emotionele wervingsteksten doet ons – als we de betreffende auto ‘live’ ontmoeten – meestal kritisch de wenkbrauwen fronsen.

c-Jaguar XJ-opzij

In geval van het nieuwe vlaggenschip van Jaguar hadden de reclamemakers een wel erg gemakkelijk klusje. De intense blik, de zijdeachtige bolling van de motorkap, de gestrekte, slanke lijn en ingetogen achtersteven met opvallend lichtunits en Jaguar-leaper die er als een sieraad op glinstert… We maken een diepe buiging voor hoofddesigner Ian Callum en zijn team want het oogt uitzonderlijk stijlvol en modern en doet de Jaguars van weleer toch eer aan.

c-Jaguar XJ-details

Die schoonheid blijkt niet alleen huiddiep, want de statige kater is ook innerlijk een pareltje. De knoppenwinkel in ‘de onze’ is uitgevoerd in zwart leer in combinatie met pianolak, valt op door bescheidenheid en ademt rust in fosforblauwe sfeerverlichting. Er is slechts één grote draaiknop voor de versnelling met daar omheen wat essentiële drukknoppen. Deze ‘selector’ die we al kennen uit de XF komt bij het starten geruisloos omhoog waarna je met vlinderzachte draaibewegingen de versnellingen kunt inleggen. Het blijft een unieke vondst die de hele pookbeleving naar het stenen tijdperk verwijst.

c-jaguar XJ-int

 De verdere bediening gaat ook gerieflijk via een groot aanraakscherm in het midden en de prominente grote ventilatieopeningen op het dashboard maken het geheel zeer herkenbaar. De stoelen van de grote kat hebben een massagefunctie en de oren worden verwend met klanken uit de superieure audio van Bowers & Wilkins.

c-JaguarXJ-details2

Druipend van stijl glijdt de Jaguar XJ aldus over het asfalt. We rijden de 5.0 liter V8 Supercharged Supersport met lange wielbasis waardoor mensen achterin ruim 13 cm meer beenruimte krijgen en die 510 pk en 625 Nm aan koppel vrijgeeft. Keuzes van het hart hebben meestal rationele minpuntjes. In het geval van deze prachtige raskater zijn het wellicht de digitaal uitgevoerde toerenteller, snelheidsmeter en benzinepeilmeter. Echte klokken passen beter bij deze luxe limo. Ook is er achterin niet veel hoofdruimte in deze lage, ranke limousine.

c-Jaguar XJ- front

Je vergeeft het deze grote, spinnende kat snel, net als zijn gemis aan echte sportiviteit. Ja, met behulp van de Sportstand zijn sprintjes heel goed mogelijk. Met een druk op de Dynamic Mode-knop geeft de besturing meer response, schakelt hij sneller, wordt de demping harder en reageert hij vlotter op het gaspedaal reageert. Toch wordt deze Jag nooit echt monsterlijk. Daarvoor is hij niet hard genoeg geveerd, helt de koets teveel in snelle bochten en is de besturing iets te licht. Soit, want het is liefde op het eerste gezicht.

Jaguar XJ 

Gereden versie: 5.0 V8 SC Supersport LWB plus opties:  €196.220.

(instapprijs is €101.080)

CO2-uitstoot: 264 g/km

Verbruik gemiddeld: 11,4/100 km

7 Comments on “Rij-indruk: Jaguar XJ

  1. Ben een week in Wales geweest. En wat denk je? Niet één nieuwe XJ! 🙁

    Zelfs tegen beter weten in (Jaguar zit daar al niet meer) door Coventry rijden hielp niet. In tegenstelling tot veel andere plaatsen is Coventry trouwens géén aanrader. Wat een verschrikkelijke stad!

  2. Ja, een zeer imposante auto, met recht het vlaggenschip. En veel meer stijl dan bijvoorbeeld een A8, al vind ik die ook prima voor elkaar. Maar wel een totaal andere sfeer. Hebben ze goed gedaan bij Jag.

  3. Doe mij maar een A8 (inmiddels besteld, met v8tdi). De Xj is doorgeschoten van binnen: grote kikkerogen (de luchtroosters) kijken je aan, er zitten geen echte klokken in maar computerschermen, de navi werkt ouderwets, geen innovatie als nachtzicht etc. Toegegeven de XJ is een heel andere auto dan de A8, maar de vorige vond ik toch echt een mooiere auto, zeker van binnen. Ook de A7 vind ik niet geweldig om te zien, by the way. Tikje conservatief misschien, net als de doelgroep? Koel hightech, verpakt in een onopvallende jas, de XJ is precies het tegenovergestelde als je het mij vraagt.

  4. @ EAudi, Audi bereikt met haar A8 al jaar en dag dezelfde mensen, waarover geen slecht woord.

    Jaguar tracht met deze XJ een verandering door te voeren. Innovatie, stijlvol, gedurfd.

    Desalniettemin zal je op vlak van kwaliteit inderdaad beter af zijn de de Audi, maar dat is een vast gegeven.

    Wij reden beiden, en als je het iets sportiever wil aanpakken, denk ik dat je bij de XJ achter het juiste stuur zit.

  5. Een Jaguar met XJachtvermogen vind je op verlaten binnenwegen. Zachtjes cruisen en GTItjes besluipen. Knipper 1 keer met je lichten en brul die gti de berm in en dan is deze Jaguar in zijn element. Als mijn vriendin haar roze Bugatti `d Oro zat is krijgt ze van mij een Pink Phanther XJ.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*