Onderzoek elektrisch rijden

Carwoman-stekkerBen je, net als ik, zowel een liefhebber van groen als van vroem? Dan zal dit onderzoek van Accenture je interesseren. Er werden 500 Nederlandse consumenten ondervraagt, en dit zijn wat uitkomsten: maarliefst 41% overweegt binnen drie jaar de aankoop van een elektrische auto als optie voor een volgende auto.

De bevindingen onder deze groep tonen aan dat de elektrisch rijden potentie heeft, maar dat er nog genoeg vooroordelen zijn die gebaseerd zijn op de perceptie en het gebruik van een conventionele auto. Opmerkelijk is dat lagere kosten op dit moment niet de belangrijkste drijfveer zijn voor de overstap naar een elektrische auto.

Carwoman-Nissan Leaf

De volgende aspecten worden belangrijk gevonden:

•Laadtijd van een lege batterij (26%). Hierbij wordt rekening gehouden met het snelladen gefixeerd op 20 – 30 minuten, het langzaam laden gefixeerd op 6-8 uur, en de variabele laadtijd waarin de laadtijd onbekend is (minimaal 6 uur en geen maximale tijd).
•De beschikbaarheid van een benzine en diesel back-up (25%).
•De kosten van het opladen van een batterij ten opzichte van het vullen van een tank van een conventionele auto (20%)
•De totale kosten (aankoop en onderhoud) vergeleken met een conventionele auto (15%).
•Tijdstip van opladen (14%). Het moment van opladen wordt bepaald door een dienstverlener bij het oplaadpunt of een consument kan opladen wanneer hij wil.

Carwoman-Renault Fluence

De Nederlandse consumenten zijn overigens minder enthousiast dan de gemiddelde consument wereldwijd. Van de 7000 respondenten uit 13 landen gaf 60% aan de aanschaf van een elektrische auto te overwegen. Respondenten uit China zijn met 96% het meest enthousiast.

Carwoman-Chevrolet Volt

Het gemak en de bezorgdheid over het bereik van de auto op basis van de batterij capaciteit zijn kritische factoren in het motiveren van consumenten tot de aankoop van een plug-in elektrisch voertuig. Hierbij heeft de consument een lichte voorkeur voor de mogelijkheid om de batterij op te laden (59%) ten opzichte van de mogelijkheid om een lege batterij te ruilen voor een volle (41%). Daarnaast noemt 52% van de Nederlandse consumenten een oplaadpunt aan huis als voorwaarde voor de aanschaf van een elektrische auto. Als andere bepalende factoren voor aankoop werden genoemd: de optie tot snelladen (43%) en de mogelijkheid tot het opladen op het werk en bij parkeerplaatsen (41%).

Carwoman- Peugeot Ion

Er is een trend zichtbaar dat de mobiliteitsbehoefte van de consument verandert. “Met name onder jonge consumenten blijkt dat er een verschuiving plaatsvindt. Een auto wordt in sommige landen niet langer gezien als een statussymbool en er wordt bewuster gezocht naar efficiëntere en duurzame vervoeroplossingen, die aansluiten bij een flexibele mobiliteitsbehoefte, ”aldus Mark Schütz, Senior Manager bij Accenture. “Uit pilots blijkt dat vooroordelen over gemak en gebruik worden weggenomen zodra een consument ervaart hoe het is om te rijden in een elektrische auto. Bovendien moet er in de perceptie van de consument nog veel gebeuren voordat conventionele auto’s en elektrische auto’s op kosten met elkaar vergeleken kunnen worden.”

carwoman-renault twizy ea

Noot: Accenture is een van de eerste organisatie in Nederland die een aantal elektrische auto’s in zijn wagenpark integreert. Op 31 mei werden symbolisch 15 Nissan Leafs uitgereikt aan consultants van dit bedrijf.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*