Muller-verering is Holland op z’n smalst

Dat charmes kunnen werken om iets voor elkaar te krijgen, weten veel mensen – ja ook ik – als geen ander. Daarom kan ik het vaak goed merken als een ander zich ietsje-pietsje aardiger voordoet dan hij is enkel en alleen om in het gevlei te komen, of om iets te verkopen. Een goed voorbeeld van een heer die zich regelmatig van een bedenkelijke innemendheid bedient, is Victor Muller. Hoewel hij het zo op het eerste gezicht uitermate goed bedoeld, verdenk ik de beste man ook van wat manipulatieve trekjes.

Na de Saab-soap richt hij nu zijn pijlen weer op Spyker. Met als gevolg een ‘nieuwe’ sportwagen die wel erg snel ontwikkeld bleek te zijn. Het vermoeden rijst bij velen dan ook dat het gaat om een herrezen versie van de Artega GT, een Duits merkje dat zich bediende van VW-techniek, vorig jaar overleed en nu wellicht zijn botten (platform) moet verkopen om uit de schulden te komen. Op zich is daar uiteraard niks mis mee, als je het gewoon toegeeft. Maar bij Spyker geeft men (nog) geen technische achtergronden over hun nieuwe paradepaardje prijs. Aldus stond er gewoon een ‘nieuwe’ Spyker B6 Venator op de Salon van Genève te pronken. Met de veren van een ander?

Wat me dan weer verbaasd, is dat zelfs de serieuze autopers deze ‘nieuweling’ voor zoete koek slikt. En de charmes van Muller erbij. Zalvend wordt er dan gezegd dat hij ‘tenminste iets durft’ en dat hij ‘van volhouden weet’.  Op covers van toch wel tamelijk toonaangevende tijdschriften kwijlt men dan nota bene over de ‘Nederlandse 911’. Terwijl het in werkelijkheid hoogst waarschijnlijk gaat over het net iets anders opgetuigde karkas van een merkje dat niemand voorheen zag staan. Laat staan dat het werd vergeleken met Porsche…

Autojournalisten zie je vervolgens, met ogen in aanbidding naar Muller opgeheven, ‘interviews’ doen met de beste man, die – als je het heel sec bekijkt – nog nooit iets zinnigs voor het merk Spyker heeft betekent. Concept na concept kwam met veel bombarie, en ging om nooit meer iets van te horen. Maar daarover wordt gek genoeg niet doorgevraagd. Een van de oud gedienden van het autojournaille wijdde een hele column aan zijn Muller-verering: ‘Hij nam zo uitgebreid de tijd voor me’. Alsof dat Gods Gratie is! De man heeft wat te verkopen! Ik mag toch hopen dat ik de ironie in deze column heb gemist. Want het hoogtepunt voor deze autojournalist is het krijgen van een nieuw Spyker-speldje van meneer Muller himself. Holadiee! De Hollandse autojournaille op z’n smalst…

Rest mij het plaatsen van een foto van de nieuwe, kunstige ‘Spyker’ (boven), ter vergelijking gelegd naast de Artega GT. Met dank aan Autoblog.com. waarop ik gelukkig wel vaak fijne journalistieke artikelen en zinnige achtergrondartikelen uit de autobranche lees. Helaas ook al niet uit Holland…

Oh: en bij Autoblog.nl zeggen ze dat ze dit nieuws wel als aller-aller-aller-eeeeerste brachten, en wel op 5 maart. Waarvan acte.

2 Comments on “Muller-verering is Holland op z’n smalst

  1. Goedenavond Viola,

    Het is nog geen feit, dat de auto op de Agera gebaseerd is.
    Ik heb ook mensen horen veronderstellen dat hij op een Lotus Evora gebaseerd zou kunnen zijn en als ik foto’s van de Evora naast die van de Venator houd zou dat ook heel goed kunnen.
    Misschien nog wel beter zelfs.
    Zou je daar ook zo’n foto vergelijk van kunnen maken? Ik heb geen idee of ik hier een foto kan uploaden…

  2. Pieter: ik breng het ook niet als feit, maar als vermoeden – als je goed leest. Dat van de Lotus klopt volgens mijn bronnen niet.

Leave a Reply to Viola Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*