Peugeot Eco Cup: nawoord kandidaten 1

De deelnemers van de Peugeot Eco Cup hebben het – over het algemeen – uitstekend naar hun zin gehad. Iedereen vond het een geslaagd evenement. Wel had menigeen wat punten van kritiek, wellicht dat men deze bij Peugeot mee kan nemen in de opmaat naar een eventuele volgende Eco Cup. Hier de opbouwende kritiek van deelnemers Hans en Marianne Moen die in de 308 meereden:

Hans en Marianne Moen

1. Er moet veel minder snelweg in de route zitten.
Eco rijden is anticiperen. Op een snelweg valt er weinig te anticiperen, iedereen zet zijn cruise control aan (filmpje). En hoe lager je die instelt, hoe lager je verbruik zal zijn. Dus in deze Eco Cup heeft niet perse de zuinigste rijder gewonnen, maar degene die zijn cruise control het laagst durfde in te stellen.
Zit je veel op lokale wegen, dan paseer je dorpjes, stoplichten, rotondes enz. enz. en moet je wel anticiperen om zuinig te kunnen rijden.

2. De snelheid moet omhoog ( rijtijd korter).
Er is nu terecht veel irritatie onstaan bij overige deelnemers, maar ook in onze verhalen thuis, komt steeds de ongeloof dat wij op de tweede dag op de snelweg gemiddeld met maar 65 km/u hebben gereden.

Ook de mogelijkheid die gegeven werd om op dag 1 van 9:00 tot 23:00 aan een stuk te rijden, is geen goede zaak.
Er werd wel geadviseerd na twee uur een stop in te bouwen en een lunch te nemen, maar als je dan weet dat je duurder – want sneller-  moet gaat rijden omdat je onderweg gestopt bent, laat je dat wel achterwege. Er is namelijk een auto te winnen!

Peugeot Eco Cup 2

Naar onze mening zou de route zou veel beter in kleine brokken kunnen worden opgehakt. Bijvoorbeeld maximaal twee, drie uur rijden. Er zou dan per deeltraject een tijdslimiet (geverifieerd, dus voorgereden) van bijvoorbeeld 125% moeten gelden. Dan komt de verkeersveiligheid niet in het geding. Na zo’n deeltraject zou voor iedereen een verplichte break van vijf tot vijftien minuten moeten gelden.

Peugeot Eco Cup-1

3. Te laat is te laat. Geen uitzonderingen toestaan omdat men verkeerd gereden is, je hebt dan immers meer tijd gebruikt dan noodzakelijk. Er kwamen mensen veel te laat bij de finish aan en volgens ons is daar met de uitslagen geen rekening mee gehouden.

4. Achter vrachtwagens hangen verbieden. De handhaving zal best lastig zijn. Maar er was genoeg organisatie op de weg om dat te constateren. Wij hebben er velen gezien. En als iedereen telefonisch in de auto bereikbaar is, kun je mensen een keer waarschuwen. Bij de tweede keer volgt dan diskwalificatie.

 Peugeot Eco Cup-3
Voor meer stukjes over de Peugeot Eco Cup klik je hier voor dag 1, hier voor dag 2 en hier voor de uitslag.

3 Comments on “Peugeot Eco Cup: nawoord kandidaten 1

  1. Terechte kritiek. Op dag 1 ging het over een N-weg, 2 x 1. Daar reed men 30, 40 ? Met behoorlijk wat boze fransen erachter, met gevaarlijk inhalen als gevolg; vind je het vreemd? Gelukkig was het een zondag. Het was een kruiprally, echt een aanfluiting, heeft niks met zuinig rijden te maken.

  2. Laten we hopen dat onze “opmerkingen” door toekomstige Eco organisatoren serieus worden genomen.

    @Viola: spreid het voort !

    Op 18 juni gaat “team NL”, op uitnodiging van Peugeot nl, in iedergeval nog een keer gezellig na-tafelen en wordt eea vast nog verder geevalueerd.

    Ik doe 5-7 mei mee aan een andere zuinigheidsrit. Niet zoals de studenten in een zelf gebouwde zeepkist ( 2000 km of meer op 1 liter !!!) , maar in een “gewone auto” .
    Gelukkig vindt dat evenement plaats op een circuit en niet op de openbare weg.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*